Annons:
Etikettbeteende
Läst 1032 ggr
Anonym123123
8/14/20, 9:18 AM

Problem med valp

Hej! Jag har en snart 6 månaders valp och håller på att slita av mig håret pga ett problem. Han hoppar upp på alla bänkar, bord osv. Han är helt galen i mat och vi måste numera stänga in honom varje gång vi ska äta för att han inte ger sig. Vi har testat att säga nej, putta ner. Men det hjälper inte! Han börjar bara skälla och fortsätter. Idag var droppen och han fick sig en rejäl utskällning. Mår inte så jätte bra efter men han verkar ha glömt det och leker med mig nu efter. Tog tag i honom ordentligt och sa nej så han pep till. Vilket jag aldrig brukar göra annars men tappade tålamodet helt då han hoppa upp på bänken efter jag sagt nej flera gånger, puttat bort honom. Han börjar skälla och går för det, slår ner hela glaset som hälls ut och flyger iväg och går sönder. Där var frukosten förstörd och dagen börjar skit. Både mitt samvete att jag tagit tag i honom så hårt men även mitt tålamod med honom. Vaknade liksom skit glad och taggad på att träna honom. Nu är jag mest irriterad och arg. Avledning/ godis fungerar inte! Blir bara värre. Skit jobbigt att vara bortbjudna hos folk också. Måste binda fast honom varje gång. Han är en stor kille nu och det är inte bara för oss. Utan för hans egna säkerhet också. Man vet aldrig vad som ligger på bänken, eller grillen som är skit varm. Snälla hjälp! Tror ni vår relation är förstörd pga detta? Brukar aldrig annars använda sådana metoder men det bara brast efter x antal månader med försök… :( har någon ett förslag? Känns helt meningslöst just nu. Han lyssnar på nej när det kommer till andra saker. Men ALDRIG mat på bordet/ bänk osv. Blir tokig snart!!

Annons:
kinjelooo
8/14/20, 9:38 AM
#1

Nej, er relation kommer inte förstöras pga en incident! Har du byggt upp en bra grund så går inte världen under. Man är bara en människa och får visa känslor ibland också. När det kommer till hoppande på bord så börja med att filtträna hunden, alltså att gå och lägga sig på en speciell filt, gärna självmant och belöna jättemycket med mat. Googla filtträning så hottar du säkert tips. Avgränsa hunden från köket än så länge (eller var det är ni äter) varje måltid så att han inte får chansen att hoppa - han belönar sig själv varje gång han lyckas så det blir en vana, det vill du inte. Sen när du tycker att filten börjar funka kan du lägga den i dörren till köket till ex och träna på att ligga där under tiden du låtsasäter. Små steg så kommer det gå bra! Lycka till!

hemul
8/14/20, 11:23 AM
#2

Hundar nyper till varann ibland också. Inte hela världen. Tycker man ska skilja på att i stumdens hetta ta tag i, knuffa till och  liknande och att hålla fast och slå eller trycka ner och förnedra hunden.

Ser inget större problem med den första kategorin om det är undantag och inte regel. Det finns situationer då jag utan tvekan skulle göra så, t.ex. sånt som kan vara farligt och det är jätteviktigt att hunden förstår att detta ska den inte göra en gång till.

Lord Vulcan
8/15/20, 11:58 AM
#3

Vi näst intill slängde ut vår schäfer ur köket. Hon tog saker på diskbänken, satte på spisen osv. Det hjälpte faktiskt. Inte helt rätt, men vad ska man göra när det börjar bli farligt.

Changrila
8/15/20, 12:48 PM
#4

Jag skulle satsa på att lära hunden vad du vill att den ska göra istället. Att försöka få den att "bara inte göra" är jättejättesvårt! Tex kan du ge hunden ett tuggben när ni ska ordna mat, och lära hunden att när ni fixar med mat så ska den gå och lägga sig någon annanstans. Sedan såklart hålla bord och bänkar fria från mat m.m. när ni inte är i samma rum och kan hålla koll, alternativt hålla hunden utstängd från rummen där sådant kan finnas.

Vad är det för hund och hur aktiveras han om dagarna?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Anonym123123
8/17/20, 10:40 PM
#5

Vi har testat gett så goda ben det går. Men maten är alltid godare! Han kan vara HUR trött som helst. Men så fort han känner lukten av mat blir han helt galen. Vi försöker hålla allt så fritt från mat det går. Men han hoppar ändå upp för att checka läget. Försöker hålla han utanför men samtidigt så måste han lära sig att han inte får hoppa upp. För ibland behöver han vara i köket, t.ex när vi är bortbjudna osv. Detta är ett beteende han haft sen liten valp. Kanske 14 veckor. Han har aldrig fått mat vid bordet och vi har varit stenhårda. Men det funkar inte ändå.. Det är en irländsk setter. Eftersom han är valp ser dagarna olika ut. Är vi jätte aktiva en dag kanske den andra blir mer vila/ passivitetsträning. En aktiv dag går vi en promenad på morgonen. Tränar inkallning och massor av annat. Sen är jag ute på promenad/ kissrundor kanske 5 gånger till. Han får aktivering inomhus. Vi åker och badar. Miljöträning. En gång i veckan är det kurs. Ibland lunkar vi på en liten längre promenad, där jag gömmer lite godis på vägen eller gömmer mig någonstans osv. (Oftast när det är svalt). Ibland är vi ute i skogen. Han får leka med andra valpar och hundar ibland. Vid alla måltider kör vi lite trix. Ibland får han leta efter maten ute. Han är jätte fin och lugn annars. Inte alls bitig eller några andra problem. Endast detta…

Upp till toppen
Annons: