Magproblem med VoH
Min 9 månader gammla aussie har ätit Vom og hundemat med lax i ca 3-4 veckor. Jag märkte från början att han fick väldigt hård avföring (och ganska lite avföring) men han verkade inte ha ont eller problem med att få ut det och därför valde jag att avvakta för att se om det blev bättre. Igår hade han problem med att få ut avföringen och hade ont. Så nu känner jag att jag måste göra något åt saken eftersom att det inte blir bättre.
Kikar inne på VoH:s hemsida under 'färskfoder' och hittar Hundemat m ris för hundar som har detta problem. VoH skriver att det är små och/eller inaktiva hundar som kan få detta problem. Min hund är dock varken inaktiv eller liten. Men med tanke på sin unga ålder anstränger jag honom inte fysiskt. Vi går ca 2 timmars promenad sammanlagt under en dag tillsammans med lösspringande ca 3 ggr/vecka. Utöver det spårar vi, gör sökövningar och tränar lydnad ca 5 ggr/vecka. Skulle detta innebära att han är inaktiv?
Jag har varit i kontakt med VoH men är inte nöjd med deras svar. De anser att jag kan dosera upp mängden mat eftersom att jag har en så "aktiv ras" (idag får han ca 3% av förväntad vuxenvikt, ca 500-600 g/dag) och som jag tolkar det skulle det lösa problemet (förstår dock inte riktigt hur). Men som sagt är han inte jätte fysiskt aktiv. De nämner ingenting om att jag bör prova deras hundemat m ris trots att jag frågat om detta.
Funderar på att strunta i VoH och börja med standart eller orijen istället…
Någon som haft samma problem eller har tips/råd?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Känner igen det där. Nu har jag två små hundar men de fick samma problem som som din hund. Bajsade knappt 1 gång om dagen och då var de stenhårt. Testade ett par veckor men de blev inte bättre. + att de magrade av som fan med den maten. Höjde doseringen hela tiden men hade nog behövt ge en hel 500g korv per måltid för att de ska hålla vikten.
Hade gärna velat köra VoH som helfoder men nu kör vi med vårt vanliga torrfoder (JWB) och toppar med VoH. Hundarna gillar det och är mycket bättre i mage och hull på de viset!
Det står väl också lite överallt att om man ger VoH så kan man behöva ge hunden fiskolja också, just för att inte avföringen ska bli för hård. Har du provat det?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#2 Nej det har jag inte provat. Valde hundematen med lax just för att tillsätta.
#2 Jag gav fiskolja + hundematen med lax.
Bra att läsa jag ger VOM Valpefor just nu som delutfodring. Jag har en 12 veckors valp och hon är INTE nöjd efter 250 gram utan jag toppar med RC junior som hon är utfodrad med hos uppfödaren. Avser att ge VOM och Acana torrisar i framtiden. Avföringen är perfekt, men jag tror säkert att hon görna vill ha 500 gram VOM per mätlid redan nu om hon fick…
Har en fråga: VoH ska ju vara jätte nyttigt och bra eftersom som det inte är spanmål och sådant men jag hör nu mer och mer som byter till "vanligt" foder. Vad är det som hunden inte tål eller som saknas i VoH, något borde det ju vara… :) (ger inte VoH till min hund och har egentligen ingen större koll)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Om hunden är hård i magen behöver mage/tarm fibrer för att fungera. Ge tex riven morot och riven vitkål om du inte vill ge något med spannmål. Annars kan fiberhavregryn eller lite gröt av fiberhavregryn hjälpa. Börja försiktigt och ge bara lite för att magen ska vänja sig.
Ett bra foder för känslig mage är Acana Lamb & Apple om du vill ge torrfoder. Samma tillverkare som Orijen, men inte lika dyrt och snällare mot känslig mage.
Vanlig olja - oavsett fiskolja eller annat gör varken från eller till för riktigt hård mage, då det tas upp i tarmarna.
Mitt tips är att ge HUSK, som hjälper normalisera avföringen och skyddar tarmslemhinnan - hjälper liksom åt båda hållen. Både för trög och lös mage.
HUSK luktar knappt nåt, och stö bara lite på maten (Utyp 1/2-1 tesked per måltid) och är billigt.Hittas i hälsokostaffär eller i bakhyllan i vanlig affär. Ingenting som är farligt och är glutenfritt (krossade psylliumfröskal).
Det finns ju även andra färskfoder med lite mer spannmål i - vilken inte gör mig något. Det viktigaste är att hunden och dennes mage och allting annat mår bra
Min ena får Bravo, då det är mindre fett än VoH. Käkar hon enbart VoH får hon så otroligt liten giva, att hon blir alldeles för hungrig och hennes mage är perfekt med Bravo. Min andra får VoH då hon behöver mer energi och hennes mage fungerar bra, men däremot kan hon baja massor om hon får enbart Bravo. Så magar är lite annorlunda på olika individer.
Alltså. Om en hundmage mår bra och inte behöver smälta mer än nödvändigt, så är bajset väldigt litet (alltså inga stora mängder) och väldigt fast och kan upplevas som hårt. Friskt bajs alltså.
Precis som hos alla andra djur.
Det är vad vi lärt oss på näringsläran för djur iaf.. Båda mina hundar har fast bajs, i väldigt liten mängd, och min 6åriga tik har aldrig mått bättre än nu, när kroppen har tid att koncentrera sig på att bygga muskler och liknande, istället för att arbeta för att smälta spannmål i fodret.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
9 bra tips för jagt har ett bekymmer VoH är för fet för Enja o hon vart tjock av den men Donna behöver detta fett då hon är tunn, sja genast apa efter dig o köra med nordic till henne och VoH till donna :)
TS ger du bara VoH till hunden så rek jag oxå ge laxolja eller sälolja :) Jag har alltid gett hundarna oxå råkost av något varje dag ofta står kyckling på menyn då jag köper billigt kyckling :) Men tror även sånt är bra för magar.
Det är ju så hög smältbarhet på fodret och därför blir det ju på vissa en alldeles för trög mage.
Man kan prova blanda in rivna morötter, kål, havregryn o.s.v. Vissa hundar tål det, mina bajsade ut osmälta rivna morötter och havregrynsflingor och blev dåliga i magen av det, så det funkar inte för alla. Det blev nog lite för stora kontraster emellan..
Ev. kan du ju köpa risvarianten och blanda med valpfodret (som extra utfodring utöver det han får nu). För en 9 månaders valp kan inte äta risvarianten enbart eftersom det är i princip dietmat för tjockisar (jätte låg i både protein och fett). Är valpen nu i gott hull så skulle jag INTE öka på valfodret, valpar ska vara i slanka och inte överutfodras. Får han redan nu 3% av vuxna förväntade kroppsvikten och håller bra hull på det så ska han ju inte ha mer. Varför de vill att du ska öka är för att då blir det mer av maten som inte smälts och bajsas ut vilket gör det lättare för hunden att bajsa. Mer bajs = lättare att klämma ut! Det kan vi nog alla relatera till själva ;)
Olja kan man tillsätta för att få fart på magen, spelar ingen roll vilken. Jag gav linfröolja till häst (för att boosta pälsen) men annars finns det matolja i ICA som också duger gott. Tänk på att inte ta för mycket, en matsked räcker per dag för olja är väldigt energirikt.
Men i slutändan så kan du ju byta foder. Alla hundar kan inte äta samma sak helt enkelt. Vissa funkar på VoH medan andra inte gör det. Jag har gett Orijen tidigare och det har funkat jättebra, prova dig fram och känn inte att du måste ge en viss typ av mat därför att alla sagt att det ska vara så himla bra. Gör det som hunden mår bra av istället!!
12 en fråga. rivnamorötter är bra för även lösa magar eller har jag helt fel? Hur funkar det om man ger råkyckling med ben typ kycklngklubba då mer kött än ben?
Har också blivit bemött konstigt på voh, frågade om de hade foder för hundar som lätt går upp i vikt. De sa att jag skulle öka mängden? Går inte ihop i mitt huvud..
Men jag tycker du ska prova ris om han fungerar bra på det i övrigt, annars byta till torrfoder. Vi ska nu byta till Standart för att hon har kliat sig väldigt mycket pga voh och även fått lite retningar på slemhinnorna som de kan få av lax varianten.
#10 Fast när det gäller min hund skulle jag säga att bajset ÄR hårt. Det känns som stenar till ytan och jag kan inte dela det/klämma sönder det. Speciellt när han blir förstoppad och inte får ut det är det nog inte bra.
Är det värt allt detta fixande och trixande för att fortsätta med VoH? Är VoH så mycket bättre än 'Sandart/orijen toppat med lite VoH'? Jag ska prova att tillsätta olja/HUSK/morrötter och hoppas att det blir bättre, men om det inte funkar vet jag inte om jag har lust att prova massa fler tillsatser bara för att kunna fortsätta med VoH.
Min hund har alltid haft lite kännslig mage, tror jag. Som valp åt han ANF holistic puppy, bajsade ca 8-10 ggr om dagen och hade ganska ofta lite lös avföring. Sedan bytte jag till Precept Plus Junior och bajset blev bättre men inte ultimat, då bajsade han ca 5 ggr per dag. Ben (de flesta vi provat) blir han jättelös i magen av i ca 2 dagar. Nu äter han VoH, är jättehård i magen, och bajsar ca 3-4 ggr/dag. Frågan är om han skulle behöva nåt "specialfoder" för känsliga magar? Jag tycker att han funkat dåligt på allt det han haft hittills.
Tycker också att det låter jäkligt bökigt att hålla på och tillsätta rivna morötter/vitkål och HUSK osv som några tipsat om. Bättre att byta foder helt enkelt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Visst är det bra om avföringen är fast (för att främja tömningen av analsäckarna t ex) - MEN det ska absolut inte vara problem för hunden att skita - då är det verkligen för hårt !
Det finns som sagt många olika foder att välja mellan och även många olika färskfoder, så det är bara att välja och vraka och ta det som fungerar bäst
#17 Finns det nåt mer bra färskfoder än VoH och Bravo? Det finns tyvärr ingen återförsäljare av Bravo i närheten av mig.
Det finns Nordic, som är likvärdig Bravo och Nordic finns det en hel del djuraffärer som säljer - kolla återförsäljare.
KLASS är det nog flest butiker som säljer, men jag är inte så förtjust i det men vet många som använder (jag tycker det är gräsligt blaskigt).Fodax säljs endast via frysbilen som åker runt i landet och så finns även Priima, där man får kolla vilka ev återförsäljare som finns.
Sök på dessa, så hittar du hemsidorna och återförsäljare
#14 Du missförstod nog karln! Han menade att du skulle ibland ge bara valpfodret och ibland ge vom som är kalorisnål. Inte öka fodret. Men det är ju skitsamma nu när du ska byta. :)
#13 Morotspuré är bra om de har diarré, det verkar lite stoppande. Rivna morötter är tvärtom, eftersom det är väldigt svårt för hunden att smälta så kan det ge diarré. Men det är olika från hund till hund - vissa klarar av morötter utan problem medan andra inte alls gör det.
Extra ben som hunden äter upp (inte bara tuggar på) är inte att rekommendera om man ger ett färdigfoder. Eftersom det ger extra mineraler som kan påverka kroppens mineralbalans och ge lite tråkiga bieffekter. Annars kan ben göra avföringen ganska torr, ljus och knastrig men inte nödvändigtvis hård och svår att klämma ur. Men vissa hundar tål inte det heller och blir hårda eller lösa i magen. Så där får man också prova sig fram till vad ens hund klarar av :)
#20 Han skrev att han tyckte att hon skulle äta 150 gram/dag + att varva. Men nu har vi fått hem Standart :)
Jaha det var när du skrev att hon var över 5 kg för han trodde inte att hon kunde vara SÅ lättfödd ;)
Du vet ju hur det är, en sheltie på 4,5 kg är inte så himla vanligt och man blir lite förvånad. :P
#23 Precis! Hon är ju som en råtta och ingen tror på mig, menmen, nu ska jag inte göra mer ot :)
#24 - vi har haft en sheltie i området som säkerligen inte vägde mer än max 3 kg - så det finns allt småttingar
Det är precis samma med heeler, att det kan skilja enormt mycket i storlek. Jag har själv en heeler på 1,5 år som väger knappt 5 kg och en på 6 månder som nu väger 7 kg och är bra mycket större
och båda är tikar.
21 tackar så mycket för ditt svar :)
Vill bara meddela att jag numer tillsätter ca 1 tsk HUSK, som Lo-katt tipsade om, och ca 1 dl vatten i varje måltid och det funkar jättebra! Avföringen är fortfarande fast och bra men det är inte längre stenar som förr. Jag ska även kika efter en bra fiskolja. Så vi kommer fortsätta med VOH. 
#27 - härligt att höra 
Jag fick tipset av genealagenten för VoH här i Sverige att ge laxolja en gång per dag och tillsätta lite vatten i maten.
Funkar perfekt, bajsar en gång per dag och är normalhård då.
#29 fast olja tas ju upp av tarmen och är långt ifrån alltid till hjälp när det gäller hård mage. Ofta behövs något som följer med "hela vägen" så att säga.
Olja smörjer ju tarmen. Det sa vet, ialla fall när katten fått ungar och hon inte fick igång magen. Hon fick lite rapsolja och sen funkade magen perfekt. Har alltid tagit till rap/lax olja sen -91.
Även Ultuna Djursjukhus använder det på sina patienter när de är förstoppade. Olja är jätte bra till sådant, i lagom mängd.
Till riktig förstoppning används ju parrafinolja - just för att den inte tas upp av tarmen
Jag har aldrig märkt att mina hundar fått lösare mage av olja i maten - vare sig det är rapsolja eller fiskolja. Då lär man nog få ösa på ganska mycket.
var köper ni HUSK?
#34 - husk finns i hälsokost och i vanliga mataffärer. I det sistnämnda kallas det för fiberhusk och finns på glutenfria hyllan för bakgrejer🙂
Tackar!
Var det 1tsk om dagen eller 1tsk varje måltid?
Jag skulle börja med en halv tesked per måltid då husk sväller väldigt mycket🙂öka eller minska efter behov.
Ville bara tipsa om att det finns flera färskfoder numera, från Finland - Musch tex. även Halla har också (vet ej dock hur bra dessa är)
Sen skulle jag vilja påpeka att VoH har en färskkorv som endast innehåller inälvor inget kött alls, fast det stod i texten om den så man uppfattade det som att kött även var med…
En hund jag vet av, som åt detta en tid, vart mycket dålig, fick ju endast i sig inälvor och inget annat *suck* då det stod det är ett helfoder men utan kött är det inget helfoder…
Mejlade med VoH som skrev att det hade blivit "missförstånd" andra hade också hört av sig…det innehöll inte kött, dom skulle ändra texten, så man ej kunde missförstå den…(Exklusiv - dom har tagit bort det som gjorde att man missuppfattade och trodde det var kött i fodret med det står även ännu att det är ett helfoder men det är inget kött i det)
Tidigare stod ordet "ren" med på ett sånt sätt så det gjorde att många trodde att det var just ren i fodret!
#38 Kan man tipsa om något man inte vet är bra?
VoH Det innehåller färsk kyckling, innanmäte, nötvom (om vi tar nr 33 som exempel).
Du kanske menar denna:
STORFEVOM
100% Färsk nötvom. Vitaminiserat.
Användningen av vom som tilläggsfoder har länge varit populärt bland draghundsförare, uppfödare och jägare. Nötvom är numer magrare än förr på grund av att fettet numer skärs bort. VOM från oss luktar lite, men hundarna älskar det!
VOM har ett lågt innehåll av kalcium och fosfor och bör därför inte användas som helfoder under längre tid utan tillskott.
http://www.vomoghundemat.se/index.php?option=com_content&view=article&id=59:faerskfoder&catid=34:produkter&Itemid=53
Står det på deras hemsida och som du kan se är det INTE ett helfoder :) Så hundägaren du känner kan inte skylla på VoH för hennes misstag.
#38 Pro pet exklusiv innehåller 60 % vom och 40 % hjärta, lungor, fett, benmjöl, vitaminer och omega 3-olja. De har ingen sort som bara innehåller inälvor vad jag vet. Hjärta och lungor räknas väl som muskelkött av vad jag förstått men jag tycker nog att andelen kött verkar vara väl liten.
Jag byter ut ca 100 g exklusiv och ersätter det med nötkött eller lammfärs varje dag. Känns vettigare så.
*suck* jag ville tipsa om att det fanns andra färskfoder än dom som nämnts tidigare…det finns tex. MUSCH och HALLA också!
Sen ville jag bara uppmärksamma på att man får kolla extra noga vad står det på hemsidan och vad står det på färsk korven och vad är innehållet egentligen!!!
Jag skrev ut namnet EXKLUSIV och dom har ändrat i sin text, innan stod ordet "ren" med och i sånt sammanhang så man kunde tro det var "renkött" Ja, hjärta är muskel osv. men jag menar KÖTT, riktigt kött, som i köttmix, färs, kotlett utan ben kött…
Flikar in här med en fråga (har inte läst hela tråden)..
Hugo kan också bli hård i magen av VoH, kan man tillsätta rapsolja?
#42 Är han så hård att inget kommer ut eller tar det bara tid att få ut det? Om det tar tid att få ut det är det väl ingen större fara då analsäckarna töms bra i samma veva? Men om du ändå vill få fart på magen så brukar olja vara bra. Eller träna trix och nos-övningar under dagen och ge lite torrfoder som godis så kommer magen igång utan att det blir för geggigt/löst. Funkar bra för oss :) Torrfoder och/eller Frolic som godis + två utfodringar med VoH med laxolja i på morgonen… magen är jätte bra med den ''kombinationen'' :)
#43 Det varierar, beror nog lite på -som du säger, ifall vi använt oss av mycket godis den dagen eller ej.
Har kört torrfoder och VoH 50/50 nu ett tag men vill så gärna gå över helt till VoH *pepparpeppar* .
Inte varje dag vi använder godis och då kom jag och tänka på rapsolja, som vi alltid har hemma. Främst om det är skadligt, sen om det kanske hjälper hårda magar lite 🙂
Men tipset du gav var bra, är det någonting som fungerar så får vi lägga in lite mer godis i vardagen 😉
Men är fortfarande nyfiken på rapsoljan.
Vanlig olja gör inget för hård mage om man inte ger mängder - det tas upp av tarmen. Köp fiberhusk istället och strö lite i maten innan du serverar (+ lite extra vatten)🙂. En halv tesked brukar vara lagom för en hund runt 15-25 kg.
#44 Ja :) Om inte så är det ju perfekt att nos-öva sin hund :) Hjärngympa!
#46 Hjärngympa får han gott om kan jag lova 😉
Men vi använder oss ofta av leksaker (bollar, kamptrasor etc.), det är snäppet roligare att leta efter tycker Hugo.
På promenaderna däremot blir det oftast godis.
#47 Okej! Ja, alla hundar föredrar olika :)