Annons:
Etikettbeteende
Läst 1963 ggr
Vovve72
5/25/20, 8:13 PM

9 veckor valp-Egen, nafsar och galet valpfnatt :(

Hej! Bruno är en Shih-Tzu/ Powder Puff. Jag undrar om någon har råd om hur vi ska göra när han jobbigt nafsar hela tiden o h får ”valpfnatt” oftast med mig. Han är med mig mer eller mindre hela dagen. Jag kan knappt klappa honom när han är vaken. Så fort min hand kommer fram nafsar han, för att inte säga bits. Han biter i min tröja, efter mitt hår, mina byxor när jag sitter på golvet men aldrig efter fötterna. Han kommer bara fram till oss när han vill ha mat eller tror han ska få något. När han vill sova går han ifrån och lägger sig på mattan. När man ger honom en leksak o ska leka tar han den och springer iväg och lägger sig under bordet med den. En gång per dag får han fnatt- Han hoppar, nafsar, bits, springer runt som en galning. Jag försöker ta upp och lugna honom i famnen men han biter, morrar och kränger sig. För en stund sedan sprang han rakt in i en rosenbuske 😢. Han blev säkert rädd och jag blev rädd att han skadar sig. Jag tog upp honom men han var som besatt.. morrade, bet åt alla håll, slängde runt sig i famnen. Det var jätte obehagligt. Jag släppte ner honom och började gå ifrån. Då sprang han efter. Väl i hissen slappnade han av o blev min vanliga lilla gose. När vi kom hem sprang han ifrån till mattan och somnade. Ibland ligger han en bit bort och bara stirrar på mig känns det som. Jag sätter mig på soffan men han kommer inte fram. Alla Dessa situationer Är såå jobbiga. Han sover mycket bra på natten och på dagen, äter bra men så fort vi ska leka och min hand, tröjärm, mitt hår närmar sig nafsar han till. Munnen är öppen mer eller mindre hela tiden. blir ledsen…

Annons:
Grejte
5/25/20, 8:17 PM
#1

Kan inte svara på allt men det jag tänkte på ang. det du skriver om hur han bara kommer fram för mat, ligger en bit ifrån osv - han är ju hälften Shih Tzu och som jag förstått det rätt är det en väldigt självständig ras. Alltså en ras som gärna går sin egna väg och inte "behöver" matte och husse som t.ex en Labrador.

Lona
5/25/20, 9:29 PM
#2

Grattis, du har en helt normal valp!❤️ Valpar bits, tuggar, busar, springer iväg med sina leksaker och är rent allmänt pestiga. Det tar tid att få en bra relation, tyvärr får man ofta uppfattningen att valptiden är en rosenskimrande period med en jättesöt valp som sitter och tindrar med ögonen. Det kan faktiskt vara den värsta tiden man har som hundägare, man kan bli gråhårig för mindre! Jag menar inte att skrämma dig men sänk förväntningarna lite just nu. Ha ett ben eller något annat lämpligt som valpen kan tugga på och ge den det så fort den börjar nafsa och bita. Håll gärna i ena änden så att hunden vänjer sig vid att du är nära - men ta det INTE utan att byta med något som är minst lika bra - en gotta eller annat. Annars lär du bara valpen att du snor hans prylar och att han behöver försvara dem. Med leksaker kan du antingen ha något i ett snöre så att han inte kan springa iväg med grejen - eller så har du fler leksaker redo. Om han springer iväg med en så börja leka själv med nästa! Det är tillsammans med dig som leksakerna blir roliga!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Shireelin
5/25/20, 9:33 PM
#3

Har också en väldigt nafsig valp som får små monster fnatt av övertrötthet ibland och bara ska bita på en. Han är snart 12 veckor och har blivit mycket bättre med övning! Försökte hitta ett skarpt ljud som fick han att avbryta det han höll på med naturligt( vilket som går bra men blev ett "app app" för oss) och så fort han slutade bita gav jag han en riktigt smaskig belöning( mjukost för vår del) så han lärde sig att "app app" betyder släpp/sluta. När jag fick klappa utan att han skulle bita på handen får han också beröm och godis och lär sig att det kan vara mysigt att bli kliad också. Han kan fortfarande bli lite nafsig men kan i stort sett klappa och hantera honom nu utan att bli tuggad på! Känner verkligen med dig och vet precis hur jobbigt det kan kännas att bli konstant tuggas på av sin efterlängtade valp!

Vovve72
5/25/20, 9:54 PM
#4

Ja han är nog en ”normal” valp… och lite som ni säger tänker man inte på att de kan vara så jobbiga. Vi har aldrig haft hund förr men en massa andra djur. Känns skönt att höra att det är normalt och att det finns ett ljus längre fram

Hornslandet
5/26/20, 12:27 PM
#5

Ja, du har helt klart en valp :) Min slet sönder alla mina handskar, KLAMPADE fast i mina skosnören när jag skulle gå ut, osv.

"Han kommer bara fram till oss när han vill ha mat eller tror han ska få något. När han vill sova går han ifrån och lägger sig på mattan."
Ja, det låter väl bra? Klart han ska få något när han är med er! Vare sig det är gos, godis, leksak, whatever? Varför inte liksom? Belöna! Och att han går iväg och lägger sig när han vill vila är inget fel, det ska han få göra om han vill. Min hund gjorde det ibland som valp och som vuxen nu går han också iväg och lägger sig ibland om han riktigt vill vila ordentligt. Det är inget fel, man ska låta en hund göra det. Gärna ha en bra plats där den vet att den får ligga i ro om den så vill.

Att han går iväg och lägger leksaken nånstans är ju inte onormalt heller. Men ni kan ju träna mer apportering/avlämnande! Skulle jag göra iaf. Låt honom hämta leksaker och belöna alltid med godis och beröm. Det är alltid bra att ha en hund som gillar att apportera grejer! Vare sig det är för skoj i vardagen eller för träning i nått moment!

Vovve72
5/26/20, 3:28 PM
#6

Nu för en stund sedan blev han valptokig igen.. Han blir som förbytt och galen mot mig. När min son tog upp honom blev han lugn direkt. Blir ledsen.

Annons:
Hornslandet
5/26/20, 7:07 PM
#7

#6 varför blir du ledsen? Du har en valp, valpar får ryck MINST en gång om dagen. Då fattar de oftast ingenting, de bara vildar runt och härjar. Det är en naturlig valpgrej!

Det var väl otroligt bra att han blev lugn när din son tog upp honom?!? 

Personligen tycker jag dock att en valp som får fnatt ska tillåtas få fnatt en stund. Sen kan man lugna ner det hela, men att tro att man kan sätta stopp för allt sånt är kontraproduktivt IMO. Det är en jäkla träning i stresstålighet och att hålla sig lugn när man har en valp.

Vovve72
5/26/20, 7:15 PM
#8

Ja verkligen! Det är jättebra att han blir lugn hos min son, det var jag men kan inte hjälpa att jag känner att Jag gör något fel.. vet att det inte är så men ändå. Ja, stresstålig lär jag bli 😊. Hur mycket sk man vara/ leka/ sysselsätta valpen När han är vaken? Kg kanske är på förmycket. Menar när han är vaken?

Hornslandet
5/26/20, 7:32 PM
#9

#8 Tror dessvärre inte du kommer hitta ett exakt svar på den frågan :) Inte hela tiden, men samtidigt inte vara rädd för att leka med valpen tycker jag. Jag var väldigt sådär när min var liten också, "var 15 min för mkt? 20min? hur aktivt"? 

Sen insåg man att mer rutinerat folk gick ut och lekte loss i trädgården ett par timmar med valpen ibland, ibland nån kort stund bara…

Det viktiga tycker jag är att försöka växla aktiv lek med passivitet mellan. Det är alltid värt att träna på on/offknappen! Samt att träna på hur man lugnar ner valpen när den slår över helt totalt. Men det betyder inte att den aldrig ska få härja runt med en leksak i hallen och skälla/döda leksaken/sånt, tycker jag. Men bra om den gör det med leksaken och inte ens byxben.

Men ja, träna på att hålla dig lugn, det överförs nog på valpen också ska du se. Och träna med att hålla valpen i knät osv när den INTE har totalt spel. Då blir det lättare att göra det sen i andra situationer också. Det är mer eller mindre omöjligt att tro att man ska lära valpen att göra nått "rätt" när den har ryck, det tränar man på när den är mer mottaglig för det. 

Jag gjorde jättemycket "ryggsäcken" när min var liten. Satt mig ner och höll honom i knät på ett sånt sätt att han inte kunde bita eller härja, men passivt och lugnt, tills han varvat ner så att han kunde sluta bita och härja totalt på mig/överallt. Han hade alla fyra tassar i backen låg lite snett i mitt knä - det handlade inte om att han skulle brottas ner eller "sättas på plats" eller dyl, han behövde bara hjälp att samla sig och varva ner ibland. Snart nog så gick det fortare och fortare. Och när han blev lite äldre så fick han också lättare att självmant ta det lugnt mellan varven.

Upp till toppen
Annons: