Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 6173 ggr
LostMySelf
0

Standardt PH-balans?

Någon som har erfarenhet av detta "pulvret"?

mingman
0

Jag slänger in en liten rad här för att jag vill också veta. Har övervägt det då min hund har en tendens att morgonspy om han inte ätit väldigt sen middag.

Började dock just med färskfoder (en vecka sedan) och det verkar som han kanske lugnat sig i magen. Jag hoppas. Men jag hör gärna också om  erfarenheter då Standart PH balans är nästa grej jag planerar att pröva om han börjar spy igen.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

LostMySelf
0

Beställde en 200g burk igår, får hoppas det kommer så snart som möjligt. Min kille han kastar upp (inte spyr, kräks) mycket rödaktig gojja, oftast utan några matrester i utan det är bara som liksom rödfärgat vatten kan man säga.

Var hos veterinären angående detta för någon månad sen men röntgen och blodprov visade ingenting, men han fick nåt foder från Standardt och åt Andapsin i en vecka ungefär.

Kommer inte ihåg om det hjälpte men jag tror detta är något allvarligare än magproblem, grannen tror magmunnen men jag har absolut ingen aning. Hjälper inte detta pulvret så får det bli ytterligare en dyr undersökning och denna gången HUNDRAPROCENTIG!

mingman
0

Jag tänkte bara uppdatera detta, då jag hatar när man googlar och hittar en tråd om det man söker men där folk ej följt upp hur det gått.

Fidel har fått ph-balans i cirka en månad nu, då han lätt spyr på tom mage. Med färskfoder tog det inte ens åtta timmar från att han åt tills han spydde.

Idag får han mat 3 gånger om dagen. Första gången precis då vi vaknar. Andra målet kring lunchtid, och sista vid åtta-nio.

Han har inte spytt alls på mer än en vecka nu, och redan från första dagen vi började har han varit mycket lugnare i magen. Så för hundar som spyr galla på tom mage skulle jag absolut rekomendera detta.

TS, hur har det gått för dig?

[typellisch]
0

När Molly spydde galla pga tom mage (hon äter också färskfoder) så gav jag henne torrfoder först men tyckte det var onödigt som tusan så hon fick mat vid 22.30-23 tiden, alltså när vi la oss för natten, och spyr inte alls längre och då får hon frukost vid typ 07-08 tiden idag.
Igår kväll gick jag och la mig redan vid 21.30 tiden dock så då fick hon lite torrfoder med i maten så hon inte skulle spy.

Som du säger #3 så är det lite jobbigt att googla på problem och inte hitta svar så delade med mig av min historia så det kanske hjälper andra :)
Men det är bra att Standardt PH-balans hjälper, bra att veta!

[fabienne]
0

#3 Å vad bra att veta! Har själv funderat på PH-balansen och hur bra den egentligen fungerar. Bra att du följer upp trådarna, jag försöker själv göra det då jag också känner att det är onödigt med trådar utan "slut". :)

LostMySelf
0

#3: Det har gått mycket bra, över förväntan. Jag ger min kille 2 kryddmått om dagen, morgon och kväll. Han har inte kastat upp/spytt/kräkts på säkert tre veckor nu, bara när han äter nån skit så kräks han ibland men så är det ju. Grymt bra pulver :)

mingman
0

#6 Så kul att höra att det blivit bättre! Det är så skönt att vakna lite senare än vanligt en morgon och inse "oj, hunden har inte spytt". 

#4, super att det funkade med dig med sen måltid. Det prövade vi, men tyvärr blev det inte bra nog. Sen tror jag också att det just i övergången från torr- till färskfoder lätt bli så att de spyr på tom mage, eftersom det krävs mer syror av magen att bryta ner torrfodret. Således borde magen efter ett tag "lugna ner sig" om den ej får massa svärsmält torrfoder hela tiden.

Men ph-balans har i alla fall funkat super för mig. Och vår burk på 400 gram kostade strax över 150 kronor. Han får totalt 1 tsk om dagen, så de räcker hur länge som helst (vilket givetvis är en överdrift, men i alla fall 4 månader räknade jag ut att min skulle räcka). Förhoppningen är ju också att de ska få en bra ph-balans och sen ej behöva pulvret mer.

LostMySelf
0

#7: Ja det kan jag tänka mig. Tur att min aldrig spydde galla, eller spydde överhuvudtaget. Det bara rann ur munnen på honom, han hann inte ens reagera vissa gånger. Folk trodde det var något med magmunnen men verkar ju inte som det nu, kan ju ha varit både och. Lite halvkänslig mage och för stor magmun, ingen aning :)

[typellisch]
0

#7 Ja, jag vart glad att det funkade för oss. Skulle det visa sig att Mollys mage blir körig igen så är det bra att veta att Standardt PH-balans funkar bra :)

LostMySelf
0

Frågan är ju hur länge man ska hålla på att ge det? Ska man sakta trappa ner och avsluta och se hur det går?

mingman
0

#10, det har jag också tänkt på. Samtidigt känns det som en sån liten mängd att det inte bör störa när magen väl är i form, så jag kommer nog ge ett bra tag till, i alla fall någon månad, innan jag tänker på att fasa ner.