Annons:
Etikettbeteende
Läst 543 ggr
Juwel34
2020-07-02 17:43

Min hund biter när den hälsar

Hjälp hjälp hjälp!! Hittar inte svar på detta någonstans! Har en labbe på 9 månader som nafsar i folks händer när de hälsar! Hur tränar jag bort detta beteende?? Ska jag lära honom att ha något i munnen???

Annons:
Juwel34
2020-07-02 19:57
#1

Ingen som har något tips? 😭

Majken!
2020-07-02 20:04
#2

Säg till den att den inte får bitas varje gång den gör det, se till att den är lugn innan den får komma fram överhuvudtaget. Du behöver inte byta ut beteendet mot något annat, du kan lära hunden att den inte får bitas bara.

Hornslandet
2020-07-02 22:17
#3

Har känt ett flertal labbar som gärna "tar tag" i ens hand/arm när de hälsar. Det tycker jag iofs inte är ett problem alls, men detta låter väl mer som en överexalterad hund som tar tag lite hejvilt i all hets. 

Mitt tips vore att inte låta hunden hälsa direkt alls, antagligen (det är ju en retreiver) så är den ASPEPP och går upp i varv som sjutton när det är en ny människa där. Jag tycker inte hundar alltid måste hälsa, och verkligen inte direkt. Den kan gott lära sig att ligga på sidan/sitta på sidan medans människorna pratar. Ofta blir hälsningen mycket lugnare och finare, utan nafsningar och hoppningar, om den sker 5-10 minuter senare efter man träffats. Och som sagt, den måste faktiskt inte ske varje gång heller.

JoannaLi
2020-07-02 22:37
#4

Min labbe höll gärna hand när han hälsade. Jag gillade det och tillät det. Folk som ingick i familjen kunde ge honom något, tex en foppatoffla, att ha i munnen medan han hälsade. Främlingar eller annat fick han inte hälsa på, utan platsades då. Det är alltid min strategi, med alla hundar. Det tar bort mycket press från hund och gäster.

Hornslandet
2020-07-02 22:54
#5

#4 Det jag menade också. Tycker det verkar ganska normalt för retrievers. Inte dumt att ge dem en grej heller tycker jag, faktiskt. Men samtidigt helt rätt att också träna på att _inte hälsa_, där iofs det svåraste brukar vara att förmedla detta till människan man pratar med och inte hunden ..

Fisherling
2020-07-03 07:43
#6

Mina aussies som vuxit upp med labbe-farbrorn Benji går också och hämtar grejer när de hälsar. Det är en retrievergrej att ta tag i saker när man är glad, och en 9-månaders har ju inte så stor koll på hur eller var eller hur hårt. Kanske räcker det att ge något att hålla i när det kommer gäster.

Annons:
Juwel34
2020-07-03 11:52
#7

Tack så jättemycket då är jag inte helt ute och cyklar i min träning! 

#5 Exakt! xD Folk har verkligen svårt att ta ett nej!

Upp till toppen
Annons: