Annons:
Etikettaktivering
Läst 1585 ggr
mamman69
6/3/20, 3:32 PM

Hund och artros

Jag har i flera år velat skaffa hund och förberett mig genom att läsa på, lånat hund och allmännt försöka se till att mitt liv ser ut på ett sådant sätt att det skulle funka i min vardag utan en massa ensamtid.

Nu har jag dock åkt på artros i mina knän och har haft stora problem att gå. Visserligen har anpassad träning förbättrat smärtan avsevärt men jag klarar bara av att gå ca 5000 steg på en dag. Så det som jag såg som en runda runt kvarteret förut är numera en långpromenad för mig och det är ju inte på långa vägar tillräckligt.

Betyder detta att jag måste ge upp alla mina drömmar om en hund eller finns det någon som har erfarenhet av hur man kan aktivera sin hund tillräckligt trots sin egen begränsade rörlighet?

Annons:
flocken
6/3/20, 3:49 PM
#1

Vet du hur framtiden ser ut med träning? Kommer du att kunna gå mer i framtiden? Jag kan bara se min situation. Har Fibromyalgi, bechtrews (kronisk Inflammation i ryggkotorna. Kotorna växer ihop). Dåligt knä. Har egentligen ont i alla leder mer eller mindre. Jag blev klassad som rörelsehindrad o skulle hamna i rullstol. Men envis som synden. Träning, träning. Nu kan jag gå milen. Men ibland bara några km. Driver även hunddagis. Klart du ska ha hund 😃 all träning blir lättare med en kompis. Man kan aktivera sin hund otroligt mkt på några km.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Wizbot
6/3/20, 3:58 PM
#2

Olika hundar behöver olika mycket fysiskt träning och sen är det ju också skillnad om man har egen inhägnad trädgård eller tillgång till en allmän rastgård på kort avstånd (eller om man har bil och kan köra dit). Först och främst tycker jag att du oavsett ska ha en mindre hund. Dels för din egen skull så att om hunden drar eller dyl så sliter det inte på din kropp men också så att du kan lyfta och bära den vid behov. Sen kräver generellt små hundar mindre motion än stora då deras kortare ben innebär fler och snabbare steg vid vanlig promenad än större hundar. Det perfekta vore också att adoptera antingen en äldre hund eller en hund som själv har ett fysiskt funktionshinder. Det är extra svårt för sådana hundar att hitta hem men de kräver sällan långa promenader eller löpturer som träning utan oftast bör ni satsa på kortare turer i kombination med stretch och rörlighetsträning där du inte behöver röra dig själv lika mycket. Valpar är dessutom generellt ganska jobbiga och kräver i början att du springer ut och rastar dem ofta även om du inte behöver gå så långt. Och även om du väljer att adoptera en vuxen men frisk hund är det lättare att veta att den har ett lugnt temperament som inte kräver en massa spring. Sen är ett tips också att prova glucosamin. Det har hjälpt min gamla hund med artros och ska också vara bra för människor!

Jojaton
6/4/20, 12:13 AM
#3

Förutom att skaffa en ras som inte kräver mänger av motion så skulle ett alternativ kanske kunna vara att ha någon som kommer och går en rejäl långpromenad med hunden några gånger i veckan? 😊

Johanna - Instagram

hemul
6/4/20, 7:32 AM
#4

Tänk också på att man kan kan rasta hunden på andra sätt än att gå. Funkar det att cykla för dig? Det finns ju cyklar som gör det möjligt att hålla en väldigt låg fart så det funkar även på kisspromenader och med en ung hund. På en trehjuling kan man köra i krypfart. Tänker mig även att en sån där sparkcykel (heter det så?) kan funka.

Hade en kompis som var dagmatte åt sin väns hund. Hon kunde inte gå alls och körde typ permobil. Gick hur bra som helst. Hunden, som var liten, gick omväxlande bredvid och omväxlande åkte den med, bestämde själv. Nu menar jag inte att du ska skaffa en sån. Berättar det bara som exempel på att allting går, det gäller bara att hitta lösningar. 😉

Emo
6/4/20, 8:12 AM
#5

Hund kan vara ett fantastiskt sällskap. Kanske kan du få lite tips här på ett sätt att underlätta:

https://pyssel.ifokus.se/discussions/5961abf08e0e74127a001582-hunden-far-en-hage

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

mamman69
6/6/20, 6:09 PM
#6

Tack så jättemycket för era svar. Den sortens pepp behövde jag. När jag skrev inlägget var jag rätt nere, men än så länge har jag ju ingen aning om hur mycket värk jag kommer ha. Däremot bör jag ha den osäkerheten i beaktande vid val av hund. Jag har hus och även en familj som kan hjälpa till en del, men jag vill ändå känna att jag klarar av det på egen hand om de inte vill gå ut en ruskig novemberdag.

Det ni säger om mindre hund är nog en väldigt bra tanke. Jag är väldigt förtjust i de olika vattenhundsraserna. Deras intelligens och att de har lite egen vilja samt att de inte fäller är några av de egenskaper jag värdesätter mest. Har ni något tips på någon mindre ras som skulle kunna vara lämplig?

Annons:
Fisherling
6/6/20, 6:27 PM
#7

#6 En Löwchen kanske skulle kunna vara ett alternativ?

flocken
6/6/20, 7:53 PM
#8

Vi hade en shitzu /lhasa boende hos oss en period. Helt underbar. Var med på allt. O då älskar jag stora hundar.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

mamman69
6/7/20, 9:40 PM
#9

Tack för tipsen. Löwchen hade jag inte ens hört talas om innan, men den verkar ju fantastisk när man läser beskrivningen

hemul
6/8/20, 7:25 AM
#10

Jag träffade an Löwchen häromdagen. Har själv sorterat bort rasen för att jag inte gillar utseendet. Men den här var nedklippt och jättefin! Mycket trevlig och social var den också. Så jag gick hem och läste på och det var ju bara positivt i rasbeskrivningen.

Enligt matte tappar de inte hår heller och jag fick då inget på mig. Det enda negativa (för mig) är att de saknar underull och blir frusna på vintern.

DonQuijote
6/8/20, 8:09 AM
#11

Att ha svårt att gå är inget hinder för hund, det finns massor av lösningar. Permobil, rullstol, hunddagis, dogwalker som tar rejäl promenad osv.

Upp till toppen
Annons: