Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 60511 ggr
[MR hund]
48

KÖTTFÄRS TILL HUND

ska köttfärs vara rå eller tilllagad om man ska ge den till hund

Frida B
6

Kan vara både rå och tillagad, dock inte för kryddig :) förutsatt att det är nötfärs.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Pennybus
33

#1 Varför inte blandfärs? :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[MR hund]
4

så det är alltså inte farligt för hundar att äta rå köttfärs

tack för ett så bra svar🙂

Frida B
0

#2 eftersom blandfärs innehåller bland annat fläskkött (tror till och med kyckling, men inte helt 100 på det) som inte ska ätas rått :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2

#3 nej det är det inte, sålänge det är nötfärs som sagt :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[MR hund]
0

ok hur är det med ris då ska man tilllaga det

tack på förhand

Frida B
0

#6 ja det ska man nog, men har hört att man ska vara försiktig med ris och undvika det om det inte är absolut nödvändigt då det är ett sorts "spannmål". Eller vad det nu är. :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ratlings
18

Vad jag vet så kan man absolut ge rå fläsk och kyckling till hundar då dom inte tar upp bakterier på samma sätt som vi människor. Vore konstigt annars att dom som barfar har fina, friska hundar :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lilllens
6

Ja du kan ge rå köttfärs. Även rå kyckling, min hund äter det nästan varje dag.

Lilllens
14

Och SJÄLVKLART kan du även ge fläskkött, någon innan mig har kommenterat att det inte är bra men det stämmer inte. Du kan ge ALLT kött så länge det är rått. Undvik all tillagad mat.

Fenix_Chicci
2

Som #10 säger så går allt kött att ge rått och bör ges rått då näringsämnen försvinner vid tillagning. Även ben går att ge från alla djurslag så länge de är råa.

Min hund fick tex. rått kycklingben till kvällsmat idag. 

Ris är absolut inte nödvändigt, snarare onödigt men kan ges i mindre mängd till en hund som behöver gå ner i vikt. Då ska den kokas dubbel tid.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[typellisch]
0

VoH innehåller rå kyckling t.ex. Så ja, rå kyckling går kanon bra att ge.

Mischa
1

Allt kött kan ges rått.

Ris skall kokas sönder dvs dubbel koktid.

≧◔◡◔≦

League
3

#4 blandfärs innehåller INTE kyckling, det är nötkött och griskött.

mina hundar får äta ALLT kött, bara det är rått. Dem får altså nöt, gris, kyckling och fisk. Det är supergott :) oavsett vad jag lagar till lunch/middag sitter hundarna under skärbrädan och får "putset"

Karmatarerskanise
4

#4 Vanlig blandfärs innehåller ingen kyckling. Det är fläsk och nötkött.
Men varken rå kyckling eller fläsk är farligt att ge.

Då skulle inte alla barfade hundar levt länge ;)

Frida B
1

Då fick man lära sig någonting nytt! 😃

#14 det var därför jag skrev att jag inte var helt 100 :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

russin
0

Så länge det är svenskt kött, så kan man ge det mesta och alltså rått.

Jag är däremot väldigt restriktiv med utländskt kött (allt som inte är svenskt eller norskt) då jag inte har koll på vilka kontroller som görs utomlands gällande parasiter, bakterier osv.

Nitra98
0

Vad jag har hört (läst) så kan man som sagt ge både fläskkött, fågel och även fisk rått under förutsättning att det varit fryst. Men jag vet inte, har som sagt bara läst det och vet inte om det stämmer. Någon mer som hört/läst det?

Nitra98
2

Och man kan såklart ge tillagat fläskkött, kyckling och fisk, det är när man vill ge med ben som det måste vara rått.

russin
2

#18 - Kyckling-, fläsk- och nötkött behöver inte ha varit fryst för att ges 🙂

Det kött man inte ska ge rått, är rå insjöfisk då dom kan ha parasiter (kommer inte ihåg vilken sort).

Nitra98
0

#20 Okej 🙂