Annons:
Etikettvalpar
Läst 408 ggr
rossy
8/5/20, 8:17 AM

Vassa tänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Vi har en liten underbar labradortik (Doris) som är 11 v. det mesta fungerar jättebra. Hon gillar att bitas precis som de flesta valpar gör och vi markerar med att hålla ner henne en stund eller hålla för nosen och säga nej. Ibland hjälper det. När barnbarnen kommer på besök blir det svårare eftersom de springer och flaxar med armarna. Barnbarnen är mellan 2-5. Är det någon som har bra tips på hur man lugnar ner bitandet? Hon är inte understimulerad utan får massor med bus o kel.

Brukar ju vara matte o husse som ska lära sig minst lika mycket som valpen. Vi har bokat valpkurs i oktober.

Annons:
Foxpower
8/5/20, 8:32 AM
#1

Labbevalpar är väldigt benägna att bita eftersom det faller naturligt för rasen att använda munnen; de har bara inte lärt sig hur än. Sluta genast med att trycka ner eller hålla fast nosen, det kommer bara skada er relation till valpen. Avled med tuggpinnar, leksaker, kanske en kong fylld med fryst blötmat eller liknande. Pip till om valpen biter er och vänd er bort/gå iväg/ignorera för att markera att det inte var kul. Har fungerat på alla våra valpar. Så erbjuder man en leksak att leka med istället.

dixieQ
8/5/20, 8:43 AM
#2

Ja håller man för nosen så el kör med nedtryckning så brukar det snarare leda till att de bits mer då de inte gilllar den behandlingen o blir "taggade" att bita ännu mera.Mina hundar lärde sig snabbt att inte bitas enbart genom ett tydligt NEJ o samt som #1 skriver att avleda genom att ge saker valpen får bita i såsom tuggpinnar el leksaker.

flocken
8/5/20, 9:04 AM
#3

När min kille var valp hade han alltid mängder tuggpinnar och ben framme, dygnet runt. Aldrig har problem med bitande. Men så har han alltid varit väldigt enkel.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

rossy
8/5/20, 9:35 AM
#4

Ska sluta med mitt beteende och avleda med tuggpinnar och annat. Tack för tipsen.

Upp till toppen
Annons: