Aftonbladet idag
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16980876.ab
2000 valpar smugglas in årligen!!!
Well, de har man verkligen fått uppfattningen av utav andras historier och stackare som blir lurade. HEMSKT att de ska öht kunna ske..
#1 Det är så sjukt! Jag kunde aldrig anat att det var så många valpar! Chokande.
Om folk använde hjärnan istället för plånboken när de köpte hund skulle det inte vara lika enkelt att sälja insmugglade valpar…. men folk går på vilka historier som helst om det finns en möjlighet att "spara" en slant och att få en valp med minsta möjliga besvär.
# 3 Kunde inte sagt de bättre själv! Detta eviga gnällande om att både ha kakan och äta den.. samma med skattepengar - man vill inte betala för en service som arbetar vitt, men betalar glatt ut till svartarbetare - sen gnäller man på att man får hemsk pension och ingen sjukvård..
Hur svårt kan de vara att göra lite eftersökningar och ta ställning..
Jag vet inte riktigt vad det har för betydelse och varför det är så fel? Någon får gärna berätta:) Är det sjuka hundar eller vad är det som är så fel? Man får väl köpa djur i från andra länder?
#5 Importering och smuggling är långt ifrån samma sak.
#5 Varför det är fel? Smuggelhundar bär oftast på sjukdomar som kan överföras till våra friska hundar här i Sverige samt oss människor. Dessa smuggelhundar är inte besiktigade, avmaskade eller vaccinerade vid ''leverans''.
Det är skillnad på att importera hundar och smuggla in hundar.
#5 Läs artikeln som det länkas till så förstår du. Valparna smugglas in olagligt till Sverige och säljs sedan vidare till personer här i Sverige. Detta är alltså olagligt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Om våra köpare var kunniga och köpte hund med tavla (en av de största anledningarna till att köpa renras) hade vi inte haft de här problemen, det är vad jag tror.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Okej nej lättast hade vart att alla köpte renrasiga..
Men vet att alla inte har 10-18000kr i fickan till en hund och då för att kunna skaffa hund så tar man första billigaste :/
#10 Och då skall man inte skaffa hund överhuvudtaget.
Jo det tycker jag att man kan.. om man har råd med en månadspeng som hunden kostar i månaden så har man faktiskt råd, men man kanske inte har råd med en klumpsumma
Men då måste man nog ha någon i sin närhet som är tät och kanske kan låna pengar till vet eller föräldrar som ställer upp?
Nej kanske inte du men många gör det :)
#12 Nej, har man inte råd med en större summa på en gång så skaffar man inte första bästa billigaste hund, då skall man inte ha hund alls. Då måste man spara ihop tills man har råd med den hund man vill ha. Men har man inte råd med inköpet av en hund måste man tänka på att man kanske inte har råd med en hund och alla de kostnader som kan tillkomma sen heller, veterinärbesök t.ex. kan bli mycket dyra och sådana pengar måste finnas undansparade utifall att när man har hund.
Håller med #16. Man kanske har råd med en smuggelhund, men har man råd med alla veterinärkostnader den hunden kommer innebära? Om man har råd med veterinärkostnaderna för en smuggelhund kan man lika väl köpa en frisk hund.
Det var ett inslag på TV 4 vid 19-nyheterna om detta. Tikarna tvingas föda kull efter kull i sina burar till dess de dör. Vill ni köpa en sån valp?
Det är sjukt. Tycker också att folk kunde läsa på lite (eller helst mycket) innan ett hundköp och inte bara åker och köper en hund bara sådär och sen klagar på att dom blivit grundlurade när alla möjliga tecken för smuggelvalpar har funnits. Det är köparnas ansvar också att se till så att detta minskas.
#19 Men precis.
Samma med Blocket. Det ÄR en bra sälj-sida om man som köpare läser på och lär sig vad man ska kolla efter, få med sig hem för papper och vad valpen ska genomgå för undersökningar + föräldrarna.
Och om man undviker köpa smuggelhundar eller andra ''oseriösa valpar'' så minskar dom med tiden, sakta men säkert. Men så länge folk köper dom så fortsätter det.
#20 Håller med, ser inga fel i att sälja/köpa hund på Blocket, oavsett varifrån man köper sin hund så är det ens eget ansvar att skaffa sig kunskap innan tycker jag. En del tror att det bara är till att sätta sig i bilen och hämta en valp i princip..
#21 Det är synd att folk inte kan ta eget ansvar och stå för sina misstag :(
Det var ett längre inslag på TV4-nyheterna kl 22.00.
#9 Tyvärr beträffar smuggling även hundar MED registreringsbevis.
#24 Det är så tragiskt!
#24 Lite svårare att smuggla in en renrasig valp med stamtavla i skk (om du inte tänkt importera då, men det är en annan femma) där du som privatperson kan gå in och kolla valpens föräldrars sjukdomshistorik eller liknande. Men helt sjukt att de har blivit så "duktiga" på att förfalska i princip allt med hunden =/
Men om man tittar på TV4-nyheterna så får man veta att allting detta ordnas av de som säljer valpen utomlands. Du får ett chip och som jag förstod det också papper på valpen dvs stamtavlan.
Hundarna har papper och de är renrasiga det är uppfödningen som inte är "renrasig" vill jag lova. Det är rena fabrikerna.
#27 Jag har inte sett hela inslaget, inte heller med bästa ljud/bild. Men de kan väl omöjligt sälja valpen med stamtavla/registrering i skk, så valpen finns på deras hunddata tillsammans med sina släktingar? Låter väldigt svårt i alla fall.
#26 Det är inte alls svårare utan precis lika enkelt, och dessutom tjänar smugglaren för det mesta mycket mer pengar på så vis.
Man anger bara en svensk hund som förälder så är smugglarens problem löst.
#29 Okej, hur sjutton stoppar man dessa människor då?
#30 Det är det som är svårt. Jag ser själv ingen lösning på problemet.
Ett sätt är att öka kontrollen hos veterinären för de valpar som chippas, vaccineras och besiktigas. Om man som klinik kräver att tiken finns med på plats när valparna ska dit (skulle tiken ha avlidit får man styrka detta på något vis) och man då kontrollerar chipnummer på tiken och först slår upp denne i SJVs register och sedan jämför ägaruppgifter med uppfödarens legitimation så har man bara där sållat bort en del av dem. Är valparna reggade så slår man såklart även upp tiken på SKK och jämför uppgifter där med och ser så att det faktiskt finns valpar registrerade efter henne - men visst - här kan ju ett felaktigt antal valpar faktiskt ha registrerats. Finns inte hunden reggad i SJV kan man alltid neka att ta emot valparna som patienter eftersom det är lag på att alla hundar ska vara registrerade.