Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 3057 ggr
Hildgrim
1/11/14, 4:35 PM

Tips på köttigt godis?

Jag vill undvika spannmål även i godis. Tycker det påverkar min hund negativt även om det bara finns i godiset.

Jag torkar mycket kött själv men eftersom det går åt en hel del blir det jobbigt för mig. Så jag brukar spä ut det torkade köttet med köpt godis.

Tyvärr är allt köttigt godis väldigt dyrt så jag letar billigare alternativ. Det ska vara små bitar som går snabbt att äta. Jag gav tidigare ZiwiPeak (är väldigt nöjd med innehållet) men hunden har fått för sig att hon inte tycker om det längre. :/

Testade idag att köpa Taste of the wild och kulorna var förvisso små men dom var hårda så det tar för lång tid för henne att tugga i sig dem.

Är det någon som har tips på något prisvärt godis?

Annons:
mingman
1/11/14, 4:45 PM
#2

Du kan inte tänka dig att göra själv då? Torka bitar av tex lever eller kycklingfilé i ugn. Med lite fix och trix kan du få det exakt som du vill.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Mapel
1/11/14, 4:49 PM
#3

Det finns ju planet pet som har enbart kött i sitt godis. Men tyvärr är det ju ganska dyrt, tycker jag iaf. 40 kr för 100 g, tar slut på typ två dagar hos oss, även om vi delar alla bitar i sex bitar. Men vår hund tyckte mkt om det och tror man typ kan köpa så man får nått paketpris, men det är ju inga gigantiska mängder. 

Men om det är fler som har bra tips tar även jag tacksamt emot det

Sugar Mist
1/11/14, 5:05 PM
#4

#3 Kommer inte Planet Pets godis ifrån kina?

-

thicha
1/11/14, 5:08 PM
#5

gör eget i ugnen, köp kycklinghjärtan o lever o lägg på en plåt sen torka i ugnen på ca 60-80 grader i några timmar o sen har du perfekt hundgodis.


Mapel
1/11/14, 5:22 PM
#6

#4 Det har jag faktiskt ingen aning om! Vore ju just typiskt när det ändå "verkar" som ett schysst företag! Vart har du fått den infon ifrån?

Jaja, om det nu är tillverkat i Kina så är det ju tur att jag inte använder planet pet men verkligen bra att veta, nu med tanke på alla skandaler som skett med hundgodis från kina! 😕

Annons:
Trollhund
1/11/14, 5:51 PM
#7

Let's bite är hundgodis som så vitt jag förstår det består av bara torkat kött.

Hildgrim
1/11/14, 6:32 PM
#8

Som jag skrev så torkar jag redan eget godis. :) Så pass mycket att jag även har en torkmaskin och slipper göra i ugnen.

Men eftersom jag tränar mycket försvinner godiset lite väl fort. Så därför tycker jag det är skönt att spä ut det med annat så det räcker länge.

Godiset ni länkat verkar bra. Dock väldigt dyrt. :/

Fenix_Chicci
1/11/14, 6:57 PM
#9

Jag använder spannmålsfritt kattorrfoder som belöningsgodis en del, är mycket mindre bitar än hundtorrfoder.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

thicha
1/11/14, 8:50 PM
#10

Kattmat till katter. hundmat till hundar och inget annat eller kors o tvärs glöm inte det.


Mischa
1/11/14, 8:57 PM
#11

#10

Varför skulle man inte kunna använda kattkäk som godis menar du?

≧◔◡◔≦

Fenix_Chicci
1/11/14, 8:57 PM
#12

#10 ????

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Sofy
1/11/14, 9:10 PM
#13

Katternas torrfoder, torkad kycklingfilé, Ziwipeaks godis och andra torkade köttgodisar.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
[Forest]
1/12/14, 12:27 AM
#14

6 Om inte jag minns helt fel så måste det märkas vart det är gjort, det är massor med hundgodis som kommer från Kina tyvärr, jag ratar massor pga detta där har jag räknat in Planet Pet eftersom en bekant sa att det var från Kina.

Mapel
1/12/14, 10:36 AM
#15

#14 Ok, ja jag använder det inte, så har ingen påse att kolla på…. Men om det är nån som har vore ju det intressant att veta. Men tror iof att det ofta räcker med att det står vart godiset paketeras. Så om maten görs i Kina men det paketeras i Tyskland så räcker det med att det står Tyskland på påsen…. Sånt himla fuffens med allt jämt :(

[Forest]
1/12/14, 10:39 AM
#16

15 håller med så jag ska själv kolla in Planet pet nästa gång jag ser dom i butik :)

Sugar Mist
1/12/14, 10:41 AM
#17

Godis som går snabbare än torkning är att koka det. Koka kyckling, kanin, gris, nöt- allt går att kokas i princip. Bara att lufttorka det efter kokning, klippa i lagom bitar och frysa in eller lägga i kylen tills framtid träning.

-

[Forest]
1/13/14, 11:04 AM
#18

Så där nu kan jag med klarhet säga JA Planet Pet kommer från Kina. Då jag skickade en fråga till animal.se/foderbilen vilket land som planet pet kommer ifrån så fick jag svaret att det var från kina.

Mapel
1/13/14, 11:16 AM
#19

#18 Tack för att du kollade upp det! Då vet jag att jag ska undvika det i framtiden! :)

[Forest]
1/13/14, 12:17 PM
#20

17 men om man kokar det försvinner inte mycket som är nyttigt då?

Annons:
Sugar Mist
1/13/14, 12:27 PM
#21

#20 Hen sökte köttigt godis, och det är köttigt samt bra mycket nyttigare än frolic.

-

[Forest]
1/13/14, 12:36 PM
#22

21. Ja klart det är nyttigare men ville bara säga att mycket av det bra försvinner när man kokar det med. Man kan även ge kokt skippa torkningen.

Mischa
1/13/14, 12:46 PM
#23

Fast man kan ju fundera på hur mycket näring som behövs i träningsgodis så länge det smakar.

≧◔◡◔≦

[[Boris Sager]]
1/13/14, 2:49 PM
#24

OMG!! Jag har köpt Planet Pet till mina hundar. Trodde det var tillverkat i Finland, men tydligen för Finland.😕

[_annaH]
1/13/14, 4:05 PM
#25

Varför ska man undvika planet pet då det just är från kina?

[[Boris Sager]]
1/13/14, 4:14 PM
#26

Eftersom det just är från Kina många hundgodis/foder har kommit, som senare visat sig innehålla skadliga ämnen för hundar.

idipidi
1/13/14, 4:20 PM
#27

Sen kan man ju fundera på vad man vill stödja för typ av djurhållning också. Jag skulle aldrig någonsin medvetet stödja Kinas djurproduktion.

Annons:
Hildgrim
1/13/14, 4:22 PM
#28

Hmm det där med att koka ska jag testa. :)  Näringen är inte jätte viktig eftersom det bara är till godis. Kokt kött lär ju ändå vara bättre än nästan allt befintligt hundgodis samt torrfoder?

Dock så kommer jag inte sluta torka rått kött. Men finns det en metod som går snabbare så blandar jag gärna metoderna.

[Forest]
1/14/14, 10:04 AM
#29

25 jag anser väl inte deras djurhållning heller är den bästa tvärtom där ifrån är det man ser många hemska saker 😡 Så jag anser varför ska man sponsra den typen av djurhållning,avlivning? 

Googla lite på Kinas djurhållning var redo på må dåligt sen.

[[Boris Sager]]
1/14/14, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Usch, det finns så mycket hemska saker även i Sverige, som vi vanligen inte vill eller faktiskt känner till. Men det rättfärdigar förstås inte andra länders synsätt på djurhållning. Men då ska man inte kalla Sveriges djurhållning som "världens bästa", som Eskil Erlandsson gör.

GoldenSaga
1/14/14, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag använder orijen, det innehåller bara frystorkat kött. Min hund fullkomligt älskar det

Rebornlady
1/14/14, 9:18 PM
#32

Om man torkar eget godis i ugnen, hur länge håller det sej?

[Forest]
1/15/14, 9:27 PM
#33

32 det är lite olika beroende på hur hur länge o hur torrt du gör godiset. Jag har det i kylskåpet 3 dagar om jag gjort större godispåse. Gör mindre "godispåsar" o frys in det så kan man göra mer godis en o samma gång ;)

SukiDaYo
1/16/14, 10:28 AM
#34

Köp en 3kg säck av ett bra foder utan spannmål

Tex Orijen! räcker länge och är bara nyttigt för hunden!

Men annars ger jag mycket kycklingkorv eller köttbullar till min tjej!

Annons:
Hildgrim
2/1/14, 10:33 AM
#35

Tycker Taste of the wild har fungerat ganska bra som godis ändå. Kanske inte för viktig träning men att stoppa en näve i fickan vid promenad har visat sig vara bättre än vad jag först trodde.

#31 Hur är det frystorkade köttet som godis? Smular det mycket? Jag gav mycket ZiwiPeak förut men hunden fick plötsligt för sig att det inte var gott längre.

#32  #33  Det är nog svårt att få till riktigt bra torkat godis själv som står sig. Svårt att få bitarna jämnstora och så.

Jag lägger allt godis i en burk i frysen. Man behöver inte alls göra portionspåsar. Eftersom vätskan har försvunnit vid torkningen så fastnar inte bitarna med varandra i frysen.

Sen är det bara att gå och ta sig en näve vid behov. :) Godiset går att använda direkt från frysen. Det verkar vare sig för hårt eller för kallt. Om man sedan lägger det i fickan blir det varmt på nolltid.

Upp till toppen
Annons: