Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2507 ggr
[marves99]
2

Ny Valp !HJÄLP!

Har nyligen skaffat en jätte fin blandrasvalp mellan Boxer/Labrador/Rottwiler. Han är snart 9 veckor och är mycket frisk å glad, men jag undrar fortfarande om några saker 🤔

För det första så har jag några funderingar om maten.. vi ger honom mat 4 gånger om dan, han väger runt 3 kg och vi ger honom 1 och en halv dl mat per måltid. I början gick det jättebra med den nya maten men nu har han plötsligt börjat ignorera maten? Jag har läst att det kan bero på att man ger för mkt godis eller för gott godis mm. men jag tycker inte att han riktigt får så mkt godisar och jag börjar lite orolig för att han är ganska smal.. det foder vi ger honom är rent svenskt och märket heter Magnussons och har fått tips om att det är jätte bra, så man vill ju helst inte byta, MEN, det är vuxenfoder.. Jag vet inte riktigt om det kanske är orsaken? kan man mata han med det? måste man blöta upp det? har vuxenfoder det tillräckligt med tillsatser som en valp behöver?

Det andra jag undrar över hur man ska ta sig till när en valp biter mot benen, ansiktet eller biter i övrigt, man kan ju liksom inte ignorera sådant beteende, jag menar, det gör ju ont! han kan bli ganska lätt upphetsad och börjar hugga/bita efter en och det börjar bli väldigt jobbigt.. speciellt nu när han har så OTROLIGT vassa tänder. Jag har prövat att hålla i honom ett tag satt han lugnar ner sig men jag känner att det inte tar tag i själva problemet. Jag skulle ALDRIG kunna skrika åt honom, bli arg eller ta tag i honom eftersom jag tycker att det är väldigt fel. Jag är väldigt desperat med att hitta en rättvis å bra metod att få honom att sluta bita på människohud och istället på hans leksaker.

Tack för svar!

[saga@]
2

man bör blöta valpfoder men vet inte om ett vuxenfoder räcker för valpen?

när det gäller bitandet så ska du bara pipa till när han gör det och lämna rummet en stund och gör så VARJE gång så han förstår att de roliga slutar om han biter dig

🙂

[Bolten]
1

Har du pratat med uppfödaren? Rekommenderar dig annars att vända dig dit först =)

m4rkus93
1

ett vuxenfoder ska du INTE använda jag har inte läst på om just det fodret men vad jag fattat så ska det inte vara bland dom bästa… men du ska ha ett valpfoder till den annars kan det bli missväxt och annat… just hur man löser problem med bitande tycker jag nästan är från hund till hund hur man gör men man måste på något sätt visa att det beteendet är fel och att det e du som bestämmer vad som ska hända och inte…

Loveradio
0

Magnusson har en variant som heter "Magnusson meat and biscuit junior". Köp den.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[marves99]
0

Tack saga@ men hur ska man göra om han börjar bita när man är ute å går med han? 🙂

Cahira
1

Många valpar matvägrar och om man fipplar med maten blir dom bara kräsna och mer svårmatade som vuxna då de vet att om jag strular får jag nåt annat. Kom ihåg att avmaska :) det kan göra hunden smal. 

Valpen kommer äta då den blir tillräckligt hungrig :) 

Och vad gäller bitande så säger du lugnt nej och avleder med leksak eller trasa som valpen får bita på. Han är för ung att ta riktiga promenader så lek fram inkallning och annat som kan vara bra sen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Roxie
1

Våran valp på 15v är så otroligt självbestämmande och envis med ett starkt självförtroende. När hon kör igång och biter/hugger efter händer, ben, ansikte så är man tvungen att ryta till och ta tag i henne för att "få ner henne på jorden" igen. Samma sak när vi är ute. Menar inte att man alltid ska skrika och ta tag i sin hund. Men ibland måste man markera lite extra att de gör fel. Vår valp vet mycket väl vad ett nej betyder. När hon vill. Det är ju så individuellt :)

// Sofia

russin
0

Dra ner till 3 mål per dag - valpen hinner troligtvis inte bli hungrig mellan målen. Jag ger alltid 3 mål från 8-9 veckor🙂

En annan sak är vilken foder du ger. En sämre foder kräver större giva och det kan bli för mycket mängd för en valpmage helt enkelt. Ett bättre foder har ofta mindre giva då det innehåller mindre "skräp-utfyllnad"

SuperLimm
0

Du kan dra ner till 3 mål/dag. Som någon innan skrev så finns det ett junior foder av samma märke du kan köpa istället. Jag gav vuxenfoder till min hund när hon var valp och det var inga problem. Du kan även testa att blöta upp det lite och se om valpen äter då. Börja inte blanda i en massa godsaker bara. Det är helt normalt att valpar matvägrar ibland. Ge maten och ta bort den om valpen inte äter upp, sen kan du ställa fram den igen om någon timme om du vill och se om den äter då.

När valpen bits kan du bara stoppa in en leksak i munnen på den. När ni är ute och går kan du ha med en trasa eller något liknande som den får bita och slita i. När jag var dagmatte till en valp som bet o slet massor i koplet så tog jag med en leksak, ett rep med en boll på, bollen var också i rep. Den fick han bita och slita i bäst han ville, då drog han inte heller i koplet och lärde sig att inte bita i mig, koplet och att inte dra i koplet när vi var ute och gick. Funkade hur bra som helst för oss.

Se även till så att valpen har olika grejer inne den får tugga på. Ben och olika leksaker tex. Så fort den börjar bita i dig så stoppar du in en leksak eller ett ben i munnan på den, alternativt går därifrån direkt. Testa dig fram lite! :)

Lycka till!

Mvh Linn

keptak
1

#7 Så fick vi också göra när vår hund var valp (hon är nu två år). Det är en mycket envis och bestämmande Tax och hade vi inte gjort som vi gjorde hade hon nog varit väldigt envis. Hon är i dag mycket lydig och biter aldrig (inte ens när man leker med henne). #0 Så lyssnar inte valpen på dig eller fortsätter tycker jag det är okej att "ta i" lite i nackskinnet.

[tintilar]
3

Valpar äter ofta dåligt i perioder. Precis som barn. Det har att göra med hur dom växer och hur mycket mat dom får. Jag har ignorerat det och låtit honom äta så lite/mycket han vill. När man ger så ofta som 4 ggr per dag svälter dom inte mellan måltiderna. Ibland har han haft dålig aptiti en dag eller två, då får han väl fasta då. Sen äter han bra igen. Jag hade inte trugat i valpen mat om den inte var sjuk. Sålänge den är frisk och pigg och mår bra, och det inte handlar om total matvägran i flera dagar hade jag inte varit orolig. Men man får vara lite uppmärksam så att den inte tappar vikt när den har så lite att ta av.

Fodret ska helst vara uppblött när dom är så små. Jag slutade blöta fodret när det kändes som att det var läge för det, runt 4 månaders ålder blev det. Många blöter ännu längre. Ofta äter dom bättre om fodret är blött.

Din valp får mer foder än vad min fick i samma ålder och vikt så det kan vara så att din valp vill ha blött foder och inte heller behöver så mkt som han får. Sålänge han äter av maten spelar det ingen roll om han äter upp. Det viktiga är att den äter nån gång under dan så att man ser att den får i sig.

Ang att bita så lär sig hunden snart ordet nej och då kan man säga det. Eller så piper man till eller säger aj. Valpen lär sig hur hårt man kan bita genom att lyssna på dina signaler. Om du tycker det gör ont, visa det! Dessutom kan man begränsa bitandet till lek/kel, och inte tillåta att valpen biter på en hela tiden när man gör annat. Om valpen kommer och biter/inbjuder till lek, gå ner på golvet och busa en stund, sen säger du att det räcker och går därifrån. Valpar behöver få bita och leka och snutta. Min vill gärna ligga och ha min arm i munnen när vi kelar och bara tugga lite försiktigt. Det är närhet och kärlek. Och det gör inte ont längre, för han har lärt sig hur hårt han kan tugga.

Du är valpens mamma och lekkamrat nu, så du måste finnas där för den och dessutom lära den gränser. En vuxen hund har väldigt mycket tålamod med en så liten valp så det måste du också ha, bli inte arg. Men markera, säg nej eller aj, så kommer valpen efter många upprepningar att lära sig vilka gränser som gäller.

[saga@]
0

Tycker att #9 hade att jättebra tips för promenadbitandet:)

Roxie
0

När vår valp är jobbig, drar och biter i kopplet när vi är ute så brukar jag avleda henne genom att låtsas som att jag ser nåt i gräset eller helt spontant börja öva sitt och ligg. Då kommer hon på andra tankar direkt och har istället fokus på mig och godis istället för att dra och bita i kopplet. Om jag skulle plocka fram en leksak blir hon bara ännu mer exalterad och istället för att lugna ner sig, går hon upp i varv ytterligare.
Valpar som blir för uppspelta anser jag bör lugnas istället för att de får gå berserk på en leksak. Självklart ska de få leka hur mycket de vill, men inte när man går i koppel på kissrunda. Det är vad JAG tycker :)

// Sofia

SuperLimm
0

#13 Har man en hund som blir stressad av leksaker är nog ditt sätt bättre. Jag har en hund som blir stressad av bollar och det är inte roligt när hon börjar med det. Man får testa sig fram för att se vad som fungerar bäst för ens egen hund :)

Mvh Linn

[marves99]
0

Tack för alla bra tips!

[marves99]
1

ok, jag har prövat metoden att gny/pipa till när han bits å sedan då därifrån, utan resultat. Så jag började med att ta tag i nackskinnet, hålla honom nere och säga nej ungefär som hans mamma skulle ha gjort.. men jag vet inte, det känns fortfarande som att han inte lyssnar/ förstår 😕 när han e lugn så är han jättefin å gosig, men när han "hetsar upp sig" så blir han helt vild! han skäller, biter mot benen och hugger efter en.. jag vet inte om det är ett vanligt valpbeteende eftersom detta e min första VALP, har dock ganska stor hundvana annars, men iaf har någon annan varit med om detta och vet hur man ska göra? beror det på tandlossningen? jag skulle nämligen vela veta om det skulle kunna va något speciellt det beror på.😐

[typellisch]
2

#16 Bara gå när han är för jobbig. Det visar att du inte vill vara med han om han håller på så. Att dra i nackskinnet är rätt olämpligt.

Min hund var en hemsk valp. Stod man och sminkade sig vid fönstret tog hon sats och kom och bet en i byxbenet, vände man sig om bet hon i ens naglar på tårna, sa jag åt henne hoppade hon mot mitt ansikte, gick jag emot henne trodde hon jag lekte och sprang iväg. Vad jag gjorde? Jag bar henne till ett annat rum, höll i henne VÄLDIGT lätt och sa ''nej'' och gick iväg med bestämda steg. Förstod hon inte vitsen efter 10 gånger gick jag in på toa och kissade och när jag kom ut igen var hon lugn. Ibland satta jag mig på sängen där hon inte nådde mig och då kunde hon bita i min säng hur mycket hon ville för jag kollade ut genom fönstret.

Du har en valp. Valpar ÄR såhär. Finns inget elakt i dom eller att dom vill jävlas och ställa till med ett liv. Dom är valpar, valpar leker såhär och om du bara reser dig upp när han går till överstyr när ni leker, säger ert slutord (''nej'' eller ''slut'') kommer han förstå till slut. Tills han förstår får du smita in på toa eller sätta dig i sängen om han inte kan hoppa upp i den än.
Sen mognar valpar med tiden så lugn bara lugn. Ha tålamod och tålamod och tålamod så ska du se att det går över om några månader!

Roxie
0

Fast man kan inte säga att såhär SKA du göra. Det gäller att hitta ett sätt som funkar för dig och valpen.

Och man ska inte tro att det är fel att ta tag i sin valp. Hur tror ni mamman gör när hon säger till sina valpar? Eller hur hundar över lag. De markerar, först med ansiktsuttryck, kroppspråk och ljud. Funkar inte det så markerar de genom att nafsa.

Det handlar inte om att greppa tag i valpen och slänga den i marken. Men markera på ett bestämt och snabbt sätt som visar att det du gjorde precis just nu var fel. Det kan handla om att man "petar" till, som en liten krydda på ordet NEJ.. Sen är jag ALLTID jättenoga med att berömma och belöna så fort vår valp lyssnar, oavsett vad det gäller.
Beröm är viktigt!

Precis som #17 säger så är valpar såhär, de leker, testar husse och mattes gränser, biter, attackerar och är allmänt jobbiga till och från. Men det går över. Våran valp blir 4 månader i helgen och jag ser jättestor skillnad mot hur hon var när hon var 9 veckor.

Men som sagt. De tips och råd du fått av alla här är baserat på egna erfarenheter, det handlar om att hitta någon teknik som fungerar för er, det kanske inte alls är något av detta.

// Sofia

Roxie
0

#16 En sak till! Du kan inte räkna med att allt ska fungera direkt, det tar tid :)

// Sofia

[typellisch]
0

#18 Ja, oftast behöver man stå ut i några månader bara innan det beteendet är borta! Det går så fort om man har tålamod :)

[marves99]
0

Tack så hemskt mkt Roxie och typellisch! självklart så skulle jag aldrig kunna göra honom illa ellernånting liknande! han är ju bara en valp och precis som ni säger vill testa sin ägare🙂 jag blir bara såå förvirrad eftersom det finns så många sett att "lära bort" sådant beteende som oftast inte fungerar. Jag frågade en tjej som är jätteduktig med hundar å valpar å berättade om min lilla busunge Dutchess, som han heter, och hon rekomenderade att göra så. Prövade innan det du sa typellisch, att man hoppade upp i sängen eller soffan men då började han skälla, som jag självklart ignorerade tills han lugnade ner sig.. Borde jag göra det istället? den metoden jag gör kanske är för hårdhänt😮?eller bara triggar upp honom för att han lugnar sig inte direkt mkt..

jag kommer förmodligen börja med du sa typellisch men hur ska man göra när man är ute å han börjar göra så?man kan ju inte gå iväg då =S 

Btw så undrar jag om vilken ålder valpen förmodligen tappat alla sina mjölkis tänder🙂 visst kommer han ha ett mycket mindre behov av att hålla på å bita på saker?

[typellisch]
0

#21 Din hund kommer testa massvis med människor med tiden och lära sig vilka han kan bossa över :) Envisare än hunden i alla lägen! Så klyschigt men sååå sant! Man kommer långt med den inställningen.
Ja, han testar dig och han försöker få dig till lek. För valpar leker hårdhänt med andra hundar och vi måste lära dom att vara försiktigare med människor för annars vill vi inte vara med hunden. Min hund är ett bra exempel på den: från att ha bitit i tånaglarna, hoppat upp mot ens ansikte, attackerat en (tagit sats och bara hoppat på en) och alltid vara PÅ en med bett osv till att ha blivit en lugn tjej som kan chilla och ta det lugnt. Hon har sina leksaker att leka med och hon attacker inte längre, lyssnar bättre på förbud-ordet (nej) osv. Så ge inte upp :) Han kommer mogna och beteendet kommer släppa, men du måste ha tålamod och ha raka och bestämda regler. Tänderna lossnat mellan…. 3-6 månaders-åldern om jag minns rätt?
Och just ja… leksakerna var inte roliga här heller när Molly var valp, våra händer var godare och roligare än allt annat! Och våra tår, tånaglar och hälsenor.

Så ja… smit in på toa när han blir för jobbig, sätt dig på sängen och strunta i att han skäller (han får INTE lära sig att med skall och yl så får han uppmärksamhet, då kommer ensamträningen gå åt fanders). När han är lugn och tyst kan du gå ner på golvet igen för då kommer han lära sig att du vill vara med han om han är sansad.
Jag vet inte riktigt hur du ska göra ute.. har inte haft det problemet. Jag skulle ha gjort detta: rakryggad, sätta mig i hans nivå men bestämt, lyfta upp hakan på han och säga bestämd men neutralt ''NEJ'' och sen fortsätta gå och om han går framåt utan att bita dig/kopplet så belöna massor med godis och beröm. Om han sen börjar igen så gör du om det hela. Envisare än hunden ;) Tro mig, det funkar!

[typellisch]
0

Tillägg: Hundar har alltid behov av att gnaga och bita. Därav att ben är bra att ha till sin hund. Men behovet av att gnaga på allt hunden ser minskar drastiskt när valptänderna försvinner :) Om hunden är stressad eller har ont osv kan den dock gnaga på allting den ser. Men oftast duger ben bra för dom när dom mognat till sen (och nu i denna ålder som din hund är i).

SuperLimm
0

#21 dom tappar tänderna runt 4-5 månaders ålder. Man brukar säga att om inte alla tänder är tappade vid 6 månaders ålder och de nya börjat komma fram brevid så bör man gå till veterinären så att inte bettet blir fel sen. Men runt 6 månaders ålder brukar de flesta valpar ha tappat tänderna.

Mvh Linn

[marves99]
0

Ok, Tack så mycket!🙂

Cahira
1

Testa säga mmmmm från så djupt i halsen som du kan (morra, du kan öva på det då du är utom valpens hörhåll, typ i duschen) och ge onda ögat och spänn kroppen på samma gång så lär valpen förstå att du inte är på humör. Du behöver inte belöna då valpen fattar, för den fattar. Du kan ge nåt den FÅR tugga på lugnt efteråt och då den tuggar rätt kan du belöna.

Jag morrar då mina hundar tigger eller försöker klättra på mig eller så och det funkar kanon. Morr + onda ögat. (funkade till och med på min tiggande katt)

Att greppa i nackskinnet är som att bita tillbaka och då är det lek och triggar ännu mer. 

Lek inte med händerna utan lek med leksaker så valpen inte ser händerna som leksaker. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[marves99]
1

Tack Cahira, har börjat med det å ser redan en stor skillanad. Har ju även tre katter å det funkar lika bra på dom, haha🙂

[marves99]
0

Jag var ganska nyligen ute å rastade honom då han sprang in i några buskar, och när jag skulle bära ut honom så såg jag att han bet på något? Det var en död fågelunge! jag han precis ta ut den och bära undan honom.. den såg inte ut att ha någon sjukdom eller något sånt, men man vet ju aldrig.. förmodligen hade det varigt någon katt som hade dödat den eftersom det är många katter i vårt område 😮 borde jag kolla upp det med veterinären? hur stor risk är det att han kan bli sjuk?