Din helt egna hundras
Nu skall du få fantisera.
Tänk dig din egna hundras, hur den skulle se ut, vad den skulle användas för, vilka färger som skulle vara tillåtna, form, storlek, temperament.
Hur din ras än är finns det ett intresse för den. Du har all tid i välden och alla pengar du behöver. Du har även en stor grupp människor som är villiga att hjälpa dig med att få fram den ras du vill ha.
Vilka raser skulle du "blanda" i och varför?
Vad skulle rasen heta?
Användningsområde?
Utseende/ras standard?
Nu är jag nyfiken ^^
Underbar tråd:D väntar spänt på alla drömmar och ideer:)
:)
Hah jag får väl börja då ;D
Jag skulle kunna tänka mig att skapa en bruks ras.
Jag skulle använda holländsk herdehund (korth) och malinois för att få fram hundar som har ett bra driv samt är det två generellt friska raser. För att få fram en färg som jag önskar så har jag redan raserna jag behöver.
Malle för att främst få den där gulaktiga färgen med mask samt från hh & malle helsvart. Även brinde finns i min ras.
Rasen skulle se ut som en lite större hh…. Namnet på rasen vet jag ej ;D
Om man får välja ut vad som kommer från vilken ras så skulle det se ut såhär:
Border collie, för att få in lite "hjärna".
Kelpie, för kroppen, öronen och nosen.
Dalmatiner, för att hunden ska vara prickig (eh)
Terrier, för att den ska bli lite självständig.
Rasstandard: ca 45 cm hög, korthårig, brukshund med motor och självständighet. Och så är den prickig förstås! 🙂 Den är reserverad mot främlingar utan att vara rädd. Tillåtna färger är rödprickig, brunprickig och svartprickig. Färgade öron, tassar och svanstipp får förekomma. Dock ej i annan färg än färgen på prickarna.
För att kunna registrera sina avkommor krävs ett genomfört (och godkänt) prov, där hunden får utföra olika problemlösningar och visa sin förmåga att tänka självständigt. Den måste även kunna valla och ha ett godkänt utseende. Krav på hälsotester finns inte, för rasen har inga rasbundna sjukdomar.
Rasnamn? Tja, vad sägs om Michaelsk vallhund 😉
Tillägg; Ja, jag har uppenbarligen för mycket fritid… 😉
Eftersom min kreativitet bor någonstans borta på planeten mars, så tassar jag in här för att läsa andras intressanta ideer :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Haha ååh, så lång fantasi har jag inte! 😕Men får sätta tass här och tänka och tänka och så kanske jag har ett svar! 😛
Sätter inte in raser utan egenskaper istället! :D
Lättlärt och arbetsvillig, trofast, väldigt stor, energisk (inte sådär slöa som bara vill sova utan som också vill leka) och inte kräva alltför mycket motion och stimulering för att inte må dåligt!
Kör på #4's tänk.
Australian Cattledog, för färgens, ålderns, clownigheten och storlekens skull
Border Collie för kroppens och pälsens skull, även hjärnan
Berger des Pyrénées à face rase för öronens och glädjens skull
Aussien för stubbsvansen och kamplusten.
Rasstandard:
Hanar 48-54cm och tikar 43-50cm i mankhöjd. Två hårlag finns, långhårig och korthårig. Arbetande hund som kräver sin ägare och ska fungera som en vallhund utan att riktigt kräva att valla. Passar utmärkt för den riktigt aktiva ungdomen. Godkända färger är stickelhårig i blått och brunt, med eller utan tantecken. Naturlig stubbsvans förekommer. Hunden ska ha kamplust och en ordentlig motor med snabb uppfattningsförmåga.
För att avla ska hunden ha genomgått MH, HD röntgats och gått igenom utställning med minst "Very Good".
Rasnamn har jag inte en blekaste aning men ah c:
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Groenendael för utseende och hjärna
Golden retriever "intesupermycketkrävandehet" , alltså en hund som klarar lite slappedagar då och då.
Sen tollare för hjärnan. Dock inte så envis utan lite mer "will to please", så lite Sheltie också, för litenhetens skull också.
Alltså en aktiv vovve som är mycket smidig och smart men även klarar lite slappedagar. Den ska finnas i Merle, Svart, Tirgerad (röd grund, tunna svarta ränder), vit och maskad (ingen aning om vad det heter i vovvevärlden). Det ska finnas två storlekar, stor och mellan. Stora är ca 43-47 cm i mkh tikar, 45-48 cm hanar. Runt 17-25 kg. Mellan är 30-35 i mkh (tik) och 32-37 i mkh (hane). Runt 7-11 kg. Hunden ska inte vara för på främlingar som en Golden, men inte heller som en tollare, alltså lite lagom frammåt. Inte lätt till skall, ska kunna gå löst.
Skulle vara intressant att se hur det blev, tror tyvärr inte det skulle bli riktigt som jag vill men jag kanna ju drömma på 😛
Groenen Tolling Sheltriever ❤️ Det var ju riktigt fint! En Grollshriver kan man ju kalla den 😃
Dunno… Kanske en schäfer med typ nästan inget motionsbehov?
Jag skulle vilja göra en ras som ser precis ut som en Manvarg.😂
Alltså, de här underbara djuren: http://seancrane.com/blogphotos/maned_wolf-3.jpg
http://25.media.tumblr.com/tumblr_mbbucuBjmt1rgl3tbo9_r1_1280.jpg
Som grunden skulle jag ha Azawakh, för kroppsformen: https://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/547385_467940779932769_636805990_n.jpg
Förmdligen Siberian Husky för mer "vildhund" i ansikte och pälstyp, och såklart Podenco Canario för att behålla färgen, den tunna kroppen och de stora öronen: http://static.wamiz.fr/images/animaux/chiens/large/podenco-canario.jpg
Sedan finns det säkert fler raser jag skulle använda, men de är vad jag kommer på nu.🙂
Vad de skulle vara till för? Aktiva sällskaps/allroundhundar tror jag, då grundraserna kommer från så olika bakgrunder. Men de skulle nog ha en hel del jaktinstinkt, och behöva springa mycket.
Namn, jadu… Manhund?
De raserna jag tycker är perfekta finns redan =)
Malle och Dobermann.
Skulle väl dock gärna göra mallen lite större och dobermannen i fler färger och lite mer "will to please" annars så är de perfekta =)
Jag hade velat få fram en dvärg Bearded Collie med kort hår…
Hur vet jag inte, jag har ju redan en beardis som är nedrakad för både min och hans bekvämlighet.
Den skulle vara orädd, och onervös och trygg (tyvärr går det i den rasen att vara nervösa och rädda för det mesta)
Den skulle vara lika lättlärd som en Beardis ska vara. Men den skulle vara lite "tuffare". Lite mindre för skojs skull och korthårig som jag nämnde, kanske med stånd öron ? Hade väl varit lite spännande.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#14 åå precis vad jag önskar och har funderat på att nästan frågat uppfödare om dom vill förminska rasen :) Men jag vill ha den långhårig:)
Man kanske kan para den med en mini hund som ser nästan exakt ut och har samma underbara egenskaper? asså en sån där sällskapshund som har kort vitt krulligt hår? de är väl mest lika?
Okej, nu skall jag "göra en ny" :p
Hm…
Det är en ställande ras…
Jag koras jämthund och gråhund för att få de rätta ställande generna. Korsar in norrbottenspets för att få rätt päls samt rätt färg. Även väst laika för att få en av den rasens färger och en hög höjd.
Godkända färger: Vit med röda/gula/svarta/bruna/silver fläckar samt vit med röda/gula/svarta/bruna/silver sadel. På de båda olika färg varianterna måste minst ett öga+öra vara täckt av en större fläck.
Vikt 15 - 25 kg
Mjuk och gosig päls som håller hunden varm och torr året om utan att kräva för mycket pälsvård eller bli överdrivet varm på sommaren
Frisk ras, bra HD, AD, ingen patella eller annat elände, lång medellivslängd.
Stark revirkänsla = går inte gärna från gården
Relativt självständig, mår inte dåligt av att vara ensam några timmar och tar till viss del hand om sig själv.
Tillräckligt med vakt för att schasa bort t ex rävar från gården och säga till om någon främling kommer och även markera lite mer om någon beter sig otrevligt men inte så mycket vakt att den är olycksbenägen
Endast en liten jaktinstinkt, man ska inte behöva oroa sig för sina höns, katter, kaniner eller vad man nu har men om man vill kan man använda den som eftersökshund eller till blodspår.
Sammarbetar bra med andra hundar, särskillt av samma ras.
Visst aktiveringsbehov men klarar sig på promenader, någon spring/cyckeltur, lite matsök, trix och annan "härngympa". Alltså ingen arbetsmaskin men en pigg kompis som får ut husse/ matte ur huset (även människor har ju aktiveringsbehov.)
Något reserverad mot främlingar men accepterar och börjar snabbt tycka om personer som matte/ husse godkänner.
Färg: jag tycker att black and tan (det är så "schäfer/rottisfärgen heter va?) är jättefin så den och ljusbrun/ vit som också är fin :)
Raser jag skulle kolla på är nog Dansk svensk gårdshund, kromfohrländer och Springer spaniel (för pälsen och storleken) villket råkar vara några av mina favoritraser :)
En collie med lite mer än befintligt borzoi blod i skulle bli urtjusigt rent utseendemässigt😍
15 : nja … Om jag ville ha en långhårig mini bearded så skulle jag nog para den med tibetansk terrier för att få dom superlika men ändå mindre. :)
#19 Kanske lite schapendoes också? 🙂
Jag hade utgått från Welsh Corgi Cardigans temperament (framåt, livsglad, positiv, bra på att umgås med andra hundar och djur, lite clownig, lättlärd, följsam, stabil mentalitet, anpassningsbara) , storlek, utseende, huvudform och pälskvalitet, men hade lagt till:
*Lite längre ben
*Mer drivkraft och motivation, så att rasen hade varit en brukshund snarare än en sällskapshund. Det hade alltså varit den minsta brukshunden mankhöjdsmässigt.
*Långhårig och korthårig variant tillåten.
*Reservation mot främlingar.
*Mindre benägen att skälla.
*Älskar kroppskontakt! ❤️
Färgerna hade fått variera mycket men även där har vi corgins färger i basen - brindle i alla olika nyanser, black with tan points och black with brindle points. Röd och blue merle hade inte varit godkända färger. Jag hade velat lägga till en helt svartvit variant, och accepterat stora vita partier på hundarna, men inte helvit. Jag hade gärna blandat in lite tervueren för att få in deras underbara färg. Grand Danoisens harlekin hade jag också gärna fått in. Jag tycker om färgvariation! 😃
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#20 , njaaee. Dom är lite för stora för att jag ska få fram "min ras" ;)
Det är kul att skapa raser ;)
Jag börjar med att mixa norrbottenspets med bc. Från norrbottenspetsen får jag utseendet och från border collien tar jag hjärnan. Sedan mixar jag in västlaika för att få en högre höjd på hunden. Mixar blodhund för att få en bra nos samt en skvätt malle samt schäfer för att få in lite bruks blod. Även dobermann får hänga med, för päls teckningen
Det blir en allround hund som passar sig för allt. Det är även en trädskällare ;D
Godkända färger är: Black and tan samt vit med bruna, svarta och röda tecken. Päls runt ögon och öron får ej vara vita, måste vara av en färg.
Jag skulle vilja ha en BC för att få följsamheten och lättlärdheten som kommer med en vallhund, pälsen och färgerna. Och såklart alla andra underbara egenskaper som en bc har. Men jag skulle vilja ha den lite mindre, gärna medium (så mkt smidigare i bilen, med burstorlek och att kunna lyfta upp hunden men ändå ha en hyfsat ordentlig hund storleksmässigt).
Medarbetare på westernridning.ifokus