Lös hund
Igår kväll när jag var uppe i vår skog(tomtdel precis vid vår trädgårs) och gömde pinnar m.m som Opsis fick leta upp, så skickade jag upp Opsis där(Inte alls stor del som Opsis söker på, 15mx20m och man ser vart han är) så kommer en brun malamute/husky helt plötsligt, och Opsis far ju dit med ett skall innan jag hinner reagera.
Opsis skäller och gör utfall mot hundar som vissa redan vet.
Opsis pissade precis framför honom, och morrade.
Jag tog tag i Opsis och försökte komma undan den andra hunden och fick bort Opsis som går till sin korg i trädgården, med den andre hunden hack i häl, hunden gick alltså in på vår tomt, och Opsis vaktar sin bädd med sitt liv i princip, och jag fick DRA Opsis in till altanen, och den andre hunden var påväg in han också(!!).
Tur nog, så gjorde inte Opsis något förutom att morra och skälla(Stolt matte) och jag kände hunden sedan innan och kunde koppla honom och gå upp i skogen med honom till de, har även lagt upp bilder på hunden här innan, även kallad Boris, och ägarna/hundvaktarna lovade dyrt och heligt att inte släppa honom mer i skogen vid oss.
Usch för sådant, vart helt skakig, tur för ägarna/hundvaktarna att Opsis skötte sig så bra😕
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Jag förstår vad du menar, men med risk för att låta kritisk så är det väl kanske så att det snarare var tur för dig att inte Opsis gjorde nåt? Med tanke på att det hade varit du som hade fått betala för ev skador på den andra hunden. Trist när sånt händer, man får vara glad för att allt trots allt gick bra.
Vi råkar ständigt ut för lösa hundar och börjar bli allmänt less på det. Bara för ett par, tre månader sen fick en JR i byn åka in akut och spendera 4 timmar på op-bordet för att räddas till livet efter att en lös hund gett sig på den under promenad.
Visserligen, men jag tycker det är väldigt trist att jag inte kan träna på min egna tomt utan att riskera att en hund kommer inklampandes på tomten, och jag bor ändå mitt ute i "Ingenstans", i skogen. Det hade kunnat vara tvärtom att den andra hunden var hundilsken och hade bitit Opsis, vad hade hänt då? Det finns inga stigar till vår tomt förutom en över ett berg och trassliga snår, om hunden hade bitit Opsis och jag inte träffat den sedan innan hade jag aldrig vågat koppla hunden och ge mig upp i skogen, och faktum att hunden försökte följa med IN i huset, efter Opsis, får mig att fundera lite på hur människorna som släppte hunden tänkte.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Klart att det är trist - du kommer inte höra några argument om annat från mig. Som sagt, jag vet hur det är. Vi hägnade till slut in tomten och har sen dess varit fredade åtminstone där. Det finns perioder varje år då jag får köra iväg för den simplaste rastningsrundan. Helt galet oavsett hur eller var man bor.
Är ju inte heller jag som skriver lagen, utan den hund som orsakar skada på annan hund är den vars ägare skall betala för den veterinärvård skadad hund behöver. Spelar ju heller ingen roll om hunden är i sin egen trädgård när den orsakar skada på annan hund, eller om den är kopplad och annan hund lös. Trist lag som skulle behövas dammas av och uppdateras rejält, om man frågar mig. Hur man löser det om man inte vet vem hunden som skadar/skadas tillhör vet jag helt ärligt inte riktigt hur man går tillväga mer än att jag antar att man får lämna ett signalement på hunden i sin anmälan.
Med tanke på att den gick efter och inte verkar ha försökt med nånting hade jag nog inte dragit mig för att försöka koppla och åtminstone ta den till polisen (om jag inte visste vems de var). Har varit i den sitsen några gånger genom åren nu. Endast en gång jag känt att det varit lägligt att backa för en uppenbart aggressiv hund som senare visade sig ha varit alkoholpåverkad. Kan bli en dyr historia för ägaren om man lämnar in den hos polisen, vilket förhoppningsvis får ägaren att tänka till.
Det var ju bra att du fick tag på ägaren/hundvakten. Kanske fick de sig en tankeställare. Man kan ju i alla fall hoppas på det. Och så får vi hoppas att ni slipper fler incidenter. Det är trots allt olagligt att släppa hundar utom kontroll i skog och mark just nu.