Stackel till min schäfer?
Jag har en bruksschäfer som är importerad från tyskland, vi tävlar elitlydnad och han är en riktig pärla.
Men vi har ett problem och det är vid hundmöten. Han sliter sönder mina händer och armar, jag har tappat honom flera gånger pga detta och han drar så in i helvete!!! Min uppfödare rekommenderar stackel och kan skicka ett till mig, och jag tror det är enda lösningen. Är det någon här som provat detta och vet vad det ger för resultat?
Vi har pratat med flera coacher men alla verkar tycka han är ett hopplöst fall.
Jag vet att stackel kan ge skador men han är ju schäfer, en riktig sådan så han klarar nog det.
Så är det någon med erfarenhet av detta?
Tacksam för svar!
// Frida och Lüx
Stackel = någon jag aldrig i hela mitt liv skulle ens fundera på att ta på en hund.
Jag hade tagit hjälp av en riktigt duktig tränare istället.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har tagit hjälp men som jag skrev så tycker alla att han är ett hopplöst fall.
Jag tror knappt att jag ser rätt!! Stackel är inte bara förbjudet i sverige, det är helt vansinnigt dessutom.
En riktig schäfer kan klara stackel??? Hur resonerar du då??
Jobba med kontakt och kommunikation istället. Det spelar ingen roll om han är bra på lydnadsplanen, kommunikationen er emellan måste fungera även i vardagen.
Ehum vad menar du med "Han är ju en schäfer, en riktigt sådan så han klarar nog det"? :s. INGEN hund i världen borde utsättas för sådant. Jag förstår inte hur man medvetet vill skapa obehag för sin hund, någon man älskar… Dessutom är Stackel olagligt i Sverige..
Medarbetare på brukshundraser.
NEJ FYYYYY! det e ju för hemskt om man ens gör det för sin bästa vän aldrig..tänk inte ens tanken!
Jag visste inte att det var förbjudet, min uppfödare rekommenderar ju det? Och ja, han är en riktig schäfer, ingen liten vek stackare som knappt klarar att man tar i den.
Träna mer kontakt med din hund istället så ska du se att det löser sig. Förstår inte hur man ens kan fundera på stackel!
Ts … ta och träna din schäfer på ett vettigt sätt istället.
Stackel är förbjudet i Sverige.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
I Tyskland är stackel tyvärt väldigt vanligt och bara för att din uppfödare rekommenderar det behöver ju inte det vara rätt?. Ja min hund klarar också av att man tar tag i honom (en vän gjorde tyvärr det, SKÄLL fick hon utav mig) men bara för det är det inte rätt, herregud…
Oj, herregud. Googlade på det och aldrig i livet att jag ens hade funderat på en såndär. Träning, träning, träning…prioritera vad som är rätt istället.
Om jag vore en hund och hade fått det där inkört runt halsen hade jag nog blitt panikslagen…hemska tanke.
~mikkan
Bara för att det är vanligt i Tyskland, är man skyldig att hålla koll på vad som är lagen i Sverige.
Nej… har en labbe inte heller någon liten fjomp som man inte kan ta i…såklart du blir förvirad om din uppfödare säger någt sånt korkat!!!! dt är ju misshandel! det är ju en ouppfostran hunden har..inget den kan göra ngt åt!? bara du som kan det i detta fal… även fast det är en riktig hårding till hund klarar den inte av allting här i världen! den kan också bli sårad och sååå… ja du fattar!
REKOMENDERA ALDRIG DETTA TIPS TILL NGN ANNAN, TÄNK ALDRIG DENNA TANKEN! OCH GÖR DET ALDRIG! :)

Om man är uppe i elit lydnad så tror jag nog att man bör ha sådan koll på sin hund att ett hundmöte fungerar. Hur gör Du på tävlingar, det kryllar av hund?
Stackel är ju typ tortyr för hunden… i mina ögon iaf
Har man försökt utvärdera orsakerna till att hunden uppför sig så vid hundmöten?
14# ja… precis som Zebben säger… Om vi säger att du står på tävlinsbanan så kankse du kopplar bort allt du kommer dit för att göra ngt. På promenader kanske du oroar dej för att ngt ska hända när du möter andra hundar, sätt din hund ner och säg "stanna" låt dem andra gå förbi medan du håller tex. en bit korv i handen som din hund är koncentrerad på…
PRECIS! bygg upp mål med vovven, beröm när den gör rätt, träna med tränare som har goda råd och bra tips om inte detta fungerar då vet jag inte vad! MEN STACKEL ÄR INGET ALTENATIV TILL SIN BÄSTE VÄN!
Har du överhuvudtaget sett vilka skador ett stackel kan ge och du funderar allvarligt på att ha ett sådant på din hund ??!! Man blir ju mörkrädd!
Finner du ingen annan lösning så är det nog bättre att du säljer hunden till någon som orkar med den och köper en lättare.
Nu har jag inte någon erfarenhet av schäfer men har haft en helvansinnigt glad labbehanne som jag provade stackel på ett par gånger. Det behövdes inte mer och jag vände stackeln utåt. Detta hände ca år 1990. Vi bor i Tyskland och på den tiden fanns inte så mycket att välja på i hundskoleutbildning annat än "Polizei- und Schutzhundverein". Jag gick också på Brukshundsklubbens utbildningar i Sverige och lärde mig detta med att rycka, slita och trampa runt med en hund som skulle gå fot men hade allt annat i huvudet än sin förare.
Idag arbetar man i Tyskland mer med belöning och bindning till föraren. Det låter kanske tamt men för mig var det en fantastisk upplevelse att få en hund att följa med så enkla medel som godis i fickan och kanske ett par andra litet mer starka medel. Stackel skulle jag idag inte använda.
Stackel är som sagt förbjudet och det finns bättre saker.
Sätt hellre på hunden en halti-grimma och koppla den till halsbandet (säkerhetsåtgärd) så får inte hunden den styrkan att den sliter sig. Då kan du undert tiden ta hjälp från vettig hundförare/kurs om hur du ska jobba bort problemet.
Att du ens överväger det?! Det är inte bara olagligt utan det är också hemskt mot hunden! Och att det skulle vara en "riktig schäfer" betyder inte att den inte känner smärta och bör klarara av det, vart har du fått det ifrån?! Däremot kan den reagera med ännu mer aggressivitet (som kanske även riktas mot dig) eller helt enkelt ignorerar smärtan!
Jag har en bruksschäfer själv, och en högtempurerad självsäker sådan.. Inte en vek hund detta. I början när hon var 6-9 månader hade jag hemska hundmöten med henne efter att hon blev attackerad av en annan hund. Hon flög på mig nästan och bet i mina armar om jag sa ifrån. Nu är det helt borta, genom att jag tog på mig rollen som ledare. Henne kan jag ta hårt i, hon dör inte, men det är inte ofta det behövs. Ge din hund TID, TID och åter TID!
Tänk efter istället… VARFÖR attackerar hunden andra hundar? Den ser inte dig som ledare. Den är otrygg och räddar sig själv mot den farliga hunden den möter som kanske kommer döda den. Den gör egentligen ett väldigt bra jobb, men det är inget jobb som vi önskar at hunden tar på sig. Det är DU som ska ha det jobbet!
Så snälla tänk om, tänk rätt! Stackel är något som jag hoppas kommer förbjudas i alla länder! Det finns en anledning till varför det är förbjudet… Tänk på din hund och hur han kommer känna när det slits in vassa järnpiggar i halsen på honom. Tänk om för din hunds skull.
håller med dom flesta andra… att du ens kan tänka på att använda detta tortyrredskap på din vän! tänk hur det skulle vara att gå runt med någonting som liknade spikar runt halsen hela dagarna… nej ta hunden till en riktig tränare, ingen hund är ett hopplöst fall, alla hundar går att "rehabilitera" (kommer inte på något bättre ord). usch och fy för stackel…
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
och att hann är en riktig schäfer spelar ingen som helst roll, sätt dig in i hundens perspektiv! tänk om någon skulle dra på dig ett sånt s.k halsband och säga "du klarar av det, du är ju en riktig människa" schäfrar känner också smärta, precis vad detta tortyr redskap utger.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Luktar troll.
Jag har en stor bruksschäfer som är tuff vid hundmöten.
Jag vet dock varför han är sådan.
Om detta inte är ett troll så ta reda på varför din hund beter sig som den gör.
Min hund kommer från ett hem där han ALDRIG fick träffa andra hundar.
(han var nästan 7år gammal när jag fick honom)
Han förstod inte andra hundar eftersom han aldrig fick "prata" med dem.
Han fick även stryk och så fick han alldeles för lite motion och för mkt mat.
50kg schäfer. Det ni. INGEN vacker syn. (han väger 36kg nu)
Ett under att han inte har fått några men.
Jag har jobbat som en gnu med honom sedan april 2011.
Mycket kontaktövningar.
Vårat största problem är att jag själv blir nervös när vi möter folk på gatan.
(social fobi + att jag tidigare blivit förföljd)
Inte det bästa att förmedla till sin hund men det blir bättre!
Det tar tid men det går!
Jag är lugn på kurser med färre deltagare,
där måste jag koncentera mig på hunden.
Då funkar min hund bättre också, eftersom jag är säkrare i mig själv.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Håller med #20 i allt!!! Bara tanken på STACKEL gör mig spyfärdig!
Sök upp nån riktigt bra och erfaren schäfermänniska eller annan instruktör som har stora kunskaper om just din hunds problematik, sök hjälp den vägen.
Din uppfödare skulle jag inte lyssna på/ha kontakt med alls i fortsättningen.. förstår inte hur man ens kan tänka tanken att rekk stackel.. det säger en hel del om deras okunskap tyvärr..
Ledarskap - samarbetsövningar, förtroende, massa träning, kärlek, envishet och trygghet.. rätt väg att gå!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
På tävlingsplanen är han helt fokuserad, det är på promenader är han blir tokig.
#26 men istället för att tortera hunden, har du testat enkel skvallerträning? kan göra susen… är han agressiv eller vill han leka?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#26 Men det finns bättre lösningar än stackel.
Har du testat nosgrimma som hjälpmedel under träningen?
Eller så kan du börja använda ett WGW-bälte (sele).
Skonsam för både hund och ägare.
Det kan underlätta för dig, då du kan träna utan att vara rädd för att bli omkulldragen eller liknande.
Inget av det, han springer aldrig hela vägen fram. Stannar en bit ifrån och går sen iväg.
#29 men ta hjälp av en riktig proffisionell (vet ej hur det stavas) hundtränare som inte ger upp så fort det inte går, men vad du än gör-använd inte stackel!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

stackel är ju inte bara olagligt i sverige utan oxå en jäkla misshandel anser jag…
//Linda
Stackel o stryp har en tendens att få hundarna att dra mer.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag HAR tagit hjälp av flera hundtränare, duktiga sådana, men det har inte hjälpt. Vi jobbar massor med komunikation och vi har ett utmärkt samarbete, annars hade vi aldrig tagit oss till eliten.
#34 då förmodar jag att ni har testat med avledning? eller skvallerträning? eller andra hjälpredskap som inte har någonting med att misshandla hunden att göra.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag har provat allt, alla tips ni sagt här har testats och ingenting funkar.
då tror jag det är träna, träna och lite hjälp från en hundpsykolog (vet int vad det är för skillnad mellan en hundpsykolog och en hundtränare) eller hundcoach/tränare
men obs! stackel är bara ett tortyrredskap, inte ett hjälpmedel anser jag!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
# 34
O hur kommer det sig att Halti o Gentle Leader inte fungerat
TS: Älskar du din hund och vill ta hand om det på bästa sätt: ANVÄND INTE SKACKEL!
Om du verkligen sökt hjälp för problemet på alla möjliga sätt så lär inte ett halvstryp med piggar göra något bättre heller, tvärtom risken är rätt hög att det triggar din hund istället om det är en högtempad hund, stackel används inom skyddsarbete på kontinenten, inte för att få hunden foglig utan för att trigga eftersom det nyper.
Fortsätt jakten på nån som kan hjälpa dig gå till grunden med problemet för om dom du varit i kontakt med har samma inställning som din uppfödare så förstår jag att du inte fått någon vettig hjälp.
Under tiden, om du absolut måste ha ett hjälpmedel så kan jag rekomendera VGW-Bältet
≧◔◡◔≦
Hur länge testades alla metoderna då ? Kanske gav upp för tidigt….
Vet du om vilka skador stackel gör? Skulle du med gott samvete sätta detta på din hund!? Nej fyyy f*n säger jag bara! Jag skulle aldrig ens tänka på de!! Det finns så häääääääär mycket andra, skonsamma och SNÄLLA redskap.
Risken är om du sätter stackel på din hund är att de förvärras, när han drar får han "spiikar" i halsen. Därav att din hund tror att de är den mötande hundens fel.
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Ta hjälp av en proffessionell tränare istället för att sätta på hunden tortyrredskap.
Såna redskap är som att symptom behandla, bättre att jobba bort det istället..
Om TS berättar var i landet hon befinner sig så kanske någon av oss kan tipsa om en bra instruktör.
Jag skulle hellre testat halti som nödbroms tills du får bukt med problemet.
Jag skulle hellre testat halti som nödbroms tills du får bukt med problemet.
Som fler skrivit, tortyrredskap och olagligt i Sverige. Om ni har så bra kontakt som du skriver hade ni inte haft detta problemet. Så jag säger jobba mer med kontakten. Avled vid möten.
Uppenbarligen har ni inte träffat rätt instruktör eftersom ni inte fått den hjälp ni behöver. Det finns inga hopplösa fall, bara mindre bra insturktörer. Så leta vidare. Jobba hårdare. Och ge inte upp.
Tar man till verktyg som skadar och ger hunden smräta är man inte längrew en bra hundägare.
Har bara skummat igenom tråden.. Men vart bor du?
Vet flera ofattbart duktiga förare som bla sysslar med tjänstehundar, som absolut skulle kunna hjälpa dig! Det kan jag garantera!
Hur är han vid hundmötet om du lägger han under ett kommando? Alltså tex platsar honom? Så han får en uppgift..
Tänker inte ens börja disskutera detta med stackel, då det klart och tydligt framgått att det är olagligt och förbjudet i Sverige.
Men skulle du ändå få för dig att testa det, trots att det inte är lagligt i Sverige.. Så kan jag tala om för dig att det inte kommer att fungera.. Då stackel främst används (utomlands) för att plocka fram aggerssioner inom skyddsarbetet.
Vad har du för halsband på honom idag?
Hade det varit min hund så hade jag faktiskt gått på honom j*vligt hårt. Det är ju rent krasst en samhällsfara.. Som måste åtgärdas snarast innan något katastrofalt händer.
Som sagt, var bor du? Vet flera stycken som absolut skulle kunna hjälpa dig och få bukt på problemet, som över huvud taget inte kommer säga att han är ett hopplöst fall, utan istället ge dig lösningar!
PM:a (skicka ett privat meddelande) gärna mig! Så berättar jag mer!
Har själv en bruksschäfer tik, vars pappa är tjänstehund och i hennes stamtavla finns nästan uteslutande tjänstehundar eller högt tävlade hundar. Så jag vet vad jag pratar om!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Undrar också vart du bor då jag vet en riktigt bra tränare som aldrig ger upp och som säger att det inte finns hopplösa fall… Han jobbar också med tjänstehundar, "hopplösa" problemhundar och vanliga hundar. Han kommer garanterat hjälpa dig och din hund.
Det finns en anledning till att stackel är förbjudet att använda här i Sverige. Det är ett redskap som kan skada otroligt mycket. Inte bara fysiska skador utan psykiska med. Träna din hund vid hundmöten istället och ge inte upp. Han är nog inte ett hopplöst fall. Ta självklart hjälp av kunniga instruktörer om du behöver det, finns nog alltid någon som är villig att hjälpa.
All träning går inte fort och vissa saker får man kämpa mer med men att använda stackel är helt klart onödigt.
Prova VGW bältet.
Det bästa jag köpt till min grabb.
Nu går han kanonfint och jag behöver inte vara rädd för att bli utdragen i bäckar mitt i vintern längre:-)
då min hane var jobbig med utfall mot andra hanar, efter att ha blivit påhoppad och hamnat i slagsmål blev både han och jag hjälpa av en HALTI, bara man inte sliter och drar i den då det kan skada nacken på hunden. Han går fint i koppel annars ska tilläggas, den gjorde nytta vid de tillfällen han gjorde utfall då jag kunde vara lugnare i att jag inte skulle tappa honom eller dyligt..
Tog inte lång tid innan min lugnare energi och hårt arbete, fick bot på problemet.
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Finns en sele där om hunden drar spänns remar åt i armhålorn/runt frambenen, Inte så skönt men skadar inte hunden, kanske kan vara nåt om ni provat allt annat?
Skulle inte rekk den.. kan skada hundens senor/muskulatur om man måste dra åt.. Halti är bättre..
Men som sagt - problemet känns djupare än så så rätt instruktör är nog rätta lösningen!
Var bor du TS?
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Jag har bara skumat igenom tråden, har inte läst speciellt noga.
Om du och din hund har ett bra samarbete, tävlar lydnad på elitnivå och han är helt fokuserad på dig - vad är det som gör att det är ett problem på promenaderna? Kan du inte träna JUST DÅ när du möter en hund för att avleda? Tävlar ni på elitnivå så gillar hunden att träna lydnad?
Det finns MÅNGA bra tränare i detta land, men det finns säkert lika många kassa hundtränare. Ge inte upp, det kan ta tid.
MVH
Sofie
Klart att ett sådant sele också kan skada! Visst, inte på samma sätt som ett stackel men ändå tillräckligt för att jag aldrig ens skulle tänka tanken på att använda ett sådant. I värsta fall kan det ge sårskador till följd av att det har skavt sönder den tunna huden i armhålorna.
Jag blir mörkrädd när jag läser det du skrivit TS 

Jag tänker inte ens kommentera TS inlägg för jag tycker det säger sig självt att man inte sätter stackel på en hund! 
Däremot vill jag tacka för länken till BAT träningen! Den var mycket bra!
mina inlägg går bort hela tiden i denna tråd!

eler nej nu hittede jag dom :)
OM MAN INTE VILL HA EN RÄDD HUND ELLER SOM INTE LITAR PÅ FÖRAREN ANDVÄND DÅ INTE HELLER STACKEL… skulle aldrig tro att den stärker relagionen mellan hunden och människan… OCH NI KOMMER ALDRIG MER KUNNA TÄVLA PÅ ELIT NIVÅ DÅ… det handlar om förtroende både i tävling, träning och annat… träna med hunden på så viss att du går förbi ngn hund du känner tills hunden lugnar sig… träna hemma på ögonkontakt och att bygga upp en strark relagion till hunden! :) DÅ KOMMER DET BLI BRA SKA DU SE! :D
Tyvärr kan jag inte råda TS på något konkret sätt. Tror att Ts kommer finna en bra lösning för dem. Bara det att TS är öppen nog att söka hjälp här på forumet visar att TS aktivt söker hjälp på deras problem. Lycka till TS.
Måste dok göra ett inlägg och säga att det spelar ingen roll vad man har på hunden, sele , halsband, grimma eller wathever: Föraren kan alltid åsamka sin hund skada. All utrustning skall andvändas med förstånd och aldrig av en arg hand.
#63 Ja men att ens tänka tanken att använda stackel på en hund är ju galet :/
Har du sett mitt inlägg #42?! Ser du hur halsbandet ser ut?! Skulle du sätta ett sånt tortyr halsband på din hund?! Tänk om!?
Stackel är och kommer förhoppningsvis alltid vara olagligt i SVERIGE! Använder du hjälpmedelna RÄTT KAN du INTE skada din hund! Folk som tänker tanken på stackel ska ju inte ha hund!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Det finns ju en orsak till att det är förbjudet med stackel i detta land…
MVH
Sofie
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10834484.ab
den första delen är om stackel TS… bara så att du är medveten om det vi alla sagt…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Om allt funkar i övrigt hade jag funderat på om hunden har ont någonstans och gjort en smärtutredning både hos en problemhundskonsult och därefter veterinär. Går man på smärtutredning hos problemhundskonsult (som har mer kunskap om detta än en veterinär) får man något att gå efter när man senare besöker veterinär. Det är annars otroligt svårt för veterinären att hitta felet.
Ryggproblem är tex. en väldigt vanlig orsak till smärta hos hundar, och smärta är något man sällan märker på sin hund. Det tar sig oftare i uttryck genom personlighetsförändringar och/eller utfall/aggressivitet.
# 68
Eftersom vem som helst får titulera sig problemhundskonsult oavsett ev utbildning så är ditt påstående ganska olyckligt, hade du däremot skrivit fysioterapeut eller sjukgymnast hade det varit rimligare.
#69 Det är ganska underförstått att man bör kolla upp vilken problemhundskonsult man går till. Vart denna har fått sin utbildning, kolla upp referenser och höra med konsulten om h*n har kunskapen man eftersöker.
Man kan naturligtvis komplettera det med att även gå till en fysioterapeut eller sjukgymnast, men dom har sällan kunskaper om vilka speciella beteenden som orsakas av smärta på olika ställen på hundkroppen.
En konsult kan förhoppningsvis konstatera vart smärtan sitter, därefter kan man konsultera med veterinär, fysioterapeut och/eller sjukgymnast.
# 70 Fysioterapeuter som läärt sig hund, eller Leg sjukgymnaster som specialiserat sig på hund slår nog en problemhundsutredare med hästlängder vad det gäller kunskap om hundars anatomi o fysiologi, samt i kunskap om smärtutredning.
#71 Jag tror nog ändå att en kombination är det bästa. Men alla har sina åsikter.

#71 En bra problemhundsutredare skickar alltid en hund på fysisk kontroll, hos veterinär, fysioterareut eller liknande innan de börjar ta fram en träningsplan. De ska ha lite grundkoll själva, och kunna känna genom en hund, men ska även se till att den utreds fysiskt först.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag förstår inte hur man kan tävla elit om man har en hund som inte kan träffa andra hundar?
#74, Det är väldigt enkelt!
På tävling är hunden nästan ständigt under ett kommando.. Och deras "will to please" är större än behovet att muppa sig mot andra hundar..
Kort o gott, på tävling så kan hundarna oftast uppföra sig.. Och när man tävlar är man ju dessutom själv på plan.. Förutom i gruppmomenten, och där är ju platsliggning, alltså ligg i grupp, och sen sitt i grupp.. Och då är ju hunden under ett "hårt" stanna kommando och vet mycket väl att vad som än händer, så ska den stanna kvar!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
# 73 skrev jag något annat, eller svarade du fel person?

Fick intrycket av att du tyckte att det var bättre att gå till en fysioterapeut än en problemhundsutredare. Tänkte bara att i min värld brukar utredare betyda att det blir båda. 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag protesterade mot personen som ansåg att en problemhundsutredare kunde mer om smärtutredning på hundar än vad veterinärer o fysioterapeuter/sjukgymnaster gör.
Jag skrivar även i denna tråd enligt jbv så får man inte andvända stackel på sin hund : Elhalsband och stackelhalsband får inte användas på hundar. Elhalsband är ett halsband som ger hunden elstötar. Stackelhalsband är ett halsband med taggar
Alla redskap kan användas felaktigt. Kolla in videon i nedanstående länk, och läs texten i den andra. Säg sen vad ni tycker.
Eftersom det tycks handla om kontroll vid hundmöten och hunden annars beter sig bra, så vill jag berätta hur jag gjorde med min förra hund, en mycket hundaggressiv boxer.
Pga skaderisken ville jag inte gå med honom i Halti-grimma hela tiden. Jag hade honom alltså i vanligt koppel. Han hade dock en grimma på sig och i den hängde en kort tamp som jag kunde ta i vid hundmöten och på så sätt tryggt leda honom förbi andra hundar.
Med åldern blev han lugnare. Vi tränade så att vi höll oss på så långt avstånd att han (och jag) hölls lugn. Belöning där i samband med att den andra hunden passerade. Belöning för att lugnt titta på den andra hunden.
Vid behov vände jag om då det kom en hund emot, om jag inte kunde gå åt sidan någonstans. Eftersom jag bor i en by på landet så hände det att vi klättrade genom diken ut på någon åker eller blev sittande i någon djup snödriva. 
Har ni märkt att ni säger samma sak om och om igen.Utan att TS svarar?Eller säger emot?Jag tror att hon har förstått att stackel är fel.Om inte borde hon förstå då det är runt 80 inlägg som säger samma sak.Stackel ÄR fel!
//Flöffo
jag lånade ett en gång till en rottis som vaktade maten.
5-7 LÄTTA ryck i sidled och hunden backade om vi gick fram till maten i resten av hundens liv så ja halsbandet är olagligt men om man inte missbrukar eller är okunnig så kan detta halsband vara räddningen på svåra sitvationer.
nu till alla som klagat över halsbandet så måste ja säga att hunden i fråga har garanterat fått MYCKE mer skada av att attakera andra hundar vilket den förmodligen blivit biten av hunden den attakerade!
samt att detta halband simulerar en annan hund som dominerar hunden som har halsbandet det är inte som en hund som vill döda.
om man andvänder det rätt så blir inte hunden skadad.
man borde med andra ord inte få lyfta en kattunge i nackskinnet som dess mamma gör för att lugna ner dom och flytta dom ?
eller så borde man kanske göra det olagligt för hundar i en flock att dominera varandra ? dom BITER ju faktist varandra i nacken när en medlem i flocken gör fel ?
#83 Och du menar att du på ett för hunden förståeligt sätt, genom stackel, kan visa hunden att den gör fel och att den inte gör om det?
Hur kan du säga att stacklet simulerar en hund som vill dominera, men inte döda? För det första så fattar hunden mycket väl att det inte finns någon annan hund i närheten som tillfogar den smärtan och obehaget, och det du säger om att hunden ifråga skulle garanterat fått mycket mer skada av att attackera den andra hunden, blir man ju helt förskräckt. Man måste ju skapa den relation med sin hund, som gör att den INTE går till attack mot andra. SKAPA RELATION med sin hund. KOMMUNICERA !!
Varför inte använda lagliga och sundare metoder? Varför måste du gå så långt som till Stackel? Jag anser att måste man tillgripa sådana metoder, så har man stora brister i sitt hundhavande.
#83 Galet fel sätt att lära en hund vad som är rätt eller fel enligt mig. Usch…..
Använd inte stackel. De är som sagt förbjudet. Du säger att du provat alla tips, och ingenting fungerar. Tror inte du genomför hela uppgiften till 100%. De tar inte 10 min så är de klart. De tar lååååååång tid, och man MÅSTE stå fast vid de man ska göra. Annars kan hunden bli förvirrad istället…. GE INTE UPP, fortsätt nöta och nöta och nöta. Till slut går de, vad du än säger.
#83 så du tror på allvar att din hund trodde att det plötsligt kom en annan hund i rummet som bet, men inte för att döda? Hundar är inte dumma! Ett stort steg i hundägandet är att inse detta. Då har man kommit en bra bit på vägen. Ett ännu större och minst lika viktigt steg är att man förstår att man aldrig behöver eller ska tillfoga sin hund smärta. Då har man verkligen förlorat respekt och borde eenligt mig inte ha med hund att göra! Synd att du inte blev tagen när du använde dig av detta tortyrredskap!
Nu vet jag att tråden är gammal, men jag skriver ändå.
Stackel är inte ett tortyrinstrument som alla tror, det är inte menat att skapa smärta och gör det heller inte, korrekt använt. Folk borde faktiskt ta reda på vad de pratar om innan de öppnar munnen.
Ska man kalla stackel tortyrinstrument som många här gör, så hoppas jag verkligen inte att ni har strypkedja på era hundar. Där har vi ett tortyrinstrument.
Stackel är inte gjort för att skapa smärta. Det är gjort för att efterlikna en tik/ledarhunds tillrättavisande bett på en valp/annan hunds nacke. Det drar till i skinnet med trubbiga piggar, det är inte spikar som kör rätt in i köttet och skapar fruktansvärda smärtor, som folk verkar tro.
Jag svalde också det här om “tortyr”, men sedan fick jag för mig att läsa på om det själv, och inte bara gå efter vad andra säger.
Och i Sverige har vi ofta attityden – är det förbjudet i Sverige, då måste det vara något hemskt, för “Sveriges lagstiftning är den bästa i världen och helt perfekt”, verkar man tycka. Jag tror inte folk hade hatat stackel lika mycket om det inte var förbjudet här.
Åter – tycker ni illa om stackel, måste ni tycka ännu värre om strypkedjor. Strypkedjor gör just vad det låter som – stryper, trycker till luftstrupen, de är tunna och skär in i halsen på ett helt annat sätt än ett vanligt halsband, eller ja, ett stackel. Och strypkedjor ger permanenta skador i betydligt större utsträckning än stackel (källa nedan).
Stackel är inte till för att orsaka smärta, det är inte till för att få en hund att sluta dra, det är till för att användas tillfälligt, i träning, för att korrigera.
Strypkedjan ska också den bara användas tillfälligt, i träning, för att korrigera.
Båda kan orsaka stor skada i fel händer, men nog tusan tar strypkedjan priset, då folk springer runt med dem hela tiden, i alla situationer, och rycker och sliter i sina hundar, något som kommer ge dem permanenta skador på strupe och nackkotor.
MEN - jag tror definitivt inte det är något TS borde använda i det här fallet.
Jag är ingen expert, men jag har aldrig egentligen hört om ett fall där en hund slutat dra eller hoppa och slita för att man tar på dem ett "hårdare" halsband. Hela tiden ser jag hundar med strypkedja som drar och sliter allt vad de orkar - det måste göra fruktansvärt ont, de kan knappt andas - men de struntar i det och fortsätter dra.
Ett stackel i den här situationen skulle förmodligen göra ont, men jag kan inte se varför det skulle avskräcka hunden från att fortsätta. Om möjligt kan smärta trigga den ännu mer.
Och jag skulle heller aldrig rekommendera någon att använda stackel inom vårt lands gränser, då det, ja, är förbjudet här. Men det betyder inte att det är ett medeltida tortyrinstrument.
http://cobankopegi.com/prong.html
http://www.doganswers.com/collars.htm
http://www.dogproblems.com/excerpts/point-to-point-the-pinch-collar-vs-the-choke-collar/
http://www.dru.org/prongcollar.htm
"Many well-meaning but misinformed people assume that judging by its looks, the prong collar is a barbaric device intended to "stab" a dog's neck in order to correct misbehavior. While walking my own dogs on this type of collar I have encountered complete strangers who think nothing of telling me how cruel I am to use such a harsh device."
#88 Jag har sett detta redskap och vet också att det visst skapar smärta. Och alla piggar är inte så trubbiga som du verkar tro och även de som är det skapar smärta eftersom det är tunna metallpiggar, de behöver inte vara vassa/spetsiga. Så jo, jag kallar det tortyrredskap. Det skapar små nyp, eller om personen i andra änden av kopplet är IQ befiad skapar det rejäl smärta vid ryck.
Stackel används mest för att trigga hundar, inte för att korrigera. Det är därför det ofta används inom polis och säkerhet.
Smärta i vilket fall som = idiotiskt.
'För övrigt är jag inte för stryp heller.
Hej Schäfertjej90! :) Vi ha med en Schäfer, en tik på bara 8 månader o hon drar så hemskt mycket, vi ha ju sele till henne o ett super bra koppel som hon ändå lyckats slita sönder -.- haha, detta är vår första hund oxå men vi ha inte ens tänkt på halvstryp ens till henne, men försöker komma på en bra träning för detta, dels för henne men mest för oss för vi vet inte hur man ska träna bort detta. Hon är förövrigt super smart o duktig men detta dragandet gäller oxå ute för vill fram till ALLA hundar :P
Vad vi ha fått till oss, vet då inte om detta stämmer men att dragandet kan vara rasrelaterat :/ Hmm, någon som vet något om detta och kan ge exakt svar? :)

Annars så kan hon isåfall gott sätta på ett stackel på sin "riktiga schäfer" och försöka stackla skiten ur hunden. Kan nästan garantera att den jycken kommer käka upp henne om den nu är så hård och awesome att den tål precis allt. Då tar den ingen skit heller och att ta upp en fight för en hund av den kallibern är det bästa den vet. ;)
Sååå… Good luck TS, be ngn filma dig när du gör detta och snälla skicka filmen till mig. Vill gärna ha ngt kul att titta på medans jag sitter på dass och skiter….
//Redigerat av admin. Här anklagar vi inte folk och tänk på språket.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Måste flika in o säga att vissa personer här på denna tråden verka tänka lite trögt :S Hon ställer en fråga om en sak som uppfödaren ha rekomenderat o ni gå på henne ?! Ge er för f*n!
Ge tips eller annat än att klanka ner ..
#93 ***** och överväger sån tortyr för sin hund så är det väl självklart att man blir upprörd.
//Redigerat av admin. Gå inte på person.
Hon kanske inte insåg vad det gjorde för skada på hunden, detta ska vara ett forum och kan ju tycka att man kan ju skriva med lite vett i sina meningar och inte så kränkande :S Tror nog hon ha fattat av alla dessa kommentarer i denna tråden att de inte e bra med sådan och man kan ju bara hoppas att hon inte använder det för hundens bästa!
Elaka dumma o patetiska kommentarer kan man gott hålla för sig själv tycker jag !!
Jag håller med dig Evelina. Bra sagt!
#95 Innan man ens funderar på att använda en metod eller redskap, kollar man noga upp det innan :)
Och att säga att "vet att det kan ge skador men han är ju schäfer, så han klarar det", är ju skitsnack :S
#98, Hon skrev inte heller att hon använder det ?! Hon skrev om någon använder någon sådan och om de e något att rekomendera eftersom hennes uppfödare konstigt nog sagt de :S
Hon skrev ju här för att få tips o se om detta verkligen va en grej o satsa på?! :P
Visst kanske lite fel o resonera att bara för man ha en schäfer, jag ha en schäfer o hon tål inte allt bara för de, men man kanske kan säga de på annat sätt en så som de framstått här kanske? ;)
#93 det är ett halsband med spikar innåt.. fattar man inte att det gör ont på hunden, vet jag inte vad jag ska säga. Men det gör man, har ingenting med raser att göra. Man ser att det är tortyr för hunden bara genom att titta på det. Tror inte TS velat ha på sig ett sånt halsband själv, utan att testat det ändå
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#99 Hon skrev att han är schäfer och ska klara det. Det tolkar jag som att hon tänkte göra det. Och att säga att den klarar det bara för att den är schäfer är inte logiskt heller.
Och skackel är förbjudet i Sverige av vissa logiska anledningar :)
JA men jag säger inte nu att jag tycker de e okey att använda och jag sa ingenting om att hon ska använda de eller attt de inte e farligt, vet mycket väl att de e förbjudet i sverige o tycker inte att de ska finnas överhuvudtaget!!!! Tycker bara att man behöver inte gå till attack o klanka ner o massa spydigheter för så bete sig bara små barn!!
Visst, man kan tolka på olika sätt, men lägg då fram de på annat sätt än att haka på en direkt! Jag försvara absolut INTE detta "halsbandet" nu men mena att jag tycker att alla kan tänka på hur dem skriver, oavsätt om de e på denna tråden eller någon annan. För spydigheter söker man inte här, här söker man råd och tips!!
Ts vill du använda stackel kan du lika gärna hugga kniven i halsen på hunden varje gång den blir jobbig vid hundmöten. Stackel är ett halsband med trubbiga piggar vikta innåt mot halsen, när hunden drar trycks dessa piggar in i huden och kan skapa rejäla sår. Vill du få bort problemet vid hundmöten så tränar du. Testa metoder för att hitta det som hjälper. BAT, skvallerträning, kontaktövningar, vgw bälte mm… enbart du som vet vilket som hjälper. Att du testat alla metoder tror jag inte för alla metoder kräver att man utför dem långvarigt och kontinuerligt vid promenader för att det ska ge effekt. Det tar tid att träna en hund och man får inget resultat utan att lägga ner massa tid och engagemang på problemet.
#102 fast det är väldigt lätt att bli "spydig" när någon ens överväger att använda tortyr på sin hund, och tror att hunden klarar det för att det är en schäfer
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Tycker ni fortfarande resonera helt fel men jag lägger ner detta ju asså xd haha
#105 Ja du kanske tycker det men majoriteten här i denna tråden verkar resonera likadant: Att det är fel med stackel mm.
Det är lätt att man tänder till då det gäller känsliga frågor.
Vi får alla se till att hålla oss i skinnet.
Och ALLA kommentarer där ni anklagar någon annan för att vara troll tas omedelbart bort. Det är inte er sak att döma.
Nu kan vi låta tråden återgå till att handla om stackel, inte personer.
Jag tror att TS förstår att detta INTE är okej att använda stakel.Hon har inte tjajat imot er.Ni deskuterar med er själva men skyller på TS.Efter flera inlägg som säger SAMMA sak tror jag hon fattar.Ni tjatar och hoppar på henne , fast hon för länge sen har slutat svara.Istället har ni börjat bråka med varandra , men fortsfarande är det TS som gör fel.
Jag tror att hon löst problemet eftersom hon slutat be om hjälp.
Jag kanske har fel , men det är min åsikt.
//Flöffo
#108 Vi skulle nu återgå till ämnet som jag skrev i inlägget före!
ALDRIG stackel!
Sätt hellre på han nosgrimma och/eller en kraftig sele.
När du ser att en hund kommer så går du till närmst lyktstople och snurrar kopplet flera varv runt. Då skadas varken han eller du.
Är jag inte helt fel ute så är stackel förbjudet i sverige
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
TS har inte varit inloggad sedan inlägget skrevs stort sätt, så kanske kan lika väl låsa den?
#110 Det är riktigt, det är inte tillåtet i Sverige för privatpersoner.
#111 Diskussionen är intressant så jag ser ingen anledning till att låsa tråden. Bara vi nu håller oss till ämnet.
Vad är stackel?
I can't drown my demons, they know how to swim.
Förbjudet i Sverige om tur är
Ett halsband med spikar som pekar in mot hundens hals så när den dra så sticker stikarna in så hunden får ont. sök på google bilder så ser du
olagligt i sverige
MVH en djur o kramgalen Ida 
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv
Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua
Usch! Det måste ju göra jätteont, stackars hundar.
#116 det gör fruktansvärt ont, om du tittar igenom tråden så ser du lite mer om vad folk tycker om det och varför ;) Jag tycker att det är ren tortyr
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Börjar de blöda av det?
#118 i vissa fall, ja. Fast det beror på hur man hanterar det och hur ofta det används. Men, det ska aldrig användas!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Undrade bara, tänker absolut inte använda det!
Tycker verkligen att det är underligt att man som ägare funderar på att sätta ett sådant halsband på sin hund. Jag har två "träningsdjur", häst och hund, och utgår alltid ifrån mig själv när jag väljer utrustning och tillvägagångssätt. Gör det ont på mig så väljer jag bort det. Jag har till och med satt bett i min egen mun och bett en vän använda tygeltag, för att se hur hårt man kan ta i munnen utan att skapa obehag.
Skulle själv aldrg ens tänka tanken på att trä en kedja med inåtvända piggar runt min hals, och be en vän rycka i den. Det är alltför uppenbart att detta skulle göra jätteont. Alltså skulle jag inte heller sätta en sådan konstruktion på min hund.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Stackel är olagligt i Sverige, tack och lov.
Om dina instruktörer säger att hunden är omöjlig, byt instruktör.
Alltså- Jag blir rädd när jag läser inlägg där folk skriver att stackel inte är såå farligt och inte är ett "torty" redskap. Stackars stackars hundar som får testa det här tortyredskapet. Om hunden inte tycker att det är obehagligt #83, varför tror du då att hunden inte gick fram till maten någon gång i hela sitt liv?. HUNDEN ÄR RÄDD, det gör ONT!!. Jag kommer aldrig aldrig aldrig förstå mig på folk som skapar smärta och obehag på sina djur, medvetet. Det finns snälla metoder som faktiskt fungerar, varför tar man inte det istället?. Jag älskar och avgudar mina hundar, jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna skada dom eller göra dom illa på något annat sätt. VARFÖR vill man göra illa sitt älskade och försvarslösa djur?. Nu ska jag sluta grina och hoppas att det finns många fler som tänker som mig.
#123 Det ser du väl ändå i tråden att vi är många som tänker som du :)
Nu tänkte jag mest på den "riktiga världen". Alltså folk utanför forumet.
Stackel har använts (och används i vissa länder fortfarande :( ) för att öka hundens aggressivitet genom smärtan det tillfogar (vad jag förstått).
Det skulle alltås inte fungera på det sätt du önskar - minska dragandet och belastningen på din kropp. Utan du skulle få motsatt effekt.
Så förutom att det är förbjudet (som många påtalat) så är svaret NEJ NEJ NEJ! Tillfoga inte hunden smärta!
Träna, träna och åter träna, byt instruktör, ta hjälp, utredning (hunden kanske ser dåligt, har smärta, mentala fel osv) …
Lycka till och hoppas det löser sig för er!
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#110, ja men vi snurrar runt en stolpe så hunden blir ännu mer stressad och kommer förstå varje gång de händer att de möter en hund… Tycker iaf att man ska fortsätta träna på möten. Fullfölja och göra likadant hela tiden! Jag är inte så inne i skvallerträning, men i detta fall skulle jag absolut prova de!
Jag skulle aldrig sätta på min hund stackel tycker det är bra att det är förbjudit.. Men här har vi en hundägare som har ett jätteproblem med sin hund och till och med ringer till uppfödaren för att få hjälp och då bli tipsad av uppfödaren att använda stackel då är det igenteligen uppfödaren man ska skälla på. Som sagt hunden kan ha ont det bör man kolla upp. Hon sitter i jättesvår sition där hon till och med blivit omkulldragen av sin hund. Jag hoppas att hon får rätt hjälp med sin hund av bra instruktörer.
.