Annons:
Etikettraser
Läst 910 ggr
jsanden
2020-06-05 08:37

Schäfer eller Kelpie

Ni som har erfarenhet av både Schäfer och Kelpie vad föredrar ni? Jag är i valet och kvalet av ras och kan verkligen inte bestämma mig då jag hittat två fina kombinationer av bägge raserna. Kommer träna lydnad och spår, samt dragträning både på vintern och barmark. Vill ha en hund som är enkel att ha med sig överallt. Förig, samarbetsvillig, arbetsvillig, lättlärd, nyfiken och framåt utan några rädslor. Bra kamp och föremålsintresse. En hund med dådkraft som inte alltid behöver ta stöd från mig som förare. Inte allt för skarp hund då det inte är någon egenskap jag behöver hos en hund.

Annons:
Majken!
2020-06-05 08:53
#1

Kommer mer bero på individen än på ras, det finns schäfrar som har sämre mentalitet och det finns kelpies som är som blöta fläckar. Det finns också individer av bägge raser som passar in i dina kriterier.

Jag föredrar schäfer (har min tredje bruksavlade schäfer nu) då fördelarna överväger nackdelarna. Jag är medveten om vilka svagheter hundarna förväntas ha och är villig att jobba med dom, är du också medveten om de olika rasernas nackdelar så välj vilka av dom svagheterna du står ut att slita med.

jsanden
2020-06-05 10:30
#2

#1 har en Schäfer nu och kommer skaffa fler i framtiden, men är sugen på att testa en ny ras också. Tänker lite så här att det är lättare att hitta en bra Schäfer än en bra Kelpie, så kanske inte ska släppa den här kombinationen på Kelpien när jag väl hittat en jag tycker om. Men vill inte heller släppa kombinationen på Schäfern, så vet verkligen inte alls hur jag ska göra. Får fundera helt enkelt och prata lite mer med uppfödarna också.

Frida B
2020-06-05 21:17
#3

Har bara erfarenhet av kelpie. Men ska du ha en hund med högt föremålsintresse och dådkraft, skulle jag ej rekommendera kelpie. Finns inte många kelpies jag träffat som inte söker sig till matte eller husse i pressade situationer. Föremålsintresset är inte heller på topp hos rasen. Kampen verkar bli bättre, men nja.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jsanden
2020-06-06 00:07
#4

#3 det är mycket osäkerhet hos Kelpien som jag förstått det? Det är verkligen det sista jag vill ha hos en hund.

Clopper
2020-06-06 03:47
#5

Osäkerhet mot människor finns ja.

Lord Vulcan
2020-06-06 15:43
#6

#2 har själv schäfer. Älskar dom. Nyfiken på kombinationen du är intresserad av. Stam? Har själv en avelstik, som är parad igår:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: