Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3494 ggr
baloo44
1

Bra torrfoder ?

Finns det ngt BRA torrfoder där fabrikören inte utöver djurplågeri i samband med sin forskning ?

Vill inte ge färskfoder eller BARF .

/

[typellisch]
4

Får jag fråga varför du inte vill ge färskfoder eller BARF?

[amndy]
1

Jag är absolut inte säker på detta, så någon får mer än gärna rätta mig om jag har fel, men jag vill iallafall tro att svenska foder är säkrare vad gäller testandet av det osv.. Bara för att Sverige har striktare lagar kring djurhållning än många andra länder. 🙂 

Sen undrar jag precis som #1 - varför vill du inte ge färskfoder eller barf? 🙂

Loveradio
7

Standardt

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

baloo44
0

#1 & 2

Jag vill inte ge färskfoder för att jag är ganska "äckelmagad" och tycker att det är osmakligt och ser äckligt ut ;)

Barf = samma + att det verkar omständigt

Gillar smidigheten med torrfoder :)

[daytona]
1

Jag använder fodret Troll till min stora hund här är mkt nöjd med det då han är känslig för visst foder o detta fungerar ypperligt.

läs mer om det:

http://www.polarvargen.com/troll_hundfoder.htm

Pennybus
3

Standardt.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Empisen]
1

Magnussons säger jag.

Lilllens
1

Taste Of The Wild

liiillap
1

#5 skulle inte rekommendera Troll som torrfoder till hund då dom 2-3 första ingredienserna i fodret är spannmål av något slag :/

LostMySelf
6

#4: Men nu är det ju hunden som ska äta maten och inte du. Så du väljer ett foder som är i princip 100% skit istället för naturligt rått kött eller färskfoder? Be någon annan ge hunden maten då.. blev änna lite förbannad nu alltså

liiillap
4

#10 nu är det ju så att alla inte kan ge färskfoder eller barf, för att dom har för lite utrymme i frysen. eller för lite kunskap om det. och hunden tar i längden inte skada av det ( inte vad jag vet och har märkt iaf) 
Det är väldigt svårt att hålla på med barf / färskfoder. om man reser mkt tex. då man inte kan ta med sig hela frysen.. Men om man väljer att inte ge färskfoder / barf, så finns det ändå bra torrfoder om man väljer rätt :)

liiillap
3

Då diskussionen var vad för torrfoder som är bra eller inte. angående vad fabrikörerna gör för tester på hundar. så är mitt förslag att du går in på  Animail.se och jämför olika foder där. Vad jag har lärt mig så ska ett hundfoder innehålla minst 30% protein och 20% fett och dom första 2-3  ingredienserna ska vara rent kött så som kyckling eller något annat. inte spannmål. :)

annie-ess
1

Standardt

[typellisch]
3

Det är hunden som ska ha mat, då får man svälja sin stolthet och ge sin hund det bästa som finns. Inte uppskattar jag när jag får äcklig färskfoder på mina fingrar vid utfodring (när man tar ut maten ur fryspåsen kan man nudda maten ibland) men min hund mår bra av det och då får jag sätta mig själv åt sidan.
Håller med #10. Blir också förbannad på sådant tänkande. Det är inte ens svårt att ge färskfoder? Dela upp, frys in, ta fram, utfodra. 2-3% av vuxenvikten/dag, en våg kan behövas men det är allt ifrån svårt.

#4 Sen är det inte DU som ska äta maten, så du behöver inte bry dig om ifall maten ser osmaklig eller äcklig ut.

[Empisen]
12

En hund behöver inte må dåligt av att äta torrfoder, jag tror inte alla hundar som levt till 15 år ätit färskfoder.

Ni får det att låta som att TS är en usel hundägare bara för att h*n inte vill ge sin hund färskfoder elr BARF..

Fenix_Chicci
2

Jag tycker också att det är ganska vidrigt ibland att skära upp lever, dela korvar med färskfoder osv men jag gör det ändå för jag vill ge mina hundar bra mat. Barfar ena hunden och ger den andra färskfoder. Man vänjer sig också efter ett tag. 

Nåja, vad gäller torrfoder så bör det inte vara typ 40% protein i. MAX runt 30%. Och detta beror på att det sliter på organ om man ger torrfoder med högt proteininnehåll. Det är inte alls samma sak som när man ger färsk kött. Det innehåller typ 70% vätska och kan alltså inte ha så hög proteinhalt som man skulle kunna tro. Proteinhalten är dessutom ofta onaturligt hög i torrfoder för att de tillsätter bönor, ärtor och andra proteinrika vegetabilier, vilket inte är naturligt för hundar att äta. 

http://www.hundisverige.se/2012/11/20/se/splitting-eller-ingrediensdelning-13452319 Detta bör man tänka på när man väljer torrfoder. Bara för att kött står först på innehållsförteckningen är det inte alls säkert att det är mest kött i fodret.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fenix_Chicci
3

#15 Det var ju dock en ganska dålig ursäkt till att inte ge färsk mat. Det går att vänja sig. 

Vad gäller hundar som lever länge på torrfoder så beror livslängden inte bara på foder utan även på gener, att veterinärvården för hundar har utvecklats väldigt och dessutom är det skillnad på att leva och på att frodas. En hund kan leva på torrfoder men den mår troligtvis bättre och håller sig friskare på råfoder. Torrfoder har trots allt bara funnit i 50 år och allergier och överkänslighet har ökat sedan dess. Såklart beror inte allt på torrfoder utan även på avel men det går inte att komma ifrån att torrfoder är väldigt onaturlig föda.

[typellisch]
1

#15 Är inte alls min mening att låta hatisk utan det är bara så att jag prisar färskfoder till skyarna för jag har själv varit med om ''förvandlingen'' och insett vilket mirakel färskfoder är, bokstavligt talat. Och då vill jag gärna framföra mina åsikter om det hela och om man har ursäkter om att färskfoder ser osmakligt och äckligt ut så blir jag förbannad. Ge det en chans innan man dömer ut det. Äckligt må det vara men vill man inte hundarnas bästa? Sen att alla hundar inte mår bra av fodret förstår jag, men döm det inte i förväg för att man själv har problem med det och inte ens hund.

Och hade jag tyckts TS var en hemsk hundägare hade jag skrivit det, dessutom. Men nu tycker inte jag det.

[Empisen]
5

#17 Ja det säger jag inte emot.. 
Ger själv min hund färskfoder. 

Men ser inte varför man måste bli såpass upprörd, nu ville TS ha tips på torrfoder och inte färskfoder/barf, folk frågar varför (vilket jag förstår), TS förklarar sig. Varför inte släppa det där? Eftersom h*n uppenbarligen inte vill ge den sortens foder..

[Empisen]
1

#18 Jag tycker också alla som kan ska ge färskfoder en chans, så det säger jag inte emot. 

Det jag reagerade på var att de flesta började ta upp det ändå, när det är torrfoder TS verkar vilja hålla sig till.

[typellisch]
3

#20 Man vill sprida sin kunskap vidare. Det skadar aldrig att försöka få någon att ändra sina åsikter om det hela.

Fenix_Chicci
1

#21 Håller med. Jag hade ingen tanke för några år sen på att barfa en hund. Av det jag läst om det så tyckte jag att det verkade jättekrångligt och att det bara var träningsnördar som ens gav sina hundar sån mat. Förstod helt enkelt inte vitsen. Men sen började jag intressera mig mer för foder, men det var fortfarande torrfoder som gällde. Tills jag snubblade över färskfoder, började läsa mer om fördelar och upptäckte att "oj, det här verkar ju mycket bättre!" så jag bytte till VoH. Men stod fast vid min åsikt om att barf, det var ju jättekrångligt. Nu kan inte min tik äta VoH och när jag insåg det så ville jag absolut inte byta tillbaka till torrfoder. Och nu ger jag det bästa man kan ge enligt mig, BARF med mycket vilt. Och det är inte ens svårt, det är superenkelt, bara man kommit in i det. Men det har varit en lång resa till att komma dit, och har ändrat uppfattning ju mer jag läst om foder.

[typellisch]
1

#22 Samma här. Minns att folk tyckte jag skulle byta från RC till färskfoder när jag nämnde det och min hunds klåda. Men jag var så anti-färskfoder för jag var lat. Det var nytt och skrämmande och det sista jag ville testa. Tyckte torrfoder var bättre så bytte till Acana.. sen fick jag upp ögonen och grät nästan av lycka över att se att min glupska hund som behövde anti-glupskskål till sitt torrfoder stod i 5-10 minuter efter hon ätit upp och slickade rent skålen, klådan + hennes vita illaluktande bölder försvann också. Och hur glad hon vart när bekymmerna var borta. I vinter ser jag inte fram emot att gå med 5 kg mat i handen i en timme (som det tar att promenera till butiken jag köper VoH hos) men vad gör man inte för sin hund? Visst tar det upp en hel rad i frysen (mat + råa ben) men än en gång, vad gör man inte för sin hund?
Jag minns att jag tänkte ''Hur tusan kan folk vara så galna i detta foder? Är dom knäppa eller? Det är väl tusan inte bättre än torrfoder? GALNINGAR, chilla!'' ….. Men jo, om jag kunde skulle jag gör VoH till ett helgon eller liknande!

Med kunskap och våga ge sig in i rå mat-djungeln kommer man långt-

baloo44
1

Tack för era tips på bra torrfoder och länkar av olika slag :)

Men # 10 mfl Inte behöver ni väl ta i så och bli smått förbannade för att jag inte vill ge färskfoder eller barfa ?

Såå farligt / onyttigt är det väl ändå inte med torrfoder !

Jag är väl helt enkelt lat då , men jag tycker att det är bekvämt med torrfoder :)

[typellisch]
1

#24 Nej då, jag är inte förbannad för att du inte vill men pga dina orsaker till att du inte vill.

baloo44
1

# 25

Jaja det är kanske lite fånigt av mig men jag tycker faktiskt att det är direkt äckligt ….kan inte hjälpa det.

Jag är tom så "hemsk" att mina stackars barn inte får leverpastej, leverkorv och kaviar hemma för att jag tycker att det är vidrigt äckligt ;)

Kan dock meddela att varken barn eller hund verkar lida av detta och dessa "vidrigheter" serveras hos svärföräldrana . Där får hund dessutom hjärta och andra äckliga  saker att äta….

[typellisch]
0

#26 Jag anser inte dig hemsk som inte serverar dessa saker i ditt hem. Det är upp till var och en. Alla är vi olika.

Frida B
2

#10 haha hallå göteborgare ;)

Standart eller orijen, dock är standart mycket billigare.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LostMySelf
1

#28: Haha :)

Portie
2

Måste bara flika in att det finns bra torrfoder också, man måste inte ge färskfoder eller barf för att hunden ska må bra, dom kan må minst lika bra av torrfoder. Om jag hade hade möjlighet hade jag gärna barfat men det har jag inte nu. Färskfoder kommer jag eventuellt gå över till inom en framtid, Hugo verkar gilla det, han brukar få lite färskfoder blandat i maten ibland.

Fenix_Chicci
1

Det finns bättre och det finns sämre torrfoder ja. Men det man inte kommer ifrån är att : Torrfoder är sterilt och innehåller inga nyttiga bakterier och enzymer som ger bättre immunförsvar Det är kraftigt upphettat så viktiga näringsämnen försvinner och syntetiska vitaminer tas inte upp av kroppen lika bra Det är torrt och hundar bör få i sig vätska genom maten då ingen hund kan dricka så mycket som behövs för att kompensera upp torrfoder Höga proteinhalter i torr mat belastar inre organ De får tandsten av att äta torrfoder eller tillagad mat överhuvudtaget, råfodrade hundar har sällan/aldrig det problemet Så ja, med tanke på allt detta så tycker jag inte att någon hund bör äta några större mängder torrfoder och absolut inte som ensam foderstat. Men tja, alla gör som de till.

Portie
5

Min hund har ätit torrfoder hela livet och han har inte lidit alls av det, han har aldrig haft problem med tandsten heller. Så sålänge han mår bra av det så ser jag faktiskt inga fel med att ge det.

baloo44
0

4 frågor till :)

Blir ju trots allt lite nyfiken på detta med färskfoder nu….även om det tar emot ;)

Var köper man det / finns det i "vanliga" djurtillbehörsaffärer ?

Kostnad ?

Antar att det finns oilka färskfoder oxå…vilket är då bäst ?

Hur tänker ni som ger färskfoder ang utfodring av katt?

Mina katter äter torrfoder och ett par av dem äter inte ens minsta skinkbit eller så…de luktar knappt på det ens….

[typellisch]
0

Om du är intresserad av VoH så gå in på deras hemsida och se vilka djuraffärer som säljer. http://www.vomoghundemat.se/

Jag köper 10 korvar åt gången som håller i cirka en månad om inte längre. Det blir 19*10 = 190 kr/månaden ungefär. Och då får Molly cirka 125 gram/dag och hon väger 5,5 kg.

Jag har nr 25 som innehåller lax just för att jag har en Nakenhund som behöver näringen från laxen för sin hud, klor och trampdynor. Sedan får hon laxolja varje morgon i sin mat. Det är en smaksak antar jag och sen vad ens egna hund mår bra av.

Man kan ge färskfoder till katt också. Har för mig att dom håller på att ta fram ett färskfoder för just katt.

[fabienne]
0

#33 Vad jag förstår kan man använda VoH till katt också, men då måste man ge extra taurin. Jag läste någonstans att 10 % av kosten ska bestå av hjärta för en katt. Det får du forska vidare i, men jag har sett att flera använder VoH som bas till katt. :)

Mapel
0

Vi har tänkt ge vår hund både torrfoder och BARF. Som torrfoder ska vi ge Standart vilt och sen ska vi ge ett vilt alternativ på BARF, troligtvis från mucsh eller bravo. Det beror på att det är praktiskt att hunden kan äta torrfoder ifall man ska åka bort och inte kan ta med sig en köttslamsa ;P Jag tycker att man kan ge torrfoder bara man väljer ett bra sådant men jag tycker inte att det ska vara hundens hela foderstat. Att ha burgare är otroligt praktiskt och blir inte alls så äckligt, tycker inte jag åtminstone! Vill man, som du nämnde i ditt första inlägg, ha foder utan hemska djurförsök skulle jag välja ett vilt alternativ, då är risken mindre(läs mindre, tyvärr inte 100 %obefintlig) att djur har fått lida. Både bravo och musch har vilt. Voh har mycket kyckling och inget vilt och enligt mig kan man inte plåga djur mer än så. Så resonerar åtminstone vi. :)

UlrikaVonE
0

Vår ridgeback hade lite problem med klåda och utslag, så vi provade Magnusson s torrfoder, det är ugnsbakat, kravmärkt och har få men bra ingredienser. Allis är helt fri från klåda och mår jättebra, så jag kommer att fortsätta med det. Vi ger även färskmat. 

Dessutom betalar vi 480.- per säck och jag såg nu när jag googlade att det på internet kostar bara 398.- där för 15 kg. Så det är bra pris på det också.

sofiek90
4

Magnussons funkar bra till mina kräsna hundar :) 

Om TS vill ge torrfoder, så låt TS göra det! Det spelar väl ingen roll för er andra?

MVH

Sofie

[Teddies matte]
0

Brit Care ger jag min hund och är jättenöjd, använder lamm & ris-varianten.

Fenix_Chicci
0

Magnusson funkade inte till min hund. Hon fick akut pankretit i samma veva som hon åt det, troligtvis pga. all vete i fodret.

[Forest]
1

11 Fast jag tror inte 10 är ensamen om att tycka en hund är köttätare varför då ge foder där innehållet är mestadels spannmål? Jag tycker troll med är mindre bra foder, av samma skäl som 10 säger spannmål är det mest av i det fodret.

TS jag har gett orijen nu vet jag inte om de utför en massa tester, jag här bra om standart och har själv inte provat detta. Själv har jag mycket svårt med hantera kött och sånt men faktist fixat o ge utan att må dåligt voh nr 33 -kyckling som inte alls luktar som många andra färskfoder. Jag förstår om du tycker sånt är äkligt o därmed letar bra torrfoder :) Så standart kan vara värt för dig att ta en liten närmare titt på :)

[MR hund]
0

PRÖVA arion