Trotsålder?
Är det vanligt att en hund blir mer modig efter första löpet? Typ testar gränserna, vågar lite mer och så vidare?
Molly slutade löpa för cirka två veckor sedan så nyligen släppte jag henne lite lös på en kompis tomt och det gick bra i början men sen skulle hon minsann längre bort mot vägen.
Samma igår. Var hos en vän, vi gick in i en liten skog och jag släppte henne lös och hon skulle åt ett helt annat håll än vi var på väg mot.
Molly som alltid varit vid min sida, vi har kunnat gått i skogen i nästan 2 timmar och hon följer efter bra, vill nu utforska området på egen hand.
Inkallning har hon alltid lyssnat på, förutom när nosen fastnat i marken pga en härlig doft, och aldrig vikit av från min sida.
Är det någon ''trotsålder'' på gång?

förmodligen är det någon trots. Börja springa iväg o gömma dig (kurragömma) eller om hunden sticker före: hoppa in bakom en buske, träd o vänta in hunden det brukar få de flesta hundar att börja leta efter en och bli lite följsammare och mer uppmärksamma i skogen.
#1 Tack :)
Jag gillar inte ordet trotsålder, för hundar trotsar aldrig - det är en mänsklig grej 🙂
Det är helt naturligt att tikar efter första löpet (eftersom dom gått från att vara valp till att vara tonåring) börjar provar vingarna lite. Det är en naturlig utveckling och förbereder inför vuxenlivet. Hundarna vågar mer i den här åldern och vill utforska mer saker, som tidigare kanske var ointressanta eller läskiga.
Här är det viktigt att inte befästa oönskade beteenden - som t ex att ha stenkoll så hunden inte lyckas jaga, för det är oerhört självbelönande och det blir svårare och svårare för varje gång den lyckats dra iväg och strunta i inkallning. Annat kan kännas bakvänt och saker den inte reagerat på förut, kan helt plötsligt vara superläskiga🙂 Inte heller ovanligt att dom i denna åldern börjar se andra hundar med nya ögon och kan börja gruffa osv.
En hund kan inte trotsa, så nej, något sådant är det inte.
Som redan nämnts kan tikar förändras efter löpet.
#3 #4 Jo jag vet.. därför jag skrev ''trotsåldern'' för jag fann inget bra ord för det.
#3 Tack för infon! :)