Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3051 ggr
liiillap
0

Alaska husky

Är alaska husky en renrasig hund eller är det en blandras som har fått ett smeknamn? 
Träffade en person som hade en sån nämnligen och hon sa att hennes hund hade stamtavla och allt. Men har aldrig hört talas om rasen tidigare. Bara Siberian husky och alaska malmute

[MinIda]
0

.

leemland
0

Jag tror(är nästan helt säker) på att det är blandras

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

liiillap
0

För om man söker på rasen på Google. så står det att det är en " ras" som man har avlat fram och är ett öknamn för hundar som är bäst att använda som drag hundar. 

Men samtidigt har man kollat upp dom och då har dom inte varit blandrasiga på många steg tillbaka :S

Anibaz
1

Draghundskorsning.

[MinIda]
0

Nu börjar jag också ändra mig, sökte på bilder och ser ut som en blandras på något vis. Vissa säger också att den är en blandning mellan alaskan malmute och Sibirien husky

Tazzar
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alaskan_husky

Stamtavlan är nog för att hennes hund är efter aveln att få fram "bra slädhundar" trots att den inte är renrasig, så man vet någorlunda vad som finns bakom hunden. En stamtavla för Alaskan Huskys hör inte till SKK.

Pennybus
1

En prestationsavlad draghund tror jag?

Finns inte med i SKK så i sverige räknas den inte som "renrasig".

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Tazzar
0

#5 Det stämmer inte alltid, oftast är det någon av polarraserna + snabba jakthundar det gäller.

[MinIda]
0

http://www.canis.se/oppdretter/rasepres.php?raseid=384

Men menar dom här då att denna är renrasig eller ? Har dom bara en slädhundskorsning här ?

liiillap
0

För då när jag såg hennes hund som hon har så ser den ut som en blandning mellan en schäfer och golden tyckte jag x'D 
Kan leta på en bild på hennes "Alaska husky" :)

liiillap
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hennes alaska husky Curry på 8 år som används bara som sällskaps hund vad jag vet :)

Sofy
2

Alaskan husky är ingen ras någonstans i världen så vitt jag vet men viktigast är att det inte är en ras här i Sverige utan det är en prestationsavlad draghund och de kan inte ha en stamtavla men däremot brukar de väldigt ofta ha härstamningsbevis vilket man kan säga är en hemmaskriven stamtavla.

Precis vad en alaskan husky är beror på vem man pratar med egentligen, enligt vissa är det en blandras siberian husky medans hos andra är det en prestationsavlad draghund vilket det är. Det är alltså en blandrashund vars avel har ett syfte - att få fram bra draghundar.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Mischa
2

Det är mer en typ än en ras eftersom "receptet" varierar, det alla har gemensamt är att dom är prestationsavlade för dragsport. Vissa har känd härstamning och andra har det inte, grunden för en ras är oftast att alla hundar inom rasen är stambokförda.

≧◔◡◔≦

Sofy
0

Mycket bra förklaring Mischa, det var det jag försökte få fram med min text.😞👍

Mischa
0

👍

≧◔◡◔≦

[Bolten]
0

Har inte läst kommentarerna men det finns ingen ras som heter så utan korsningen du menar är en blandras =)

liiillap
0

Har oxå läst att man avlar fram dom till att just vara bra drag hundar.. men det gör mig väldigt förvirrad, då hennes hund används inte till drag på något sätt vad jag vet :P

Sofy
0

De behöver inte användas till det syftet de är födda till även om det är bäst att de får dra och arbeta.