Annons:
Etikettraser
Läst 846 ggr
gemz
2020-08-04 11:01

Tips på ras!

Hej. Har redan nu börjat fundera på att skaffa en till hund om några år och skulle behöva lite tips på ras. Just nu har jag en labradoodle (mellan), som visserligen bara är 6 månader, men han är helt fantastiskt och passar mig perfekt. Han har inga problem med att ligga och sova hela dagen men han kan också vara ute och gå/leka/träna hur länge som helst (om han hade fått välja själv, jag bryter oftast ganska tidigt p.g.a åldern). Han är också en av de smartaste hundarna jag någonsin har träffat, och han är extremt lättlärd och älskar andra hundar och människor. Dock så kommer min nästa hund förmodligen inte vara en labradoodle (främst p.g.a priset). Har kollat runt lite men har inte hittat någon ras som faller mig i smaken så mottar gärna tips! Såklart så förstår jag att alla hundar inom en ras inte är likadana men skulle ändå vilja få lite tips så jag har någonstans att börja. (Bonus är också om rasen är allergivänlig då jag är allergisk men tyvärr finns det ju inte så många.)

Annons:
Bjornberg
2020-08-04 11:51
#1

Renrasig pudel. Vad vill du göra med hunden? Hur ser en vanlig vecka ut?

Sabah
2020-08-04 12:20
#2

En del säger att Schnauzer ska vara allergivänliga men det är nog väldigt individuellt. Har haft en Schnauzer, de personer som var allergiska fick tyvärr reaktioner i kontakt med henne. De är en ras som hänger med på det mesta men är också nöjd med att ligga i soffan en dag. Min hade ingen jaktlust så hon gick bra att ha lös såväl i skogen som i samhället. Hon fick vara stallhund, hade god kommunikation med hästarna, följde med på rid-och körturer. Följde med i roddbåten på sommaren och åkte skoter på vintern. Åkte skidor med henne. Upplevde aldrig att hon otrivdes, tvärtom var hon gladeligen med på allt! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Changrila
2020-08-04 12:36
#3

Säger som #1: renrasig pudel.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

gemz
2020-08-04 12:41
#4

#1 Tror egentligen att pudel skulle passa ganska bra men av någon anledning så har jag fått för mig att de är väldigt stissiga och lite mesiga av sig hehe…. Just nu så vill jag mest ha den som en ''typisk sällskapshund'' där vi kan gå långa promenader och köra lite spår/agility men inte behöva ha det som ett krav utan bara för att det är kul. En vanlig vecka ser ut precis så (just nu iallafall) med en blandning av lek/träning/långpromenader och vila. 

#2 Har funderat på schnauzer men de hundar jag har träffat har alla varit väldigt tjuriga och inte alls sugna på att göra saker… Din låter ju visserligen helt perfekt så kanske värt att kolla in!

Sabah
2020-08-04 13:58
#5

Tycker de är bra "allround - hundar"! Tar inte så mycket plats och hårar inte så mycket heller! Jag tränade inte heller något speciellt. Det blev mycket skogspromenader där vi ibland flikade in lite agility, fanns en bana uppställd i skogsområdet, det tyckte hon var kul! Hon fattade väldigt snabbt vad hindren gick ut på. Skaffade en blandras (oidentifierade raser), han tyckte inte alls att det var kul, förstod inte meningen med hindren. När jag kört lite hinder med Schnauzern fick jag honom på sin höjd att hoppa upp på bordet, då var vi nöjda båda två😅


💖🧡💛💚💙💜

gemz
2020-08-04 19:41
#6

Har även varit lite nyfiken på portugisisk vattenhund, någon som har erfarenhet?

Annons:
lizton
2020-08-05 01:28
#7

Bichon-raserna och japansk spets kan funka för allergiker. Ingen garanti förstås utan man får pröva sig fram. Andra raser som ev kan funka: dvärgschnauzer, bedlingtonterrier och irish soft coated wheaten terrier. Samojed kan också funka. Samojed är en aktiv ras; det finns samojeder som inte avlas för drag och de kan kräva mindre.  Lagotto är en annan aktiv ras som en del allergiker tål.

keithan
2020-08-07 17:48
#8

Lagotto kanske?

Upp till toppen
Annons: