Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1062 ggr
[saga@]
0

Det första ni lärde eran valp?

Vad va det första ni lärde eran valp när ni fick hem den?:) Jag vet inte riktigt vad jag ska böja med:)

Pennybus
0

"Penny", hennes namn :) annars sitt och kom c:

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Misarn
1

Oj ja?? Det blev nog "Nu går vi och lägger oss" med Kaila, var bara en sådan sak jag sa innan jag gick till sängs för Alice brukar vilja följa med och då följde Kaila bara efter haha :-)

[saga@]
0

Okej:)

Intehärutandär
0

Det var nog hans namn och sitt som ovan. Och så kämpade vi med att gå. Han sittvägrade i ett par månader (nakenhund med snö), och vi lockade. Med godis uppmuntrade och höll på att slita håret ett tag. Så fick han skor och började gå, fullkomligt vägrade kissa eller bajsa ute. Men det löste sig då man börjat ge upp - 5 månader senare då snön försvann. :-)

Michaela-N
0

Svårt att säga. Jag tror det var Sitt som vi började med på direkten faktiskt. Det är bara för att det kommandot alltid är smidigt att ha.

Smullis
0

Jag och min valp jobbar främst på 'kom' och 'Paisley -hennes namn, men nu har hon också spikat 'sitt' :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[typellisch]
0

Valpens namn… det tränade vi på dagligen. Efter någon månad var det vanliga kommandon.

Swadika
0

Sitt började vi med, förutom hans namn såklart

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[saga@]
0

Ingen som började med följsamhet och inkallning?:) det är ju så mycket prat om att det är det första man ska lära den:)

LLLINN
0

Hans namn, inkallning och kontakt/följsamhet var i princip det enda vi höll på med första månaderna. Lite sitt och ligg också såklart men sånt tar ju bara 5 min att lära in!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Lathundarna
0

Lär väl in ungefär i ordningen
1) namnet
2) loss
3) nej
4) inkallning
5) gå i koppel

Ruzicka
0

Vi lärde impulskontroll + varsågod först. Tappade något på golvet och så fick han ta ögonkontakt och vänta på varsågod innan han fick äta. Vi krävde inga långa stunder till en början, såklart, mest bara ett ögonkast, men det var själva principen vi ville åt. Sedan tog vi vidare det till dörren (fick inte gå ut utan ögonkontakt + vänta på varsågod). Jag är rätt glad att vi började med det, för det sitter liksom i ryggmärgen på honom nu när han är tonåring och struntar i allt annat man säger. 😃

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

michanna
0

1 Namnet. ( vilket han kunde rätt så bra innan då han var 10 veckor när vi hämtade honom. )

2 Sitt  ( funkar sådär )

3 Kom  ( funkar jättebra med mig och husse.. Ungarna inte alls… )

4 Nej. ( nytt för denna vecka. funkar inte alls… )

Han är 13 veckor

russin
2

Att matte är det bästa och roligaste som finns🙂

LostMySelf
0

Haha.. känns som evigheter för jag kommer knappt ihåg faktiskt. Min är bara 19 månader och han var valp på vintern. Det första jag lärde var väl det vanliga som namn, sitt, ligg. Som nån annan skrev var det jobbigt ute när det var snö, han gnydde, ville inte gå framåt och tassade upp på mina skor när jag stod still för han ville gå in :)

sar0101
0

Komma på inkallning och att inte äta innan jag sagt varsågod :)

Viccan92
0

Inkallning och sedan sitt

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Hiro
0

Allt blev som samtidigt men tja… gå lös utan koppel var nog det första tätt tätt följt av hennes namn

Kitten86
1

Lärde in namnet, inkallning, sitt, ligg, loss, vänta/varsågod. Sen har man en bra bas 😉

Sen blev det mer avancerat som snurra, rulla, hämta/ge etc.

[tintilar]
0

Inkallning - "hit". Det var fullt fokus på det tills han förstod det då det är väldigt viktigt. Därefter lärde jag honom sitt och "gå här" (vardagsfotgående).

Börja med det som du tycker är viktigast att han kan i eran vardag. Vill man kunna ha valpen lös hela tiden är inkallning nummer ett tycker jag.

[tintilar]
0

Lägger till att han också lärde sig nej och varsågod redan från början, men det var ju något han lärde sig av erfarenhet. Inkallning lärde jag honom medvetet med träningspass och godis. Samma sak med fotgående och sitt - och vänta som kom strax därpå.

Kontaktövningar gjorde vi också på en gång, men det gjorde jag inte så mycket heller med träningspass och godis utan i vardagen med beröm och uppmuntran.

brukshundar
0

1. Namnet

2. Inkallningsordet "Kom"

3. Förbudsord: "Nej"

4. Frikommando: "Varsågod"

Det var dem punkterna jag fokuserade på i början.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus