Annons:
Etikettraser
Läst 1074 ggr
Dooley
2020-08-15 13:03

Rastips!

Jag drömmer om en till hund, eller kanske vad jag ska skaffa efter min nuvarande. Vad jag söker i en hund: Stor vaktinstinkt Storlek L-XL Lättlärd, kvick Lojal till ägaren Inte så mycket jakt Hållbar Orädd Pigg och alert Får gärna vara krävande/mycket aktiv men inget krav Har mina funderingar kring raser, men ni kanske har någon ytterligare att kolla in tills det är dags (flera flera år framöver, men kul att drömma lite)

Annons:
Lavin
2020-08-15 15:31
#1

Du skriver att den gärna får vara krävande och aktiv men inget måste. Vad vill du träna/hur vill du aktivera den? Tänker om du menar typ brukshunds-krävande eller mer en lite aktivare "sällskapsras"? Vilka raser har du tittat på? :)

Dooley
2020-08-15 18:21
#2

#1 Hej! Jo jag har haft bruksras innan dvs schäfer, rottweiler också. Men jag menar att antingen en vanlig sällskapshund som fyller mina kriterier som jag ändå kan träna ordentligt med lydnad och diverse med, verkligen kunna arbeta med, men som är mer chill så hade det varit kul också, men anpassar mig gärna om jag nu skaffar en hund som är riktig brukshund och behöver ordentlig träning, vill lära mig så sätt. Nu har jag en sällskapshund som inte är jättemotiverad till att träna, skulle gärna vilja ha någon mer brukshundstyp så sätt. Åka iväg och träna och ev. Kunna leda till tävling. Kollat mycket på dobermann som även min sambo vill ha, även alaskan malamute eller alabai… Vi har ju våra funderingar!

Dooley
2020-08-15 18:24
#3

Jag vill träna allt möjligt! Nosework, agility, vall, lydnad, IPO….. beroende på vad hunden är kapabel till. Gillar även att träna med cykel, gärna drag vinterårstider och andra i möjlighet, springa fritt på tomt, jogga, vad som :) vill gärna ha en hund som kan gå lös så jag kan ha med den i stallet och på ridturer.

Lord Vulcan
2020-08-15 18:27
#4

Dobberman är väl lite sönderavlad, men visst finns det bra uppfödare. Har själv schäfer. Tycker den är på när det gäller, men väldigt chill hemma, förutom när det ringer på dörren.

Dooley
2020-08-16 11:27
#5

#4 Ja så kan det kanske vara, dessvärre tycker jag likadant om schäfer, men är intresserad av vit herdehund även om de sägs vara lite "mildare". :) Annars har jag alltid velat ha en schäfer.

tiger tok
2020-08-17 10:53
#6

Cane corso kanske?

Annons:
Upp till toppen
Annons: