Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1162 ggr
Nicole Hallsten
2020-08-13 23:28

Matvägran eller ingen aptit?

Hej! Precis fått hem min 9 veckors chihuahua blandis. Han verkar varken vilja dricka eller äta. Han var ju minst i kullen och hon sade att han åt dåligare ibland. Han har varit här i en dag nu. När maten ställs fram så går han och luktar sedan lägger sig hos nån eller i sin bädd och bara sover. Vet att folk kommer att skriva att "han äter när han är hungrig" men magen bara kurrade så våldsamt imorse så det gjorde ont att höra Han drack knappt något vatten idag heller så jag "lekte" i han vatten genom att skvätta runt. Har testat både torrfoder, vptfoder osv. Men det ändå som gick var att ge en godis vid träning och sen belöna med matbitar efter som för att luras, men det funkade ju bara ibland. Och ibland är godis helt ointressant . Idag har han ätit ca en halv måltid kanske, alltså en halv halv dl. Det han skall ha är: Vid uppvak: Baktifloraoch Kattmjölk eller majsvälling Frukost:1/2 dl uppblött torrfoder royal Canin chihuahua puppy. Och lite mjölk eller välling Lunch:1/2 dl torrt. 50%chihuahua puppy 50%hills i/d stress. Lite mjölk eller välling Middag:Samma som lunch och baktiflora Kväll:mjölk el välling

Annons:
Nicole Hallsten
2020-08-13 23:32
#1

På lördag kommer storebrorsan till lillen och de har jättekul tillsammans. Han är också lite dålig på att äta men jag hoppas att de två känner konkurrens så att båda äter bättre. Men frågan är ju vågar man vänta så länge med en valp som knappt äter?

Dooley
2020-08-14 06:52
#2

Hur länge har du haft honom? Kanske fortfarande lite nervös och inte känner sig bekväm med att äta? Kom ihåg när jag hade min rottisvalp så fick jag ibland lixom ta godis och kasta iväg över golvet så fick hon jaga det så det blev som en lek, då åt hon men hon var också rätt dålig på att äta i början. :) (Men då kan man inte blöta det..) Gick över till färskfoder senare och det var det bästa!

MonicaLagerquist
2020-08-14 08:12
#3

Vad säger uppfödaren?

Stolt ägare till fem La permer

hemul
2020-08-14 08:28
#4

#2 En dag står det. Det är nog det som är problemet. Att han mest vill ligga kan ju tyda på det också. Han saknar sin mamma och sina syskon.

Prova om du kan få i honom något annat än det som står på matlistan, t.ex. lite rått kött. Ge honom när du själv äter, låtsas att du delar med dig av din mat. Det kan stimulera. Och att han dricker är ju viktigt. Blir det inte bättre inom några dagar ska du någ ändå kontakta uppfödare/veterinär.

kinjelooo
2020-08-14 09:41
#5

Varför ska valpen äta så många olika saker? Kattmjölk? I/d stress foder? Baktiflora? En frisk valp behöver inte allt detta, det skulle oroa mig om jag fick en sådan lista av uppfödaren. Är valpen veterinärbesiktad innan ni tog hem den?

Nicole Hallsten
2020-08-14 10:24
#6

Valpen är veterinärbesiktad ua och får id stress för att förebygga stressrelaterade problem med magen. Baktiflora för att det får honom att äta mer och kattmjölk för lite extra kalcium, fett oså eftersom han alltid ätit mindre än de andra. Han har blivit jätte tuff och har hittat sin röst, han har börjat leka med allt han hittar och äta allt han hittar. Men mat får jag bara i han när jag lurar i honom eller när jag kastar ut lite på golvet (men inte så ofta). Kattmjölken har han börjat dricka själv men vatten är inte så kul tycker han.

Annons:
Nicole Hallsten
2020-08-15 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu har brorsan kommit till lillen och båda två äter som monster nu, och storebror har fått honom att dricka vatten också!

Nicole Hallsten
2020-08-15 10:31
#8

Dock så ville de bara äta varandras mat, så kn hända att båda åt fel saker😅 hoppas att magarna mår bra ändå.

Upp till toppen
Annons: