Frågor om hundar
1. Om ägaren till hunden och alla andra människor i huset där hunden bor är uppe sent på kvällen. ändras hundens sov vanor också? För jag menar hemma hos mig så är alltid någon vaken! stör det hundenoch förstör hundens sovar tider?
2. Om hunden går hem till någon kissar den överallt då?
3. Hur ofta och hur länge måste man vara ute med sin hund?
Här jag bor så är det helt olika sovtider. Mina hundar sover ändå om dagarna och kryper ner i sängen för att sova om nätterna/vila på dagarna när jag gör det så nej, det skulle jag inte vilja påstå att det gör… Men det kanske är induviduellt vad vet jag!
// Lise
When nothing goes right, go left!
Råkade trycka på publicera - inte lätt via mobilen alla gånger. Är hunden inte rumsren eller om hunden markerar revir ofta/överallt så finns risken att den kissar inne ja. Hur ofta och hur länge du ska vara ute med din hund beror heelt på vilken ålder, ras och väder det är :) det är dock lag på att hunden måste ut minst 3 gånger om dagen!
// Lise
1. Jag t.e.x. är vaken nu och Opsis sover bredvid mig.
2. Nej, varför skulle den?
3. Individuellt, men jag brukar säga minst 1 timme om dagen.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Jag hade en hund över hemma hos mig. och den kissa det var det första den gjorde när den gick in genom dörren. då tog jag ut den igen! o den kissa ute. när jag gick tillbaka med hunden hem till mig kissa den igen så jag lämna tillbaka den hahahahaa xD fick panik!
BIchon frise är det någon som har en sån hund här? o hur ofta tar du ut den? o hur länge?
#5 Har en bichon frisé, men han är 14 år så han kör mest sitt eget race, han går ut på gården när han vill och så går vi drygt en halvtimmespromenad med han nästan varje dag.
Har dock även en Bichon Havanais på 5 år, går minst en timme med henne om dagen, tränar även agility, ute och joggar ibland och tränar lite lydnad. Hon går också ut och in som hon vill på gården, men som sagt minst en timme om dagen går vi. Och lite annat utöver några gånger i veckan. Idag tex. så gick vi en 40 min promenad och sprang 5 km i motionsspår.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
ÄR bichon frise/havanid luktfria hundar? o allergivänliga?
GRejen är den att jag har en bror som är allergisk mot hästar etc , o reagerar starkt på katter. men han brukar klara av att vara hemma hos ngn som har en dvärgspets/pomerianan (stavning)
#9 Det finns inga allergivänliga hundar. Men det finns såna som allergiker tål bättre. Och vad jag vet så är inte dvärgspetsen en ''allergivänlig'' hund.
Men bichon frise/ bichon havanais så det har min ena kompis då hennes pappa är allergisk. MEN den rasen behöver inte funka för er bara för det. Det är helt olika mellan alla allergiker.
#9 Som redan sagts finns det inga allergivänliga hundar. Det är väldigt individuellt. Vissa reagerar på hundens saliv. Andra på päls eller hundens mjäll.
Vissa klarar bättre av raser som inte luktar eller fäller. Många av dem raserna tex bichon frise och Pudel har päls där det dock lätt fastnar mycket pollen och liknande. Så är man allergisk mot sånt kan det vara jobbigt.
#11 vänta så det fastnar massa pollen på hundenspäls? lr är det inte nödvändigt att det är så?
för alla i min familj är pollen allergiker förrutom mig:( o den där hunden kmr över idag! får panik
#12 Men man får väl räkna med att hunden kommer in med lite natur, om man inte då vill ha en hund som inte ens får röra marken. 😐
#13 jaha men är det så du menar! äsh det gör inget:D hahaha
#12 Fast det är stor skillnad på hur mycket som fastnar i en pudelpäls och vad som fastnar i typ en whippets.
Jag är själv pollenallergiker och reagerar kraftigt mot tex pudlar på våren, som inte badats på länge. En whippet kan jag lätt köra näsan i utan att få ett helt pollensamhälle i näsan.
1 nej
2, nej det inträffar inte oss. Men vet att en del hundar kan ha lite behov att markera inne men att enkelt gå in nåra sekunder o sen ta ut hunden igen så markerkissar dom ute isf inne.
3, Det är olika hur våra promenadtider är och hur promenaden är. Här tas 2 långpromenader om dagen dom varierar i tid/längd beroende på väder och vind.
Har son med allergi och han tål Pudel, reagerar på andra raser. Han tål långhårig katt men inte när vi hade en korthårig katt. Nu badar vi katten ibland o detta kan ha lite del i det hela med :) Har man en som är allergisk mot vissa djur så tycker jag att man ska hälsa på uppfödare av olika raser man tror på, ha gärna med en handuk/örngott och gnugga/dra den över olika hundar. Valpar brukar man reagera mer på än en vuxen hund. Som sagt det är helt olika vad man reagerar på.
Hunden är 2 år haha är den vuxen då?
Inte läst alla svar så jag svarar efter mina egna erfarenheter.
1. Om ägaren till hunden och alla andra människor i huset där hunden bor är uppe sent på kvällen. ändras hundens sov vanor också? För jag menar hemma hos mig så är alltid någon vaken! stör det hundenoch förstör hundens sovar tider?
Ja och nej. Det beror vem hunden tyr sig till. Min hund har tytt sig till mig (eftersom det är min egna hund) och följer mina vanor vad gäller sömn. När jag går och lägger sig så kommer han också och lägger sig. Däremot har jag (eller rättare sagt min familj) märkt att när jag inte är hemma och de får ta hand om honom tills jag kommer hem så kan han bli lite orolig och inte veta var någonstans han ska lägga sig. I går kväll var han fortfarande vaken när jag kom hem väldigt sent.
Det beror på hur du tränat. Har du bara tränat rumsrenheten i ett hus så kan det hända att hunden kopplar rumsrenheten till endast det huset och inte fattar att det gäller för alla platser. Så var det för min valp. Men det tränade vi ju bort förstås.
Beror på hur gammal hunden är, vilken ras och vilket aktiveringsbehov den har. Lite beroende på hur mina dagar ser ut så är vi ute antingen flera kortare promenader eller bara en lång. Han rastas var fjärde timme utöver det. Nu under sommaren när jag har lov är jag ute ungefär en timme på förmidagen och en timme på eftermiddagen. Det räcker för min hund, han är inte direkt någon krävande hund och ligger nog faktiskt lika gärna hemma och gör något annat 🙂
Hur tränar man hunden så den blir rumsren?
Du tar ut hunden varje timme + efter att den lekt, ätit och sovit. Vänta ute tills den kissat och/eller bajsat och belöna glatt med rösten. Finns massor av artiklar om det på nätet och här på HiF.
TS: Ska du skaffa hund ?
^Nej men ska sitta hundvakt 2 månader
#10 Visst finns det allergivänliga hundar, dock finns det inte allergifria hundar.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#23 vad är skillnaden på allergivänlig och allergifri menar du? allergifri låter som hunden själv är fri från allergi, aldrig hört den benämningen innan
Är hunden 2 år är den vuxen är den inte rumsren? Har ägaren till hunden kollat upp så hunden inte är sjuk? har ägaren tränat enligt konstens alla regler att få den rumsren? Kissar den bara inne eller bajsar den med inne?
Har haft en omplaceringshund som inte var rumsren, henne tog vi ut ofta och gick längre promenader varje gång så hon kissa flera gånger och hann med o bajsa om hon behövde det. På natten kunde hon bajsa på matta eller något i storarummet (2 rum i från vårat sovrum) men satte för kompostgaller och vips så sluta hon med nattbajsa inne. (hon hade nattetid vårat sovrum,liten hall och kök) Hon vart rumsren på så sätt att hon inte smög i väg o kissa/bajsa inne och det var inga fel på henne vid undersökningen. 2 år senare så visa det sig att hon hade canser men det hade hon allså inte enligt vetrinären som gjorde ultraljud (kolla kisseblåsan) när vi undersökte att hon var frisk.
25, Den får du gärna länka :)
Själv känner jag 9 personer som inte tål andra raser att mer än några minuter men klarar av att sova med Pudel i sin säng år ut o år in :)
#25 Som jag tolkar det var det väl snarare så att vissa labbar uppmätte lägre allergenhalter än vissa pudlar. Men att hundarnas individuella allergenhalter spelade så stor roll och skiljde sig så pass att det inte gick att dra vettiga slutsatser om någon hund kunde tålas mer än andra.
#26 http://www.netdoktor.se/astma-allergi/artiklar/allergivanliga-hundar/ Sammanfattning. Googla referensen i slutet så borde du hitta studien🙂
#26 Du fick länken i #27 :) #27 Så kanske det var. :)
// Lise
allergifria hundar finns inte, men olika individer framkallar olika ,mycke allergi :) Min pappa är pälsallergiker men tål min eurasier som fäller som ett as, både underull och täckhår samt min portis som inte fäller alls.. Men han tål inte min brors Pudel :P Så kan de gå :P
27 Den har jag läst trode det var någon annan tack för länken ändå :)
1. Förstör och förstör, både jag och min man är ofta uppe sent och våra hundar har såklart adapterat vårt dygn, däremot brukar den som lägger sig först oftast få yngsa tösen med sig. Den äldsta tösen lägger sig när jag gör det (hon går även upp när jag gör det.).
2. Om hunden går hem till någon kissar den överallt då? Eh, nej? Vår yngsta tös kissade ett par gånger hemma hos ett par vänner men då var hon inte helt rumsren. Efter att hon blev rumsren har det aldrig hänt, vare sig hos andra eller hos oss. Äldsta tösen kan bajsa inomhus i samband med löp då hon kan bli fruktansvärt dålig i magen, men det är bara en gång tills vi upptäcker det och det skulle nog kunna hända hos andra. Men det ska till väldigt speciella omständigheter för att dem ska få följa med hem till andra under löp, så det är i mina ögon inte ett problem.
3. Det beror ju på, både på ras och vad det är för typ av promenad. Är det bara en snabb kissrunda innan läggdags så tar vår kanske en 15-20 minuter. Är det fråga om en motionsrunda så är det närmare timmen eller mer, beroende på om du bara undrar över hur länge vi aktivt går. Det beror ju mycket på ras också. Mina töser kräver betydligt mindre både fysiskt och psykiskt än vad dem bruksschäfrar jag är uppvuxen med kräver. Sedan tycker dem såklart om längre tid ute, men föredrar en halvtimmes lösspring i en inhägnad före en tvåtimmarspromenad i koppel. Det är alltså väldigt relativt beroende på ras. Hur ofta beror nog lite på, valpar och äldre behöver det oftare. Våra får chansen att komma ut ca 5 gånger om dagen (varav ca tre är kissrundor) och tillgång till uteplats, dålig i magen = oftare. De kommer aldrig ut färre än fyra gånger om det inte rör sig om att vara ute en heldag. Men både min man och jag är sjukskrivna så jag har inte hundra koll hur andra gör. Sedan har vi hundar som inte klättrar på vägarna om dem inte får nog fysisk stimulans i någon vecka, men det är ju mest bara praktiskt om både jag och min man skulle bli sjuka samtidigt. Tacksamt som den när båda var kräksjuka i vintras, men inget som sker om det inte är katastrof.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Molly sover mellan 19.00-07.00.. Jag brukar lägga mig vid 23.00 och då har ju min hund redan sovit i några timmar (visserligen är hon uppe och kollar läget men chillar mesta dels). Vill jag vara uppe senare så kan hon ändå sova.
Molly gjorde det i början och jag vet inte varför.. om det berodde på stress, ängslan eller nåt sånt. Men nu har det inte hänt på länge.
Varierar. Ibland är vi bara ute 1 timme/dag om ens det. Ibland är vi ute 5 timmar/dag och ibland 3 timmar/dag. Det beror på vad vi gör :) Igår var vi på en äng och hade picknick så Molly sprang av sig, då var vi där i 1,5 timmar och sedan var vi ju ute lite längre med bussresor, väntan på bussen osv.
Men en normal dag är 1-2 timmar/dag och med 4 timmars mellanrum :) Så i snitt är vi ute 5 gånger/dag. Mindre om vi är ute längre osv :)