Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1934 ggr
UrchinFamiljen
0

Samojedpäls

Hej!

Jag undrar; om man rakar en fullvuxen samojed, kommer den "vanliga" pälsen växa ut då, inte bara underullen? 

Har en samojed här hemma på 6 år som blev lite rakad av veterinären, mamma tror att den "vanliga" pälsen inte kommer växa ut igen. Är det så? Intressant att veta. :)

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

[Cras]
0

Ja den vanliga pälsen kommer växa ut igen så småningom, men det kan ta ganska lång tid ibland. samojeder är inget undantag.

Min ena hund vart biten i ansiktet och när såret läkt så hade han en liten kal fläck där det varit. vi trodde det skulle förbli ett hårlöst ärr där, men ett och ett halvt år tog det för pälsen att komma tillbaka, täckhår och underull! så snabbare än så borde det ju gå om vet bara rakat området, men kan ju hända att underullen växer ut snabbare än täckhåren kanske?

Finns ju en del som rakar ner sina långhåriga hundar (spetsar, shelties) på sommaren och de får ju tjocka pälsen tillbaka igen.

Sofy
0

Pälsen kommer vara helt återställd om ett tag ska du se. Underullen växte ut först och fort sedan tog det ett tag för täckhåren att växa ut när min fd Samojed blev rakad.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

UrchinFamiljen
0

#1 och #2 Okej, tack för svaren! Får säga det till mamma. :P

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!