Annons:
Etiketthälsa
Läst 484 ggr
nissefp
2020-08-07 16:14

Slem runt avföring

Hej! Min lilla vovve kräktes imorse, vilket vi inte tycker är jätteovanligt då han är ganska ung och ofta hittar konstiga saker att äta. Imorse dock reagerade vi på att det var mer än vanligt, ungefär 4 gånger på en timma. Han har sedan dess druckit bra men inte ätit så värst och varit ganska slö (värt att nämna är att det är väldigt varmt idag). Han blev däremot lite piggare efter att vi tagit en svalkande båttur. När vi nu varit hemma ett tag så märkte jag att han hade som en ganska tjock, vit hinna runt det mesta av avföringen, som slem. Jag har googlat runt lite på vad det skulle kunna bero på men inte fått några tydliga svar. Är det något som upplevt detsamma någon gång? Och/eller kanske vet vad det är och vad vi kan göra för honom?

Annons:
keithan
2020-08-07 17:39
#1

Kontakta veterinär, slem i avföring kan vara tecken på inflammation eller irritation i tarmen som kan komma att behövas undersökas. Veterinär lär säkert kunna klargöra ifall ni bör avvakta eller ej.

aumandan
2020-08-08 13:14
#2

Har för mig att det kommer vitt slem om de kräks på tom mage. Min spydde också nån gång ibland när han var yngre, var också en sån som stoppade i sig en hel del konstigt om man inte var uppmärksam, men det var nån enstaka spya och sen var det över. jag tror dock att om hunden ”kaskadspyr”, alltså spyr flera gånger så ska man nog kontakta veterinären rätt snart.

lizton
2020-08-09 00:33
#3

Irriterad mage/tarm, kanske av något hunden ätit utomhus eller om hunden ätit något väldigt fett som t ex ett märgben eller feta matrester.  Det behöver inte vara så allvarligt. Det händer nån gång för alla hundar. Jag ger Prokolin under några dagar tills avföringen blivit normal. Det har alltid hjälpt. Ibland kan man få köpa en extra tub Prokolin, men oftast räcker en tub. Det finns andra liknande som Prokolin, men de har jag i aldrig provat. Prokolin innehåller goda mag/tarmbakterier och är ofarligt att ge. (Om du är osäker prata med veterinär, men du kan få svar att ge t ex Prokolin först och återkomma om det fortsätter.) Prokolin ser ut så här: 

https://www.apotea.se/pro-kolin-plus-30-ml

hemul
2020-08-09 05:27
#4

Tror uppriktigt sagt att du inte behöver oroa dig om det blir så en enstaka gång. Fortsätter det ska du nog kolla med vet.

Upp till toppen
Annons: