Hjälp och tips för osäker valp
Jag behöver lite hjälp och tips för att få ett fungerande hundmöte till min 5 månaders valp (han har bara varit hemma en vecka) Jag varnar också för ett långt inlägg.
När vi möter en hund så börjar han skälla och i vissa fall morra, medan han backar bakom mig. Om det är till något så viftar han på svansen. Jag tolkar det som rädsla, det är lite svårt att förklara hur det ser ut men jag tycker han ser rädd ut och som redan sagt, backar bakom mig.
Det fungerar perfekt om vi går över till andra sidan vägen, då är det ingenting, och det går perfekt om hunden går framför eller bakom en bit för då går han som vanligt. Men det är just vid hundmöterna. Och det går ju inte alltid att byta sida eller gå undan därför vill jag att hundmöterna ska fungera.
I början gjorde han så med människor också men det har vi löst genom att jag har Theo på andra sidan om mig när vi möter människor. Han kan fortfarande inte hälsa på människor men det tycker jag inte är viktigt.
Det vi skulle ha testat med är att när han är tyst "proppa" i godis, men det går inte att få hans uppmärksamhet, än mindre få honom tyst. Jag har också försökt med att vara världens roligaste matte och hoppa och stoja för att få hans uppmärksamhet. Men det är ju bara ca 30 sekunder och sen är det över och han trippar vidare.
Så nu behöver jag tips på vad jag ska göra, jag tänkte testa med skvallerträning, men måste hitta någon som kan hjälpa mig men det, men det kanske finns fler saker man kan göra tills dess.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
min hund gör exakt likadant men jag vet inte hur jag ska göra :/
här är något jag hittade men det är ju tvärtom
http://www.youtube.com/watch?v=eZwfVAFKnSI&list=PLEDB2FF9A33C1816D&index=5
Med skvallerträning är de många hundar som inte tar godiset just i hundmöten. Så RIKTIGT RIKTIGT gott godis i början! Klicka när han får syn på människa eller hund etc. och så godis. Klick- godis.
Annars kan du göra så som du gjort med godiset, att ge godis genom mötet. Eller visa att du har godis och att han får sen efter mötet (beroende på hur fokuserad han är)
Du kan även prova kotte/pinne/leksak som hunden antingen får bära genom mötet. Eller om du visar att du har de, och att den blir mer inriktad på de ist för hundmötet - och efter mötet blir de antingen lek med föremålet eller att den får bära de.
Men om han har svårt att få fokus, så träna skvallerträning, så han får en rutin på vad han ska göra och ha alltid supergott godis :)
Stärk självförtodendet genom klickerträning och agility, så får du nog bort mkt av rädslan.
det ska jag med testa :)
#6 prova dig fram vad som är världens godaste enligt honom!
Och det är inte ovanligt ifall dom tröttnar på ett speciellt godis, så försök ha ett speciellt skvallertränings- SUPER godis!
Som ni helst bara använder vid sånna tillfällen.
Köttfärs, tonfisk etc. brukar vara väldigt intressant🙂
Jag måste bara skryta liiite :) Idag så gick vi förbi en hund (visserligen på andra sidan gatan men ändå) som skällde och inte ett pip sa Theo, han kollade inte ens på den andra hunden. Samt att vi mötte en annan hund men vi gick ca 5 meter i från den, hunden gick på trottoaren och vi på gräset och även det gick bra. Så det känns som om det faktiskt kommer att gå med hundmöten någon gång i framtiden :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#7 Så klart! Han är så pass liten och formbar ännu. Toppen att ni sätter igång med problemet på direkten.