Annons:
Etikettraser
Läst 2519 ggr
19Mikaela93
8/3/20, 9:15 AM

Bordercollie "show line"

Nu hjälper jag min pappa att leta hund, han är en riktig hundmänniska och en ovanligt pigg pensionär och drömmer om en Bordercollie. Han vill inte ha någon vallstjärna och jag hittade Bordercollie "show line" när jag började kolla utomlands, är det något som finns i Sverige? Dom skulle tydligen vara mildare av vad jag har kunnat hitta på nätet. Någon som har någon erfarenhet av dom? (Han har haft en Bordercollie blandning förut som han körde mycket lydnad och spårning med bland annat, han har även jobbat som väktare och varit hundförare så jag tror garanterat att han vet vad han ger sig in på)

Annons:
Foxpower
8/3/20, 9:20 AM
#1

Skaffa en annan ras.

19Mikaela93
8/3/20, 9:44 AM
#2

#1 Det var ju knappast nårra svar på mina frågor…

Jojaton
8/3/20, 9:58 AM
#3

Border collies har krav på att ha minst godkänt vallhundsprov för att gå i avel, finns alltså inga showlines i Sverige. Varför hjälpa till att vattna ur en av de få raser som prestationsavlas för vallning?

Johanna - Instagram

Michaela-N
8/3/20, 10:44 AM
#4

Tror inte du kommer få höra så mycket erfarenheter härifrån då det är sällsynt med showavlade BC i Sverige, och de som finns är importer. I Finland finns det dock många av den typen. Kolla med typ Pikkupaimenen.

kinjelooo
8/3/20, 12:09 PM
#5

I regel så brukar hundar med ”showline” i namnet sämre mentalitet så jag skulle styra bort från dessa. Välj hellre en annan ras som är mer lämpad för sällskap.

19Mikaela93
8/3/20, 2:01 PM
#6

#5 Var nyfiken att höra om just mentaliteten på just dessa, brukar faktiskt vara så som du säger… Men han vill inte ha en ren sällskapshund heller utan en intelligent hund som han kan träna och jobba lite med i bland annat lydnad, spårning och en kompis på cykelturen osv Han är som sagt aktiv och har haft aktiva och krävande raser förut, men han önskar en BC med det traditionella utseendet, svart/vit långhår utan krav från uppfödaren att den ska användas till vallning och tävlas officiellt med…

Annons:
Chinesecrestedlover
8/3/20, 2:14 PM
#7

#6 Inte för att vara sån…men…han bör nog tänka sig bort från "utseendefixeringen". De är ju avlade för att valla och bör få göra det som de är skapta för och trivs med. 

Visst finns det säkert border collies som är ok med att inte valla (om de får träna en massa annat, de är ju gjorda för att arbeta många timmar/dag)…men sen finns de ju de som söker utlopp för vallningen genom att själva hitta en "bra uppgift" (som att valla andras hundar, barn, cyklister osv.). 

Jag anser att vill man inte valla så köper man inte en utpräglad vallhund. Av samma anledning som att jag inte skulle skaffa en jakthund oavsett hur söt den är. Jag har alltid gillat taxar t.ex. men finns inte på kartan att en sån hund skulle passa in här hemma. 

Det finns ju många andra aktiva hundraser som är bättre lämpade för ett liv utan vallning. Border collies är verkligen inte en hundras för alla, eller ens de flesta. 

Mitt råd är; be honom titta på andra raser som gillar att träna och leva ett aktivt liv…men som inte avlats i generationer för att utföra en uppgift som han inte har intresse (eller behov) för. 

/Chinesecrestedlover

Herveaux
8/3/20, 2:16 PM
#8

#6 Låter som att ni har fel bild av vad en sällskapshund är och klarar av.
En sällskapshund behöver absolut inte vara detsamma som trög soffpotatis. 😃
Lydnad, spår, joggingturer och andra friluftsäventyr är det många raser som skulle älska att hänga med på. 

Vilka egenskaper är det viktigt att hunden har eller har mindre av?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

19Mikaela93
8/3/20, 2:23 PM
#9

#8 Hunden ska vara lättlärd och intelligent, ingen terrier. Det han tyckte var riktigt roligt med BC blandningen han hade var att det bara var fantasin som satte gränser för vad han kunde lära hunden i och med att den var så pass klok och att han dessutom kunde ha med den på allt. Alla årstider utom vinter cyklar han några mil i veckan och det bör den fixa i vuxen ålder men det är även ett plus och det är en bad glad ras. Gärna medelstor och lätt i kroppen och lagom med päls…. (dock ingen korthårig hund och gärna att den finns i svart el svart/vit)

Elsevin
8/3/20, 2:38 PM
#10

En svart labbe? :)

19Mikaela93
8/3/20, 2:43 PM
#11

#10 Lab eller snarare ingen retrieverhund intresserar oss… Tung i kroppen, inte överdrivet smart, fäller mängder, dreglar…

Chinesecrestedlover
8/3/20, 2:55 PM
#12

#9 Storpudel känns som den kan stämma in bra. 

Väldigt intelligenta, det är ju därför de väldigt ofta syns på ex. cirkusar. 

Aktiv ras och kan definitivt följa med på cykelturer och badglad bör de ju vara, med tanke på att det är en vattenapporterande hund från början.  

Beror ju såklart vad man menar med medelstor, men jag skulle nog placera en storpudel i den kategorin personligen. 

Lätta i kroppen tycker jag också stämmer in. Finns svarta och även svart/vita (dock har tvåfärgade pudlar ej godkänd färg). 

När det gäller pälsen så kan man ju göra lite som man vill med den. Hålla den kort eller ha den lite längre eller "go all in" och ha den i utställningsklippning förstås (men just det sistnämnda kanske inte skulle vara aktuellt just i detta fallet). 

Dessutom som en bonus så fäller ju inte pudlar heller (som en kommentar till #11)

19Mikaela93
8/3/20, 2:57 PM
#13

Vi har faktiskt kollat på Shetland Sheepdog men kom fram till att dom är lite små, själv går jag och väntar på en långhårig Schäfervalp men det var inte heller något som tilltalande honom… Vi får helt enkelt ta och kolla upp mer om BC show line och kanske åka och besöka en uppfödare när Covid 19 har lugnat ner sig och man kan resa utomlands.

Annons:
hemul
8/3/20, 4:08 PM
#14

Varför pratar alla om sällskapshund? Det är inte så jag uppfattar det, en väldigt aktiv sällskapshund i så fall. Det ska ju tränas både lydnad och annat o.s.v.

Kan din pappa tänka sig en lite äldre hund eller ska det vara valp? Det finns ju borders som inte är så sugna på att valla, inte klarar vallningsprovet o.s.v.

19Mikaela93
8/3/20, 5:05 PM
#15

#14 Äntligen någon som förstår :) Han pratade faktiskt om att det finns Bordercollie som inte vallar och att det också kan vara aktuellt men när man läst på olika uppfödares hemsidor så ser det ganska mörkt ut. Behöver inte vara en liten valp men en formbar unghund, som till exempel inte är någon vall stjärna…

JoannaLi
8/3/20, 5:42 PM
#16

Mer jaktavlad labbe? Man behöver ju inte ta tyngsta utställningsvarianten. Även pudel är ju i grund mer jakthund, och därmed lite fartigare. Adjektiv tycker jag absolut är i samma stuk, om än lite vekare imo.

19Mikaela93
8/3/20, 7:32 PM
#17

#16 Labbe går helt bort…

aumandan
8/3/20, 9:56 PM
#18

En australiensisk vallhund kanske? De är ju både vallhundar men även gårdshundar och om han hör sig för bland uppfödare kanske han hittar nån som kan rekommendera en mindre aktiv valp som inte kommer duga till vallning. Jag var dagmatte åt en i gymnasiet och han var så fantastiskt rolig att jobba med, så samarbetsvillig och smart! Saknar honom så.

Nephi
8/3/20, 9:59 PM
#19

Vill man ha något som kan vara lite åt en BC så kanske Aussie är något att titta på, tänker eftersom de flesta linjer där inte är avlade på vallning som främsta mål utan med andra mål i sikte? Storlek,modell och mentalitet kan ju variera lite mellan kennlar med deras mål med sin avel, samt skiljer sig lite från BC men kanske kan vara värt att kika på om det kan finnas något som han kan tänka sig?


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Rafflan
8/3/20, 11:35 PM
#20

En Australian Shepherd från arbetslinjer kanske vore mer passande än en BC?
Aussie från utställnings linjer har bara massa päls och lite sisådär i temperamentet, arbetslinjerna har ibland mindre päls (min aussie har päls likt en BC, och misstas av många okunniga för en BC), så är det utseendet han gillar kan han få en aussie med liknande utseende från arbetslinjer.

Eller om någon uppfödare har en BC för omplacering så man vet att just den individen inte kräver så mycket som visa andra BC?

Australian kelpie kanske vore något?

Personligen är jag ett stort fan av stor pudel, fattar inte varför dem har så dåligt rykte, dem fäller inte, trevligt temperament, hänger med utan problem om man vill vara aktiv, men kan även ta det lugnt och chilla ifall man har dåligt med tid en period.

Annons:
Changrila
8/4/20, 12:40 PM
#21

Vad tror ni om bearded collie?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lona
8/4/20, 4:01 PM
#22

Jag tänkte på schapendoes? Betydligt smidigare under pälsen än vad de kanske ser ut att vara. Påminner till viss del om bearded collie men jag upplever schappen som betydligt stabilare mentalt, kanske även lite mer avlad för träning av olika grenar än beardisen där utställningsaveln har slagit hårt. Ett par outsiders: Berger des Pyrénées eller Chodský Pes? Kan variera rätt rejält avseende mentaliteten, det finns rätt gott om osäkra individer av båda (eller snarare alla tre, Berger finns som två olika raser) raserna men en BRA individ kan kanske vara något? En bc med "klassiskt bc-utseende" som inte är särskilt vallavlad går knappast att hitta från en SERIÖS uppfödare i Sverige, däremot finns det en del fulavlade. Möjligen har man större chans i tex Finland, sen kan man förstås fundera på huruvida showavel av en så utpräglad vallhund öht är seriös. Vad gäller schnauzer och liknande hundtyper (dit räknar jag även de flesta terriers) så är de förmodligen inte det ni söker. Vill man ha en förarvek, lättlärd, mjuk hund som en utpräglad (får)vallhund harså är terriers och schnauzers mer kavata och egensinniga mentalitet inte riktigt rätt. De är definitivt smarta och lättlärda men kanske inte alltid som föraren har tänkt sig utan på sitt eget vis. 😉


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

19Mikaela93
8/5/20, 5:12 PM
#23

Bearded Collie går bort pga all päls och även schapendos. Chodsky Pes har jag spanat in men det är ganska liten avelsbas och pga det så är det hög inavelsgrad på dom tyvärr… Kollade själv på dom innan jag tillslut bestämde mig för en Långhårig Schäfer :) Aussie har jag dålig koll på men har träffat ett riktigt nervvrak så känns lite osäkert…

Nephi
8/5/20, 5:19 PM
#24

Lägg ut i Aussie gruppen på Facebook eller varför inte här på i fokus och se om du kan få träffa lite olika individer eller bara höra andras tankar kring rasen, för mentalitet varierar väldigt från hund till hund. Men de aktiva uppfödarna brukar ha koll på vad de avlar på för mentalitet och vilken mentalitet deras hundars avkommor brukar få :) Jag har träffat många trevliga stabila aussies, dock räknas väll min egen till den typen som ligger lite högt i stress och vakt men inget som inte är hanterbart i det dagliga :)


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

hemul
8/5/20, 5:45 PM
#25

Men ingen avlar väl medvetet på nervvrak? Men de finns ändå.

Foxpower
8/5/20, 6:02 PM
#26

Om bara färg och form spelar roll finns det ju en uppsjö av oreggade vallhundsblandningar på blocket, både valpar och unghundar.

Lona
8/5/20, 6:17 PM
#27

#25, Det beror väl på vad man räknar som "nervvrak". När det gäller tex aussie, långhårscollie och terv/grönis så behöver man inte kolla på så värst många MH-protokoll för de hundar som använts i (show)avel för att hitta vad jag skulle kalla för nervvrak. Brutna MHn, rejäla rädslor utan förmåga att avreagera…förutom det faktum att de inte har några arbetsegenskaper alls.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
19Mikaela93
8/5/20, 10:53 PM
#28

#26 Vi vill inte stödja blandras avel och vi vill ha ett hum av vad vi får :) Med en blandras vet du aldrig vad du får…

Rafflan
8/5/20, 11:03 PM
#29

#23 aussie av utställnings linjerna har lite tveksamt temperament på flera individer, det ser man snabbt när man kollar MHn från såna linjer.
Därför jag rekommenderar aussie från arbetslinje, bättre temperament då dem är avlade för att jobba och måste du funka mentalt.

Foxpower
8/6/20, 9:02 AM
#30

#28 Med urvattnad avel av arbetsraser där fokus gått ifrån funktion till vad som är snyggt nog för att vinna rosetter, där vet du aldrig vad du får. I mitt tycke gör stöd åt sån avel med skada för raser än blandrasaveln. Kanske vore bäst att satsa på en omplacering. Någon som skulle vara nöjd med en urvattnad showhund borde inte skaffa brukshund.

Rafflan
8/6/20, 11:56 AM
#31

#30 vad menar du? det finns raser som fortfarande avlas för funktion och inte för att vara snygga på utställningarna. Du får ju välja vad för hund du köper.
Och hur kan 2 hundar som är enligt dig inte avlade för funktion utan för att vinna rosetter ge en avkomma som är bättre än föräldrarna, bara för att avkommorna är blandras?

ipopuma
8/6/20, 3:59 PM
#32

Varför inte kolla efter en omplacering bc. Om han är fäst vid rasen och dess egenskaper finns det ju omplaceringar som inte vill valla.

Foxpower
8/6/20, 8:24 PM
#33

#31 Tänker inte ens svara eftersom du verkar ha noll koll på vad jag egentligen skriver.

Rafflan
8/7/20, 6:15 PM
#34

#33 jo, jag förstod precis vad du skrev, du tycker renrasig avel är sjuka hundar avlade enbart på utseende med dåligt temperament. 
Och om man blandras avlar 2 renrasiga hundar då blir valparna friska med bra temperament.

Det verkar snarare som du har noll koll på avel och hur egenskaper förs vidare från föräldradjuren till avkommorna.

Annons:
Lona
8/7/20, 6:25 PM
#35

#34, Jag tolkade snarare #30 som att utställningsinriktad avel av arbetade raser är förkastlig och kan jämföras med blandrasavel och där håller jag med!
Arbetande raser bör avlas med fokus på funktion vilket jag tror att du också menar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
8/7/20, 6:36 PM
#36

#34 Nu får du nog läsa igen tror jag. 
Så här tolkar jag inlägg #30 (Foxpower, skrik på mig om det blir fel!)

Med urvattnad avel av arbetsraser där fokus gått ifrån funktion till vad som är snyggt nog för att vinna rosetter, där vet du aldrig vad du får. 
Alltså att man tar en arbetande ras som är avlad för funktion och sen skapar en "show"-variant där man satsar på att få en framgångsrik utställningshund där funktionen för grundsyftet hamnar i baksätet eller t.o.m bakluckan. 
Lite "bara hunden är snygg och vinner rosetter så spelar inte vad den har innanför pannbenet någon större roll". Krutet läggs på utseendet, inte mentaliteten.

I mitt tycke gör stöd åt sån avel med skada för raser än blandrasaveln.
Det är värre att stödja avel som avlar bort ifrån rasens syfte än att stödja blandrasaveln. Tex att köpa en show-husky som inte är avlad för att prestera som draghund utan för att vara en vinnare i utställningsringen.

Kanske vore bäst att satsa på en omplacering. Någon som skulle vara nöjd med en urvattnad showhund borde inte skaffa brukshund.
Om man skulle vara nöjd med en hund som ser ut som en [arbetande ras] men som inte har energin, motorn, egenskaperna eller lynnet som en [arbetande ras] så borde man inte skaffa en brukshund. 
Med andra ord, om man skulle vara nöjd med en mer urvattnad, lågmäld version av rasen borde man inte skaffa det mer krävande originalet. 

Återigen, min tolkning av inlägget.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Rafflan
8/7/20, 6:46 PM
#37

#35 & #36
TS ber om tips på ras
Foxpower skrev då i #26 "Om bara färg och form spelar roll finns det ju en uppsjö av oreggade vallhundsblandningar på blocket, både valpar och unghundar.
TS skrev då i #28 att dem inte vill ha en blandras då dem inte vill stödja den aveln och vill ha ett hum av vad dem får för hund.
Foxpower svarade då i #30 "Med urvattnad avel av arbetsraser där fokus gått ifrån funktion till vad som är snyggt nog för att vinna rosetter, där vet du aldrig vad du får. I mitt tycke gör stöd åt sån avel med skada för raser än blandrasaveln.". Hon tipsar om blandras, och när TS säger att dem inte vill ha blandras börjar hon argumentera för blandraser. 

Jag fick intryck att TS letar efter en aktiv hund, men att en ren BC är för aktiv. Därför dem funderade om BC show var mindre aktiva.  Och efter hon fick förklarat att BC show inte var något att ha frågade om tips på andra aktiva raser. 

Jag har som sagt aldrig fått intrycket att TS letare efter en ren show hund, utan att dem letar efter en lagom aktiv hund, när man läser TS kommentarer.

Foxpower
8/9/20, 10:00 AM
#38

#35 och #36 har tolkat mina inlägg helt rätt.

Shireelin
8/13/20, 3:28 AM
#39

Tycker absolut man ska vara försiktig med att lägga sig för lågt i aktivitets nivå också likväl som att man inte ska gå på utseende och få en för högaktiv hund. Jag valde en cocker spaniel som min första helt egna hund för att inte få för mycket hund. Jag älskar honom över allt annat såklart och ångrar inte honom en sekund! Men det har inte alla gånger varit så roligt att behöva släpa med honom på jogging turer och cykla i extremt maklig takt och aldrig ha en hund som står i givakt när man föreslår en promenad och får gå och hämta honom i sängen och dra med honom ut osv😅 Nu fick jag nog garanterat ett måndags exemplar till cocker, jag fick en nallebjörn istället 😂 Nu har vi också en husky unghund och han ger en liv och jag ser verkligen fram emot alla äventyr han kommer dra med mig ut på istället för att jag ska dra i honom! Så det är alltså inte alltid bra att gå för en "sällskapshund" då det faktiskt kan hända att man får för lite hund också. Men man får väl känna efter om man hellre skulle råka få en individ som är mindre än man ville eller råka få på sig en hund som är mer och att man får anpassa sig efter den då 😊

Upp till toppen
Annons: