OT - Ditt drömyrke ?
Hej, jag undrar vad just ert drömyrke är eller vilket jobb ni jobbar med. Och varför ni valde att jobba med just det jobbet/ Varför ni vill just jobba med det jobbet.
Jag själv vill bli djurvårdare. Av allting med djuren. Vet inte hur många gånger jag hittat skadade katter/fåglar till och med hundar. Och fört dom till veterinären. Ibland har dom dött,ibland fortsatt deras liv, jag älskar djur. Så det här är ett bra drömyrke för mig 🙂
Nu börja berätta varför det är ert ''drömyrke'' eller om ni jobbar, varför ni valde att jobba med det.
Jag ska faktiskt börja studera till mitt drömyrke, lärare, jag vill nämligen hjälpa barn att få en bra start i skolan, för jag tror att det är den viktigaste tiden i barnens liv, de första åren i skolan.
Om inte det går vägen så har jag alltid drömt om att starta en egen djuraffär där det finns kunnig personal som inte bara vill sälja allt, utan faktiskt vet saker om djuren. Och alla djur man kommer ha kommer att bo i stora burar, rena akvarium och liknande :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag är utbildad konditor/bagare och har jobbat med det sedan student (1998). Ville egentligen gå på konstfack, fast betygen räckte inte. Syon föreslog Livsmedelsprogrammet då det också är estetiskt. Och det blev det. Som konditor är aldrig dagarna sig lika jämfört med bagare där man maniskt gör samma bröd dag efter dag.
Jag vill alt. jobba i en djuraffär med kunnig personal som inte är ute efter att sälja saker.
Annars är hunddagis och hundfrisör en andra saker jag tycker verkar kul, även att utbilda sig till instruktör på fritiden.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Mitt drömyrke är att jobba i en djuraffär, antingen egen eller delägare i. Och det ska vara bra! Och inte skit som majoriteten i Sverige är tyvärr, gällande kunskap osv (tyvärr är det så).
Eller jobba i djurpark.
Men det sistnämnda kommer aldrig att ske.
Sedan vill jag bli förskollärare, studerar till det nu 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ni verkar ha bra drömyrken. Och även fast man inte får sitt drömyrke tror jag man ändå kan vara glad. (Om man inte hatar jobbet då)
#5 I dagens samhälle ska man vara glad att man har ett jobb tycker jag, då det tyvärr fortfarande är svårt att få jobb (här i Sverige) på många håll i landet
#6 Ja, man ska ju vara glad att man får pengar så det räcker till räkningarna,mat,kläder m.m
Allt nödvändigt om man säger så :)
Så länge jag får vara ute i frisk luft och röra på mig samtidigt som jag känner att jag faktiskt gör nånting som ger mig nåt så spelar det inte så stor roll vad jag gör. Om det så är rensa rabatter eller lägga asfalt - tja, det kvittar faktiskt. De senaste två månaderna har jag dock fått sitta i en tyst creepy källarlokal och pillat bort gem från dokument. Not yey. At all.
Min dröm är att kunna varva frilansjournalistik med hundträning (hjälpa andra att träna sina hundar, mot betalning) - och att få det att gå ihop ekonomiskt så att jag kan leva ett drägligt liv. Tyvärr är arbetsmarknaden för journalister rent åt ****** för tillfället, så vi får la se hur det går med det.
#8 Det låter inte kul alls 😕
#9 Har hört att det är dåligt för journalister just nu, väldigt synd 😕
#3 Hur hänger den ekvationen ihop? Ska ni hålla på med välgörenhet?
Jag kommer byta arbete om två veckor och känner mig väldigt tillfreds med vad jag kommer ägna resten av året åt. Orderhantering med högt tempo och mycket på gång, samtidigt som hunden kan vara med på kontoret om dagarna. Det är ett fint arbete att ägna sig åt!
#11 Tror hon syftade på att inte sälja sånt som är olagligt (alltså mått för t.ex kaniner säljer dem ibland som inte är godkända), och kost som inte är något vidare. Majoriteten av djuraffärerna gör tyvärr det.
Mitt drömyrke är hundförare inom polisen och har alltid varit. Men polishögskolan tänkte jag söka till om några år när jag blivit lite äldre ;) Jobbar extra som väktare just nu.
Men först ska jag bli gymnasielärare i svenska och engelska (som jag ska börja studera till i höst om jag kommer in) eftersom jag vill hjälpa ungdomar på god väg till framtiden och svenska och engelska är viktiga ämnen om man vill klara sig bra i framtiden på jobb osv. Jag är väldigt pedagogisk dessutom och tycker om att lära ut, samt att jag tycker det är viktigt att man ser till individen och dennes behov också, mycket sånt jag vill förändra inom skolväsendet också.
Mitt drömyrke är att arbeta som socionom och det är även det jag läster till på universitetet. 🙂
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Har en dröm om att starta eget, skaffa en stoor lokal, där jag kombinerar hundcafé med hundagis, hundpensionat och ''frisör'' typ, även ha en pool så jag kan hjälpa folk med lite träning om deras hund råkat ut för en skada (eller om man gillar träningen bara) och hela den kakan + ha kurser =)
Känns mycket men man lär få bra lön i och med att man kombinerar många arbeten 😇 sen hade jag tänkt att ta ett par jourhundar varje halvår =) Jo juste, sen vill jag även ha en liiten affär i hundcafét, som en mini djuraffär, lite inspiration från Himmelska Hundar i Stockholm :)
Mitt drömyrke att start upp min egen fotostudio firma och bli en internationell fotograf inom mode och design :) Studerar fotografi nu och ska studera Entreprenör på högskola! Så vi hoppas :)
Inte fel heller att få jobba på en spel affär heller om de skulle behövas pengar :)
Alla verkar ju ha massvis med bra drömjobb :)
Kom också på att jag skulle vilja bli en sån som hjälper djuren vid skador. Som genom simning,massage. Kommer inte på vad det heter just nu 🤔
#17 Är det kanske fysiocenter ordet är du söker? 🙂
#11 Med "inte ute efter att sälja saker" menar jag att inte sälja en massa skitsaker för skyhöga priser :)
#18 Just det 👍
#15 Jag jobbar gäääärna hos dig sedan om det någonsin blir verklighet! xD
#21 Haha du är så välkommen så 🙂
Skulle vilja bli illustratör men samtidigt skulle jag inte ha något emot att jobba i djuraffär, på hunddagis, som bildlärare eller något annat konst/djurinriktat. 😃
Nåt jobb där man arbetar MED djur, har ingen aning om vad det finns för några men det är iaf min dröm.
Men jag har ganska bra "drömjobb" för tillfället också, jobba 3 timmar per natt och ha hela dan ledig hemma med hunden. Finns inget bättre just nu :)
Mitt drömyrke är veterinär och det har det varit i 10 av mina 15 år på jorden.

Jag tror jag har mitt drömyrke som personlig assistent, tycker om dom oregelbundna tiderna vilket gör att jag kan vara ledig på dagarna och ibland på kvällarna och slippa det som förut var vanligt 07-16 jobben. Att jag kan förgylla dagen för den person jag hjälper och få känna sig behövd är en riktig boots för självförtroendet och jag mår alltid bra efter jag har jobbat och tycker aldrig det är tråkigt eller deprimerande när jag ska iväg och jobba:-) Jag blir att också verkligen uppskatta livet och se det från en annan synvinkel och vara tacksam och lycklig över mitt eget liv och verkligen njuta av det, för man vet aldrig hur länge det varar :-)
Mitt drömyrke förr var hundförare inom polisen. De planerna har jag dock lagt på is, iallafall kommer jag inte jobba med det inom Sverige.
Nu utbildar jag mig som djursjukvårdare för att jag vill jobba med djur på något sätt. Visserligen är det inget jobb där man kan sitta och mysa med djuren, och det är mest slitsamt, men jag trivs med det. Får åtminstone vara i djurs närhet hela dagarna. Dessutom kan man jobba som djursjukvårdare både på djurkliniker, djurparker osv, så det blir ett kul yrke. 🙂
Mitt drömyrke är jurist, och har varit i många år. Kommer nog aldrig att hamna där däremot :) Jag är utbildad socionom … tog mig aldrig in på juristlinjen. Har de senaste åren jobbat inom handel och restaurang, och har trivts bra … har inte hunnit skaffa något Nytt drömyrke … ska göra det nu faktiskt :)
Jag har mitt drömjobb just nu :) Jobbar på ett hundcenter som hundskötare på dagis. Hjälper även till på trimmet och rehaben ibland.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#27 Får man fråga om du läser i Sverige eller utomlands?:) Min dröm är hundförare eller lyckas komma in på djursjukskötar-utbildningen. Annars hade det varit roligt att jobba på något hunddagis eller djuraffär :)
Mvh Jenna
Utryckningspolis 🙂
Mitt drömyrke har alltid varit veterinär eller djursjukvårdare (förrutom då jag ville bli marinbiolog…). Jag ska utbilda mig till veterinär, men satsa på att jobba som djursjukvårdare. Sedan när jag har råd och tid, vill jag starta upp min egen veterinärklinik ute på landet. Jag ska även bo i samma byggnad, och vill gärna ha lite kor, hästar, får, höns osv. Och självklart kennel, av rasen kooikerhondje och sheltie.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#30 - Absolut! Sverige, naturbruksgymnasium. Djurvård med inrikningen djursjukvård, så blir legitimerad djursjukvårdare när jag tar studenten. Väldigt praktiskt eftersom jag kan börja jobba direkt sen. 😃
#33 Blir du legitimerad djursjukvårdare efter bara gymnasiet?? Låter märkligt. Vad är det för gymnasium? :)
Mvh Jenna
Jag skulle vilja bli webbdesigner eftersom ja är väldigt intresserad av allt som har med design och photoshop att göra (dock är det mycket mer än så). Eller stylist eftersom ja älskar smink och hår!
Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se
#34 - Oj, här har man suttit och pratat i nattmössan. Hade vart vaken typ 24 h då så inte konstigt att det rörde ihop sig lite. 🤫 Utbildad djurvårdare blir jag, dock läser jag djursjukvård. Så nä, utbildad djursjukvårdare blir jag inte 🤔
#36 Hehe okej! Då förstår jag :) Är själv djurvårdare. Ingen större efterfrågan på arbetsmarknaden.. :/ gäller att fixa kontakter. Praktikerna är guld värda om man ger ett bra intryck! :)
Mvh Jenna
Hittade ett gymnasium där jag vill börja 😍 Tror ni man kan börja från Finland. Det är många år kvar men det verkar kul. Och man får ha en egen hund där. Problemet blir dock bara varifrån jag ska få en 😐
Men iallafall. Har någon gått här ? 🙂
http://www.forshagaakademin.se/utbildning.php?utb=gymnasium&inriktning=hundsport
#37 - Jo, jag vet. Är dock inte orolig alls över att inte få jobb. Det löser sig. :)
Jag har redan min dröm utbildning - Etolog - och ett av mina drömjobb som jag hoppas på att kunna få utveckla i framtiden. Arbetar på en veterinärklinik där jag förutom receptionistarbete och rådgivning även får lov att jobba med det jag är utbildad till - Beteenderådgivning när tid finnes. Förhoppningen är att i framtiden kunna erbjuda beteendeproblemskonsultationer (på främst hund) på kliniken regelbundet. Nu blir det endast i mån av tid.