Hur blir jag roligare?
Vad kan man göra för att öka en valps vilja att komma vid inkallning, eller följa efter en vid promenad? Söker ej svar i form av "förbättra ledarskapet" utan svar i form av hur jag blir en större resurs för hunden. Vad tycker valpar är kul att man gör?
lek med valpen när den kommer till dig så tycker den troligtvis du är superkul
Lek, ha med leksak, tjut av glädje när den kommer och hoppa runt och visa hur kul ni har tillsammans 🙂
Busar… Jag busar mycket med min valp (nu unghund antar jag) händerna är lättast (de är alltid med) men man skall även ha ett kommando som säger "nu räcker det" utan att behöva fya. Jag kan busa med henne ett tag och sedan säger jag "stopp" hon slutar direkt och hon biter aldrig på händerna annars.
När jag skulle lära in kommandot så busade jag med henne en kort stund och sedan sade jag stopp och stannade mina händer. Då hon slutade bita i dem så berömde jag med rösten.
En viktig sak är att du börjar leken och du avslutar den. Det gör att det alltid är kul. Får hunden börja så känner den att den får bestämma när den skall leka och tänka "inte nu" då du vill leka. Det är som sagt också viktigt att du slutar leken för då har hunden ett roligt busigt minne till nästa gång :)
#1. Har du tips på lekar? Jag har en repknut som valpen tyckte väldigt bra om idag. Och med hjälp av den kunde jag locka valpen att följa efter mig lite och sedan belöna med kamp, eller kast. Men det blev mest att valpen sprang efter LEKSAKEN, den såg liksom inte "mig" och när leksaken "försvann" bakom ryggen så var jag ju tråkig igen :P
Jag kanske ska hålla knuten dold tills valpen kommer, och liksom överraska den med kamp/jakt i stället för att "muta" hunden till mig..
#2 Jaa, tjoa är jag bra på ;)
#3 hur busar ni? :)
#4 om ni är i hundgården så låter du valpen nos en stund sen går du fram och skrubbar lite lätt i pälsen och så springer du iväg och skriker med ljus röst komm igen då eller liknande efter några sekunder vänder du på dig och då hoppar valpen antagligen lite då pöter du lite försigtigt på valpen och sen börjar du jaga den .de här älskar min hund det är bland det roligaste hon vet
#5 Tja. Jag liksom låtsas att båda mina händer är munnar så jag spretar med fingrarna och låtsas "hugger" med händerna oftast mot benen/tassarna. Då man fått igång leken brukar jag även passa på att knuffa min vovve, hålla fast i underkäken/överkäken ev hela nosen och skaka om. Det tycker hon är jättekul. Är jag på marken (vilket jag oftast är) så brukar jag ta tag runt hela henne och rulla ett varv så hon hamnar på andra sidan. Men man måste anpassa leken efter vad hunden tycker är kul. Vissa hundar gillar kanske att bli lite småjagade och vissa gillar att bit busas (som min valp)
Jag leker väldigt hårt med min valp/unghund nu för att hon "klarar av det" om jag säger så. I början var jag mjukare och sedan byggde jag på med allt hårdare lek. Jag anser att det är även bra att busa med händerna för då kan man passa på att dra i tassar, klämma på ben, röra om i munnen. Helt enkelt lära hunden fysisk kontakt omedvetet. Nu reagerar min valp inte alls på knuffar, stötar, att man pillar i munnen eller drar i öronen i vardagen. Hon tycker det är helt OK. Men som sagt, börja mjukt att leka. Småmorra (busigt morr… inte typ "jag skall döda och äta upp dig morr") och spreta med fingrarna. Du kan börja med att leka lite jakt med händerna på golvet så valpen förstår vad du har tänkt dig. Sedan kan du över gå att knuffas lite lätt, "bitas" på benen mm.
Men det viktiga är åter igen:
-Ta saker och ting i valpens takt. Jag hade från första början en säker valp i fysisk kontakt så jag kunde börja mitt bus ganska hårt, har du en mindre fysisk kontaktvan valp så börja lite lätt och bygg upp.
-Lär in kommandot till exempel "stopp" eller "sluta". Väldigt praktiskt för du kan du välja att leka så länge du vill.
-Det är HELT oacceptabelt att bita i händerna förutom under bus.
-Du börjar och slutar leken. Valpen kommer troligtvis pröva på att nafsa i dina händer för att få igång en lek men då skall du antingen ignorera helt eller säga till valpen att den inte får göra så.
Tänk åxå på att för en valp så är det både viktigt och oerhört spännande med alla dofter och nya grejer som de ju faktiskt upplever för första gången. Ta med din valp ut i naturen, visa den olika saker, var den som visar valpen världen.
#8. Är inte min valp, så det blir svårt :P Gäller en valp jag ska gå ut med/träna på vardagarna, men det framgick ju inte i mitt inlägg. Finns det något annat sätt jag kan utnyttja valpens äventyrslusta på? Jag läste tips som att "låtsas sitta och gräva" eller "spring och göm dig", men valpen sitter och tittar och följer helst inte efter