Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 1515 ggr
[saga@]
0

Valp+klicker?

När kan man börja träna sin valp med klicker?

Jag tänkte börja träna miljöträning och följsamhet andra tagen typ?, men kanske ska skippa klickern tills man har tränat grunderna?

Loveradio
0

Du kan börja träna när som helst.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

sarae
0

Jag började träna med klicker från dag ett. Har man tänkt använda sig av klicket finns det ingen anledning till att vänta - klickern är ju ett hjälpmedel man använder sig av vid inlärning.

[saga@]
0

men ska man inte låta valpen känna sig säker och trygg innan man matar olika saker?

#2 vad var de första sakerna du tränade din hund?:)

sarae
0

Godis och mat är ett ganska så bra sätt att få valpen att känna sig lugn och därmed trygg på ;) 

Vi började väl med hennes namn, komma på inkallning, ögonkontakt (här är klicker super - klick och godis för all spontan ögonkontakt när ni är ute på promenad t.ex), sitt, ligg, handtarget, target på en filt och koppelgående.

[saga@]
0

Okej:) jag vet inte hur mycket man vågar träna valpen? Hur mycket tränade du i början? hur många dagar? hur många gånger om dagen?

Hur många olika saker tränade du första månaden?

Haha massa frågor men har funderat ett tag på det:P

sarae
0

#5 vi tränade många gånger dagligen - men mycket korta pass. Men ja, allt är ju ett träningstillfälle med en valp egentligen :D Vi tränade på allt jag nämnde i #4 och en hel massa annat - nödvändigt och icke nödvändigt. Har haft klicker och godis i fickan jämnt sen den dagen jag skaffade valp :D

[saga@]
0

Okej 🙂

LostMySelf
0

Max 2 minuter per pass körde jag i början, oavsett om det var klicker eller inte. Valpen blir lätt trött och du har all tid i världen att lära den saker, ta det med ro :)

[tintilar]
3

Kör korta pass med träning - klicker eller ej. I början bara nån minut, sen lite längre eftersom att valpen vet vad som gäller. När du lär in nya saker, kör kortare pass, om ni repeterar olika saker den redan kan så kan man köra lite längre. Om valpen börjar misslyckas mycket eller tappar koncentrationen kan det vara ett tecken på att man hållt på för länge.

Klicka in valpen ordentligt innan du börjar, så minskar risken att det blir missförstånd. Klickern ska markera för hunden när den gör rätt. Godiset ska alltid komma direkt efter, utan undantag. Man klickar aldrig utan godis. Klicket är inte belöningen utan bara markeringen. Med den kommunicerar du att det hunden gör i den sekunden leder till belöning.

Klicka in genom att klicka samtidigt som du ger en godis. Stanna upp, klicka, ge godis. Om och om igen. Gör pauser mellan klicken så att hunden får möjlighet att vänta in klicket och förstå att det är det som leder till godis. När man ser att hunden väntar stilla på klicket, och när klicket kommer genast förväntar sig att godis kommer vet man att den förstått att klick = godis. Därefter börjar du träna med klickern. Börja med enkla saker såsom ögonkontakt, sitt, ligg, kom. Gå inte för fort fram, låt varje sak sjunka in ordentligt och träna inte för många saker samtidigt.

Att använda klickern i miljöträningen osv är inga problem, om du kan använda den på rätt sätt. Miljöträning handlar dock för min del mycket om att vara avslappnad i olika miljöer och då tycker jag att det inte är så bra att göra ett träningspass av det med krav eller kommandon. Så jag hade nog inte tyckt att klickern behövdes så mycket i den träningen. Däremot kan man ju klicka inkallning, ögonkontakt och andra småsaker som man gör under sin vistelse i olika miljöer - det som tillhör vardagen.

Jag har bara klickat en valp men har klickat i över 10 år med hästar. Min valp tycker dock att klicker och godis inte är speciellt intressant i längden utan uppskattar att jag varvar med röstberöm och lek. Så det rekommenderar jag att man gör också. Klicker är ganska stillsamt och koncentrerat, en valp kan behöva lite lek och bus också även i träningen. Men det är ju individuellt. :)

[saga@]
0

Okej så man kan börja med att klicka in hunden några dagar? Och sen börja med något enkelt som ögonkontakt?:) Jag tror att jag vill för mycket och är lite stressad över hur mycket jag vill att valpen ska kunna ganska så fort- innan den blir runt året:/ #8 Dina ord behövdes för nu känner jag hur den där stressen försvinner:) jag behöver inte lära den allt på en gång:). Jag är orolig att den ska bli en problemhund eller lära sig att dra i kopplet osv men egentligen så behöver jag inte vara orolig över det:) En sak i taget!:) Tack:)

LostMySelf
0

Klicka in den borde gå på ett par minuter. Klicka och ge godis tills du ser att hunden reagerar på klicket, då förstår den vad det betyder. Det roligaste du kan göra med klicker (och något jag knappt gjorde) var att freestyla. Istället för att "hjälpa" hunden på traven med sitt, ligg osv, dvs hålla handen ovanför huvudet så den sätter sig osv så kan du låta den tänka ut allt själv och vara beredd med klickern när den gör något du tycker är bra.

Börja sakta med typ sitt, ligg eller ögonkontakt och se vilket den gör mest frekvent. Säg att den tittar på dig väldigt ofta, ta chansen att klicka och ge godis och när du är säker att den gör det när du tror det så kan du lägga på namnet.

Lycka till :)

[tintilar]
0

För det mesta går det lätt att klicka in hunden. Ett par minuter kanske. Jag förstår att du har bråttom. Jag har det själv med min valp ibland och ställer lite föga krav eller har för höga förväntningar. Om han drar i kopplet första promenaden tänker jag genast - nej, nu gjorde jag fel eller detta måste vi ta tag i. Men i verkligheten behövder han dra några gånger för att LÄRA sig att det inte fungerar nå bra. Han måste ju tillåtas att göra fel för att jag ska ha en möjlighet att tala om det.

Med tiden ramlar polletten ner och dom kan koncentrera sig mer. En uppfödare gjorde en jämförelse åt en köpare att dom kan förvänta sig lika mycket av sin 3mån valp som av sin 1,5-åring ungefär. Sen är det ju individuellt såklart men du ska se att ni hinner med ganska mycket innan hunden är 1 år. Ta valpens misstag med ro och ge den tid att förstå istället för att ha för bråttom. Alla hundar är inte lika, du får anpassa dig efter din. Min valp kunde gå fot på promenad (vardagsfot med ögonkontakt) vid 9 veckor efter två extremt korta träningstillfällen inne. Då hade jag inte en börjat med klicker. Men han kunde inte lära sig femton saker till, han kunde sitt och vänta skapligt också, jag hade inte ens börjat med ligg. Det går bra att lära in sålänge det inte blir för mycket och dessutom måste man ha ganska mycket tålamod med att dom kanske glömmer eller gör fel eller inte vill något dom tidigare kunnat. Ha is i magen så ska du se att din valp kommer att lära sig allt det du vill i sinom tid.

[MR hund]
0

Börja inte träna med klicker det stressar bara upp hunden

visa istället tydligt för hunden vad du vill  och när den gör rätt belöna då med godis/leksak och ljus röst och säg tex duktig kille/tjej

obs straffa inte hunden om den gör fel under inlärningen det gör att det går långsammare för hunden att lära.

LostMySelf
0

#13: Hoppas du skojjar..

[MR hund]
0

#14 skojjar inte

LostMySelf
0

#15: Vart har du fått för dig att klicker stressar upp hunden?

[saga@]
2

Lägg av!#13

Jag tror inte att någon som hänger här straffar sina hundar!

Klicker träning stressar inte upp hundar! Det kanske finns någon enstaka individ som kanske blir stressad av ljudet.. Konstigt egentligen eftersom de får godis/bus vid varje klick? 

Då borde man inte kunna ta bort ett beteende eller förstärka ett annat med godis och belöning??

Belöning gör att hundar tycker att det är kul och förstår att det sakerna inte är farliga/skrämmande eller dåliga

LostMySelf
0

Sen uppenbarligen använder man en klicker som har lägre klickljud på en valp, dock använder jag fortfarande I-Clicker (http://www.arcatapet.com/fullsize/11116.jpg) inomhus och en boxclicker (http://www.clicker-doggies.ch/wp-content/gallery/dies-und-das/boxclicker1024.jpg) utomhus.

[MR hund]
0

jag köpte den hund jag har nu när hon var 14 månader och förra ägaren hade inte lärt henne nåt så jag skaffade en klicker och började träna  och vad som hände var att hon blev alldeles tokig när hon hörde klicket hon sprang runt i cirklar och skällde. men utan klicker lärde hon sig utan problem

LostMySelf
2

Grym slutsats du dragit #19, du gjorde min dag totalt.

[saga@]
0

Testa att : fixa ett godis regn vid varje klick, 

men att hunden blir så kan säkert ha å göra med att den har vart med om något dålig?

Hiro
0

Ett tips är att du använder en med mjukare ljud inte ett hårt metalliskt då du börjar. Bättre för valp öronen

[saga@]
0

Vilken klicker låter minst? :) Någon som vet?

LostMySelf
0

#23: I-Clicker tycker jag, den är helt kanon :)

[tintilar]
0

Jag har köpt en vanlig boxklicker till min valp, men den är lite bredare än den jag brukar ha och har ett mildare ljud. Tror att det är individuellt vad valpen tycker om ljudet, men för min valp har det inte varit några problem med någon klicker. Jag upplever ingen stress kring klickerträning men en hund/häst som blir väldigt exalterad och initiativtagande kan behöva kortare pass om man upplever att den vänder ut och in på sig av engagemang. En kompis hund och häst blir just så. Man får läsa av sitt djur helt enkelt, allt passar inte alla.