Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 18479 ggr
Wellcraft
0

Labrador eller Golden retriever

Hej!
Har gjort ett par trådar nu men jag velar fram och tillbaka mellan olika raser hela tiden. 
Hoppas jag inte är till allt för mycket besvär!
Jag ska i alla fall skaffa min första helt egna hund inom en framtid, när jag känner mig redo. Tänkte göra det till nästa år men tror jag skjuter upp det mer beroende på skola, hästar m.m
Kanske känns konstigt att jag börjar leta ras osv nu, men jag gillar att vara väl förberedd liksom.

I vilket fall var jag helt inne på newfoundland eller schäfer förut, men har nu tänkt om.
Har varit dagmatt åt en schäfer ett tag, världens finaste, snällaste, men inte min typ helt enkelt.
Samma sak med en newfoundland jag träffade och pinschern jag tar hand om nu, jag känner inte den där glädjen som jag får med labradorerna.
Jag saknar retriever humöret helt enkelt(ni som har retriever förstår vad jag menar).
Därför har jag kollat runt bland labrador kennels men även golden.
Jag är erfaren vad gäller labradorer men vill ändå gärna höra om era labbar eller goldens, så ni får gärna berätta lite om dem och slänga in en bild :)

ang golden har jag även ett par frågor,
1. Vad skiljer sig i mentaliteten mellan labbe & golden?
2. Är endast den ljusa/vita färgen tillåten? Är nämligen förälskad i den rödblonda färgen vissa goldens har.
3. Finns det jaktgolden?

Sen undrar jag generellt om jaktlabbe/golden skulle passa mig? Just nu har jag en labrador som är avlad efter båda utställning och jakt alltså inte enbart en jaktlabbe.
Jag går två mil om dagen med hundarna lösa, springer, vill träna mycket lydnad, agility, apporterar gärna, vill testa på viltspår och leta kantareller.
Vandrar även i fjällen så hunden måste klara av ett par dagars vandring.
Låter det som jag skulle klara aktivera dessa raser?
Säljer uppfödare jakthundar till folk som inte jagar (nu är det ju inte ren jakt utan apportjakt, men ändå)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Agda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en golden som nu är 11 år, och hon är helt underbar! En härlig sällskapshund, kan ta det lugnt hemma medan hon i skogen ska dra upp rötter och småträd (hon älskar när man hejjar på henne, då tar hon i lite extra). Att simma är det bästa hon vet. Dock är det inte samma fart på henne längre, dels p.g.a. åldern och dels p.g.a. att hon i två år varit sjuk (addisons) och p.g.a. sjukdomen får hon inte ta i allt för mycket heller då hon kan få en addison kris.

Vår golden är lite mittemellan färgmässigt, hennes föräldrar var av den riktigt mörka sorten, så den är godkänd. Jag vet inte om det finns rena jakt goldrar, men det finns de som avlas för både jakt och utställning, vår kommer ifrån en sådan uppfödning.

Enda nackdelen jag har upplevt med rasen är tumörer, dock vet jag inte om det är linje-relaterat. Vår fick en godartat tumör på svansen då hon var 1-2 år, en syster och mamman fick avlivas p.g.a. tumörer (en i juvren och en i livmodern om jag minns rätt).

Mr_Si
0

Tror inte du har något problem att aktivera varken en golden eller labbe iallafall och visst är de fina hundar :). Jag tror det finns rena jaktlinjer på golden.

[Timantis]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varar lite efter mina erfarenheter. Har DP golden själv ( blandning utställning/jakt)

svaren är riktat åt dp eller jakt hållet då du ska ha en sån med dina aktivitets tankar. Då de rent utställnings/sällskapsavlade generellt sett är för stora o tunga för dej.

Mentalitets mässigt ja ingen skillnad rasmässigt men olika linjer hos de bägge. Labben kan vara vek men golden kan ha rädlsor i vissa linjer. OBS kan.

En golden som går åt jakthållet ÄR färgad. De ljusa ( ej vita då dom inte är gdk som färg men de ser nästan vita ut) Sen år dom inte vara mahognyfärgade heller då inte heller den färgen är gdk.

gå in o kolla på retriever i fokus där någonstans finns det en bild på alla varianter av goldenfärger som finns. Tror den heter Vilken golden gillar du bäst eller något sådant.

Ja det finns rena jaktlinjer på golden.

Vissa jaktgolden kennlar säljer endast till dom som kommer tävla jakt med sina hundar. Dom är så avlade för jakt att det skulle vara svårt att ha dom om man inte tränade det massor. Men det finns mindre kennlar som absolut säljer till "vem som helst" det viktiga brukar inte vara att man tävlar utan att man aktiverar hunden. Sen finns det många DP kennlar som inriktat sej på att dom både ska vara snygga o kunna jobba.

O ja jag vet exakt vad du menar med retrieverns mentalitet. 😂

O tror absolut att en jakt eller dp golden/labbe skulle passa dej jättebra. dom är mångsysslande o gillar det mesta. Med min golden kör jag lydnad, rallylydnad, viltspår, personspår, appportering o nu har vi börjat med agility.

Mr_Si
0

#sjukt fin hund och bra inlägg :)

[Timantis]
0

# 4

Tack Visst är hon fin. Aningen partisk kanske men hon har givit mej så mycket. Är med på allt o bangar aldrig. Vill vill vill hela tiden men ligger gärna i soffan o myser med.

[Timantis]
0
Wellcraft
0

Tack för svaren!
Kul o läsa =)
Jag är ute efter den mörkaste golden, då de är så fina. 

Hur mycket kostar er golden i månaden? Vad har ni för försäkring? Vad ger ni för foder?

Har ni några tips på bra uppfödare som föder upp jakt-goldens som är mörkare? Tycks bara hitta dessa ljusa hundar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Timantis]
0

Min golden är lättfödd hon äter mellan 4 o 5 dl om dagen.  Försäkring kan du gå in på de olika bolagen o kolla jag har flera hundar o lite rabatt så svårt för mej att säga

sök på jaktgolden kennlar så borde du få fram några.

Belimas
0

Jag har ingen erfarenhet av labbar mer än de jag ser på utställning = vandrande tunnor men jag är uppväxt med golden och det är en ras som ligger mig varmt om hjärtat dock gillar jag inte att merparten har blivit så ljusa, de är inte goldens för mig.

Vår tik var bland det snällaste man kunde hitta, ville alltid hänga med på allehanda aktiviteter, otroligt snäll och lugn och sa inte mycket. Följsam och lyhörd och bara allmänt underbar =)

Någon gång i framtiden är jag sugen på en golden igen och har hittat en kennel som föder upp golden med färg, jag tror dock att de är mer åt utställningshållet (kroppsmässigt) men det varierar lite.

Clarawinston
0

Golden reteriver är en jättemysig hund :) svar på dina frågor: 1. Det skiljer inte alls så mycket emellan golden och labbe (det har ju med personligheter att göra också). 2. Att den "guldiga" färgen är olaglig har jag aldrig hört talas om! Jag växte upp tillsammans med en guldig golden…. 3. Japp! Eller det finns golden som är avlade för det tror jag:)