Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1100 ggr
aumandan
7/15/20, 8:43 AM

Hur passivisera hunden när man är på besök?

Hej! Hur hanterar ni era hundar när ni åker iväg och tar dom med er? Avgränsar ni deras utrymme? Hur delaktiga tillåter ni de vara i sammanhanget när ni är och träffar vänner och får ha hundarna med er? Hur kan man lära hunden att vara lite mer i bakgrunden och känna sig avslappnad borta på besök? Behöver lära min 6mån kille att ta det chill och gärna passa på att vila lite medan matte umgås med vänner och familj i nya miljöer:) men har inte riktigt fått in någon rutin på det hela, vilket resulterar i en del frustration från min sida då han gärna ska vara överallt och undersöka alla rum/tugga på skor/annat mm. (Har alltid tuggben och leksaker med oss in.) Kul med en självständig valp men han får gärna vara med oss när vi sitter och äter. Han vet vad ”gå och lägg dig” betyder (för oss betyder det att man ska ta det lugnt och ligga ner, på valfri plats) men han reser sig snabbt upp igen och ska titta i blomkrukor och allt vad det är! så blir väldigt mycket passande trots att han börjar bli stor! Ska jag släpa med mig kompostgallerhagen varje gång och sätta upp? 😂 har inget emot det, men nyfiken på vad ni har för rutiner?

Annons:
Majken!
7/15/20, 8:54 AM
#1

Jag har koppel på valpen.

Sugar Mist
7/15/20, 8:55 AM
#2

Nä, var du konsekvent med ett platskommando(gå och lägg dig), försök att alltid ha med dig en pläd/filt som han ska ligga på i dessa situationer. Mina hundar går ligga på bestämd plats tills jag ger frikommando. Tänk på att han fortfarande är väldigt ung, och sånt här blir bättre med tid och konsekvent träning.

-

MoonysElin
7/15/20, 9:52 AM
#3

Jag hade filt med och koppel på. Band fast kopplet vid mitt ben och bad honom ligga på filten. Var konsekvent och gjorde så varje gång vi var iväg. I och med att han satt fast vid mitt ben kände jag ju snabbt när han gick ifrån och kunde påminna honom. Fasade sedan successivt ut både koppel och filt. Nu är han två år och om jag sitter ner när vi är borta lägger han sig och sover bredvid mig. Är vi på en ny plats har jag fortfarande honom kopplad dock, och är vi på en "svår" plats (typ café/uteservering) tar jag med en filt för extra tydlighet. I början fick jag påminna MYCKET och en del som vi var hos"ifrågasatte" och tyckte att han gärna fick gå runt och undersöka. Det blev ju ganska mycket fokus på hunden. Men nu är jag glad att jag höll fast vid det då han nu är extremt okomplicerad att ha med trots att han ändå fortfarande är ganska ung.

Vovve72
7/15/20, 9:57 AM
#4

Jag undrar samma sak om min valp. Han är ganska lugn dock. Sniffar runt men håller sig när mig. Hur länge ligger era hundar pÅ kommando? Om han logger o sover i flera timmar vill han inte sova när vi kommer hem o man är dödstrött. Tycker ni synd om dem När de ska ligga o vänta i flera Timmar? jag får dåligt samvete…

Hornslandet
7/15/20, 12:36 PM
#5

Jag brukar aldrig platsa min. Han kommer till ro relativt snart, och läger sig nånstans. Som valp var det förstås mer yvigt. Om han inte höll sig lugn då så tog jag honom till "knät" en stund (stor, så fick inte riktigt plats i knät) tills han varvade ner. Använde också koppel på honom när vi var tex på föräldrarnas altan.

MoonysElin
7/15/20, 12:53 PM
#6

#4 även om jag är hos vänner går jag ju fortfarande promenader med min hund när han behöver det, brukar vara en uppskattad paus av vännerna också och promenad i ny miljö blir han trött av. Ibland har jag godis med och tränar något kort, tar med ett tuggben om jag vet att vi ska sitta en längre stund eller tex någon mataktivering. Han är inte platsad i bemärkelsen att han inte får röra sig utan kan så klart byta viloställning och plats om han vill, bara han är nära mig och han ligger absolut inte många timmar åt gången, utan han ligger tex medan vi äter, spelar ett spel etc. Rör jag mig runt går han med mig. Inte så stor skillnad mot när vi är hemma, är jag stilla hemma (jobbar, läser, ser på tv etc) lägger han sig också nära mig och sover. Men ja, skulle det vara någon gång att han inte fått så långa promenader när vi varit iväg och han verkar rastlös och behöva något att göra när vi kommer hem, då får jag ju ta mig i kragen och gå på promenad/träna något med honom fast jag är trött.

Annons:
Hornslandet
7/15/20, 1:26 PM
#7

#4 Nej, jag tycker aldrig synd om en hund som får hänga med i olika sammanhang men måste vara någorlunda still och sköta sig. Ej heller om den stannar hemma medans man åker till nån vän några timmar.

Visst, är de duktiga och vilar borta så kan de vara pigga när du kommer hem som du säger. Då kanske du får lov att gå ut och gå en vända och kanske leka loss lite med valpen innan du lägger dig - det är lite krävande på så vis ibland att ha valp, helt enkelt. Men oftast så kommer den ändå vara nån grad av mentalt trött från bortabesöket, så det brukar isf mest vara en kort rastning+kanske röja runt lite med en leksak några minuter som behövs.

aumandan
7/15/20, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack för era svar!! Ja jag står mellan om jag ska platsa honom eller låta honom komma till ro på egen hand. Det sista är att föredra enligt mig i vårt fall. När han varit för jobbig så kan jag lägga honom på rygg i mitt knä och klia honom lätt på magen, medan jag ignorerar alla sprattel- och bitförsök och belönar med rösten när han slappnar av. jag har aldrig lyckats få honom att somna sådär men däremot brukar han gå och lägga sig självmant och sova när han gett upp och jag släpper honom efter ett tag. Tur han är liten! Ska börja veckla ut hans filt i fortsättningen så har han alltid en trygg och tydlig viloplats, och be honom lägga sig när vi befinner oss hemma hos folk med stora öppna ytor. Ni som platslägger: Tillrättavisar ni någonting om hunden går upp från platsliggning eller ignorerar ni bara och ger kommandot igen? Bilden visar hur vi gjorde senaste gången när vi var hemma hos min vän. Valpen markerar inne så det var den stora anledningen till att han ligger i hagen, haha. Samtidigt så fick han en välbehövlig vila som inte hade blivit av annars 😅

Hornslandet
7/15/20, 11:01 PM
#9

Han ser väl lugn och fin ut där? Men hade det varit jag med en sån liten pluttvalp så hade jag nog bara lagt honom i knät i soffan, haha :)

aumandan
7/16/20, 8:17 AM
#10

Haha ja detta gick utmärkt! han fick vara med i soffan med oss sen när han vilat då han inte sover annars 😁 han fick förbud från att hoppa ner från soffan och det funkade relativt bra faktiskt. Annars hade han bara sprungit efter den stora hunden som inte alls hade någon vidare lust att umgås med jobbiga pluttvalpar

Upp till toppen
Annons: