Hjälp inför lydnadsdebut
Okej, om några veckor är det dags för min och min unghunds debut i tävlingslydnad. Jag är supernervös med tanke på att jag inte har en endaste aning om hur det går till.
Jag har sett resultattavlor där det står att vissa hundägare "bryter". Hur gör man för att bryta och i vilka situationer gör folk det?
Jag vet att innan alla kör sitt egna (ställand, läggande, linförighet, apport m.m) så kör alla läggande i grupp ihop. Men om det (som i mitt fall är) 21 stycken anmälda i lydnadsklass I. Delas alla in i grupper då för jag antar att det blir lite stökigt om man lägger 21 hundar samtidigt. Och kör man tandvisning direkt efter platsläggandet i grupp eller gör dommaren det när man "kör sitt egna".
Jag vet att min hund inte kommer ha rumpan i backen nör dommaren hälsar, ska man göra någonting åt det eller bara vara helt passiv?
Tack för svar! Är så nervös!
Oj, jag är både förvånad och imponerad av att du ska debutera i tävlingslydnad utan att ha en aning om hur det går till. Har du Kollat på någon tävling så att du har ett hum i alla fall?
Jag har kollat på tävling ja. Jag överdrev väl kanske när jag skrev har inte en aning, men jag vet ju självklart momenten och har tränat min hund inför tävlingslydnad sedan 8 veckor och jag tycker nu att 11 månader gammal kan han det mesta. Men mitt uttryck "jag har inte an aning om hur det går till" menade jag mer sånt man inte ser ifrån publiken. Exempelvis vad man gör om hunden reser sig i platsliggandet, om man kopplar hunden mellan de olika momenten, om man får lägga kopplet på backen. Ja massa sådan saker :)
Jag vet ju att man gör ett moment i taget, dvs momentet börjar och slutar när tävlingsledaren säger till och lite så. Det är mer lite praktiska saker som jag inte har en aning om hur det går till. Som frågerna jag skrev ovan. Har ännu mer funderingar men får väl ta några i taget så det inte blir allt för jobbigt att svara :)
Testa ställ dina frågor på Brukshundraser?🙂
#2 Det är inte jobbigt att svara på konkreta frågor, men ställ frågorna en och en, tydligt utformade, så kan nog många svara :)
Du har ju även Tävlingshundar i fokus du kan ställa dina frågor på
Vissa bryter när de känner att hunden inte är "på", när något inte är som det ska helt enkelt. Då säger man rakt ut att man bryter och skrivaren antecknar detta.
I en platsliggning är det oftast max 8 hundar. Så i en tävling med 21 hundar kommer det vara olika grupper för platsliggningen.
Eftersom att det är några veckor kvar till tävlingen skulle jag träna extra på tandvisningen om jag var du, om det är så att hunden inte sitter still. En hund som hälsar på domaren brukar kunna få 6-7 i betyg beroende på situationen. Vet inte riktigt om du åker på ett DK om du på något sätt skulle påminna hunden att sitta still.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Precis som #5 sa så delar de in i flera grupper om det är många anmälda. Vanligaste är att man sätter upp hunden, (moment slut och du klappar om den) och sen kör de tandvisningen direkt efter medan alla fortfarande är uppradade, så har de gjort på alla tävlingar jag varit på. Men har hört från vissa att ibland väntar de och gör tandvisningen som första 'enskilt' moment i turordningen, dvs tillsammans med resten av programmet.
Om hunden inte behåller position (sitta vid din sida) kommer du få neddrag i poäng. Beroende på vad hunden gör får du olika mycket avdrag, tex är det ju mildare om hunden bara ställer sig upp men ändå är lugn, än om hunden skulle hoppa upp på domaren för att hälsa. Du kommer få DK och nedrag för det om du påminner hunden igen att sitta om den reser sig, men om hunden lyder det på direkten kan man ändå spara poäng på det ibland jämte mot vad hunden kanske skulle hittat på om du låtit den hållas.. personligen gör jag hellre ett dk vid sånt tillfälle bara av anledningen att hunden inte bör lära sig ''att i tävlingssituation kan jag göra vad jag vill för matte kan inte säga nåt iaf''.
På vår första tävling satte sig min hund upp mitt under platsliggningen, jag sa då ligg en gång till och hon la sig ner igen, på det viset fick jag nedrag för dk, men fick ändå 8 på momentet, hade hon suttit kvar istället för legat tiden ut hade jag fått mycket mer i neddrag pga hon inte slutfört momentet, dessutom hade hon lärt sig att hon 'får' sätta sig upp om hon vill. Men då gäller det att det ska räcka med endast en påminnelse oxå.
Jättekul att du ska ut och tävla! Lycka till och hoppas du tar ett förstapris nu! :D