Annons:
Etikettdebatt
Läst 1262 ggr
LillaFlugan
2020-08-03 22:58

Dottern kom emellan i hundarnas slagsmål

Idag hände nåt ganska otäckt. Vi är i familjens sommarstuga och har hunden med. Barnens farmor har också sin hund med sig. Min 5-åriga dotter ska mata hundarna och häller mat i en skål när plötsligt hundarna ryker ihop. Min dotter hamn mitt emellan dem och får ett bett med djupa hörntänder som tränger in i hennes underarm. Efter sjukhus och penicillin kommer vi hem, När hundarna för andra gången ryker ihop. Dottern blir såklart jätterädd när situationen upprepas. Jag lyckas skilja på kämparna för andra gången, men är nu livrädd att det ska bli fler olyckor. Vi kommer nu försöka hålla hundarna skiljda åt. Det är en äldre tik och en ung hanhund. Vad hade ni gjort?

Annons:
hemul
2020-08-03 23:02
#1

Är väl inte mycket att göra kortsiktigt annat än det du tänker. Och vakta på dottern om både hundarna trots allt är ute. Hur man ska göra på lång sikt är svårare.

Tror inte du ska vara orolig att de kommer att attackera dottern eller nåt annat barn ivf. De var säkert inte ens medvetna om att de bet henne. Var olyckligt att hon kom i kläm bara.

Rafflan
2020-08-03 23:14
#2

Håll isär hundarna, och när ni har ihop hundarna ha dem under uppsikt och ha koll så dottern sitter på bra avstånd. Även låta dottern gå med någon av hundarna eller leka med hundarna så hon inte bli rädd för dem kanske kan vara en ide?

Min mammas och brors hund funkar inte ihop, brorsans hund har resurs försvar så är båda med i köket när vi lagar mat ryker dem ihop jämnt. Troligen var det samma som händer hos er, någon av hundarna har resurs försvar. 
Låt aldrig ett barn mata hundar, speciellt när det är en grupp hundar som inte bor ihop med varandra.

Valpen123
2020-08-04 00:50
#3

#0 Vad var det för situation som den andra situationen hände? Var det också vid mat? Tänkte att om det är vid matsituationer det händer så kan man hålla dem åtskilda när det är mat inblandat. Om det händer när som helst så kan ni hålla hundarna åtskilda hela tiden och om dem måste va tillsammans någon gång så håll under uppsikt. Tror även det är viktigt att se till att din dotter inte blir rädd för hundar. Hon kanske kan umgås med hundarna en i taget och leka lite, så hon ser att hundarna inte är farliga. Du kanske även kan förklara för henne att det inte var hundarnas mening att skada henne.

Sjuttan
2020-08-04 10:40
#4

Vissa hundar är ju väldigt " vaktiga" vid matskålen. En sådan hund ska aldrig utfodras i närheten av annan hund. Kanske i annat rum med stängd dörr? Vissa "vaktiga" hundar kan t.o.m. vakta mat mot barn som då kan bli bitna. Det hände mig som barn. Blev biten i ansiktet. Har man inte hundvana tycker jag att man ska söka hjälp.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Changrila
2020-08-04 12:38
#5

Se till att hundarna äter på olika platser, att det INTE finns mat framme där de är, att ingen annan än en vuxen person får möjlighet att mata dem eller ens ge en liten godisbit. Låt hundarna äta ifred och låt dem vara trygga i att när de fått mat så kommer ingen att ta maten ifrån dem.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lona
2020-08-04 16:11
#6

Instämmer med #5 men lägger till att det även gäller ben, leksaker och annat som kan trigga revir- eller resursförsvar. Låt inte sånt ligga framme utan låt dem ha benen/sakerna när de är under uppsikt och väl separerade. Då skall heller inte tösen vara alltför nära. Samma sak vid lite tiggande situationer som när man ska gå ut på promenad eller precis kommer in, likaså när hundarna varit ifrån varandra ett tag. Man ska inte måla f*n på väggen men sånt här KAN eskalera och ju längre det får gå desto svårare blir det att hantera. Och för jösse namn, om någon kommer med tipset att "låta hundarna göra upp själva" så glöm det direkt! Ren idioti som kan sluta riktigt illa. En sån här situation behöver redas upp, inte "få lösa sig själv" om det innebär att hundarna kan komma i värre konflikt. Hoppas att din dotter återhämtar sig snabbt både fysiskt och mentalt, som någon föreslog så kan hon kanske göra lite tricks ellet liknande med någon av dem?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
hemul
2020-08-04 17:49
#7

Är det inte rätt ovanligt att en tik och en hanhund kommer ihop sig så här? Två tikar har man ju hört om. Jag trodde faktiskt hanhunden vek sig  för det mesta om en tik är bossig.

Denna kommentar har tagits bort.
Lona
2020-08-04 22:05
#9

#7, Nja, inte ovanligt även om det oftare är samma kön som de flyger ihop med.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
2020-08-05 00:20
#10

Där ser man. Dags för lite genusuppdatering för mig. 😛

Rafflan
2020-08-05 03:25
#11

#8 nu överdriver du lite, nu är det ju så att ena hunden bara är där tillfälligt.  Och vad hade du tyckte dem skulle gjort? 

Om båda hundarna hade bott i samma hushåll och risken fanns att det skulle bli slagsmål emellan hundarna regelbundet där barnet riskerade att bli skadad (om det är resursförsvar räcker det ju med att barnet sitter och äter en bulle i soffan, och båda hundarna kommer in i rummet samtidigt för bråk)
Ja då kan jag hålla med dig att föräldrarna måste fundera om dem kan garantera till 110% att hundarna aldrig mer kommer råka slåss igen, eller om det är bäst att omplacera en av hundarna.

Men nu ska ju troligen dessa hundar bara bo ihop ett par dagar, och då kan man ju få det att funka och samtidigt vara säkert för barnet :)

Rafflan
2020-08-05 03:32
#12

#10 beror beror mer på individen än könet.
När min familj träffas och alla har med sig hundarna är det 5 hanar och 1 tik, 4 hanar och 1 tik funkar ihop utan problem, men den 5:te hanen bråkar med tiken och 3 av hanarna, han funkar bara med 1 annan hane.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: