Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2717 ggr
KarolinaNowak
0

Ej rumsren

Kiwi är 6 månader nu och inte rumsren ännu, gör vi något fel? Vi går ut med henne ofta, men ändå händer det olyckor. Och hon visar inte när hon vill ut.

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Karmatarerskanise
1

Jag har hört att det finns de hundar som aldrig lär sig att säga till att de vill gå ut. Men sen är det olika hur lång tid det tar att få dem rumsrena.

Lyfter ni ut hunden och avbryter då han kissar inne?

Maja
0

Nero är rumsren nu.. :) Men han sitter dock tyst vid dörren när han behöver ut.. ;)

AnneN
1

K.Nowak vad har ni för rutiner då det gäller rastningen??

Om du inte redan gör så här så kan det vara ett tips:

Varje gång hunden har sovit, ätit eller busat så ska den ut och rastas direkt och även ibland där emellan

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

KarolinaNowak
0

Jag ser när hon vill kissa eller bajsa, hon luktar runt och då tar jag ute henne direkt.

Jo, men det är precis vad vid gör.

Varma Hälsningar

KarolinaNowak
0

*putter upp* :)

Varma Hälsningar

KajsaM
0

Viggo är 4 månader och 5 dar prick ;) Och han är rumsren sedan länge. Men han se till när han ville ut. Gå ni ut med hunden är den har ätit, sovit och lekt?

KarolinaNowak
0

Ja, det gör vi.. :/

Varma Hälsningar

KajsaM
0

Okej, ja. Mina kompisars valpar som är 6 månader den ena blev nyss rumsren och den andra är inte helt än :)

AnneN
0

Velvet vart inte helt 100% rumsren förän vid 8-9 månaders ålder så för endel kan det ta lite mer tid

_**/Mvh Anne

KarolinaNowak
0

Nu är Kiwi snart 10mån, men fortfarande inte helt 100% rumsren. När hon är i mitt rum (hon sover där) så säger hon alltid till när hon vill ut. Men aldrig annars. Iförsig går vi ut med henne så ofta att hon inte hinner göra något hemma, men det kan fortfarande hända. Vad ska jag göra?

Varma Hälsningar

Faxlin
1

Tycker det låter som om ni gör helt rätt. Det är olika på individer.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[helenal]
0

Hugo e ett år gammal pch ibland kan de ske olyckor hemma… men jag mä'rker när han vill gå ut genom att han vankar fram och tilbaka i rummet, men det e inte så att han sitter vid dörren elelr visar d epå anbnat sätt

[Saarah]
0

våran hund enya blev rumsren direkt typ, hon har bara kissat inne en gång, och aldrig bajsat inne ;o vi behövde typ inte ens träna med henne, antagligen så ville hon inte kissa inne, , nu så om hon vill gå ut, så ställer hon sig vid dörren och kollar på den/kollar på oss och  skäller en gång, ifall vi inte är där, så hon va snabblärd (:

Millan71
0

Min hund blev inte helt rumsren förrän hon va typ 10 månader…Trodde det va nåt fel men vetrinären sa att vissa hundar inte tycker det är obehagligt att göra inne utan tvärtom!Vi va oxå ut så fort hon sovit,ätit mm men hon kunde ändå kissa inne fast vi nyss vart ut!trodde jag skulle bli galen…Sååå det går över förhoppningsvis;) Lycka Till(Får man en valp som är rumsren direkt skall man kanske tacka gudarna för det är inte vanligt)

Liss
0

k.nowak, kan du inte kolla upp henne hos vett då? hon kanske har fel någonstans eftersom hon fortsätter kissa inne?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

KarolinaNowak
0

Men hon säger till när hon är i mitt rum. Så kan det verkligen vara nått fel?

Varma Hälsningar

Liss
0

de är ju lika bra att kolla upp de, hon kan ha problem med något. För om ni visar henne hela tiden att de ska vara ute och berömmer henne ute? så borde hon ha fattat poängen nu tycker jag. är ju inte jätte lång tid kvar tills hon är 1 år.. och då borde en hund vara rumsren till 100%, eller hur? Så kanske de är nått.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

KarolinaNowak
0

Ja, det har du rätt i. Borde nog kolla upp det ändå.

Varma Hälsningar

AnneN
0

Att kolla upp det skadar ju iaf inte och skulle det vara nått så går det att åtgärda =)

_**/Mvh Anne

Ellinor_ludde
0

Ja tycker som de andra ja!
När Ludde var liten så gick vi ut varje timme. Han blev rumsren på 2 veckor :O

Karmatarerskanise
0

#20 Det gjorde vi med. Men han blev det inte fören vid 5 mån.
Vilken skillnad det kan vara.

Tazzar
0

Hur ofta går ni ut? Mollie kissade inne minst en gång i veckan tills att hon blev 8 månader, vi fick gå ut väldigt ofta med henne också så vi gick till veterinären och tog alla möjliga prover. Hon var helt frisk. Och det är inte förän fram till nu som hon har börjat säga till med att gå runt och flåsa.

Gör ett schema om vilka tider du ska ut med henne, alla hundar visar nämligen inte när det är nödigt. Bestämda tider kan hindra ev. olyckor.

Vad använder ni när ni torkar upp? Vissa medel har en urinlukt som hundar känner, ett tips som jag fick när Mollie var runt 8 månader var att blanda lite ättika med vatten, fukta en trasa och torka över. Det var efter det som det blev resultat för oss.

Karmatarerskanise
0

Hehe urinlukt ;) Menar du amoniak? Man ska iaf undvika rengöringmedel med amoniak i, för det kan få hundarna att göra på samma plats igen.

Det där med fasta tiden är ett bra tips.

Om ni redan gör allt rätt är det bara till att stå ut. det rådet fick jag och se, han blev rumrsren till slut :)

Tazzar
0

Ja det kan det möjligtvis vara. ;)

KarolinaNowak
0

Jag går ut med Kiwi varannan timme ungefär, och det händer kanske någon olycka 1-2grr/vecka. Ibland inte på flera veckor. Hon bajsar dock aldrig inne, utan häromdagen, tidigt på morgonen så ställde hon sig utanför mitt rum och skällde, tog in henne i rummet, men hon stog fortfarande kvar vid dörren och skällde. Då gick jag ut med henne, och det visade sig att hon hade diarré (min pappa gav antagligen något hon egentligen inte bör få). Så hon vet ju att man inte ska göra det inne.

#22 Det hade jag ingen aning om, tack för tipset! Hon gör det faktiskt på samma ställen, och vi brukar torka med vanligt rengöringmedlem, så det kan mycket möjligt vara amoniak i (ska kolla upp det)

Varma Hälsningar

AnneN
0

Har du tänkt på om det är nått speciellt som händer runt om kring dom gånger hon gör inne?

_**/Mvh Anne

KarolinaNowak
0

Nej, inte vad jag kan komma på just nu. Och vi märker ens inte när hon gör det. Utan vi råkar trampa i det sen. Hon gör det aldrig framför än.

Varma Hälsningar

AnneN
0

Försök att fundera om ni har gjort eller inte gjort nått speciellt vid dessa tillfällen för ibland kan dom protestera mot sånt som vi inte tänker på i normala fall.

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Kan det inte finnas en möjlighet att hon har en urinvägsinfektion också? Kan ju vara värt att kolla upp om ni inte redan gjort det :)

Annars tror jag att det kommer ge sig. Det är som med barn, en dag helt plötsligt så fattar de bara :) Och alla tar olika lång tid på sig. Men gör som Biobio säger och se hennes beteendemönster.

#22 Jag torkar bara rent med papper och sedan med ättika som tar bort lukten så man slipper känna den och vovven slipper bli sugen på att göra om samma sak där igen :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lindairina
0

Vår gårdshund var väldigt seg med rumsrenheten, blev nog helt rumsren vid nio-elva månader. Min bedömning är att det beror på att vi bor tre trappor upp utan hiss, hon hade svårt att se kopplingen mellan att vi lyfte upp henne när hon kissade inne och sedan ställde ner henne på gräset ute. Det tog för lång tid att komma ut helt enkelt. Jag tror vi borde ha kört "tidningsmetoden" istället, hade nog gått snabbare då. Kan tillägga att vi givetvis gick ut med henne när hon lekt/ätit/sovit/etc. Men det blev hund av henne med, tog bara tid, men det var det värt:)

Pennybus
0

#30 Tråden är från 2007…

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Lindairina
1

#31 oj, läste slarvigt. Men skadar väl inte med ytterligare en reflektion, ifall någon läser tråden… :)

[typellisch]
0

Trådar/forum är till för att diskuteras 😎