Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 484 ggr
sossos
5/25/20, 1:01 PM

Vilken hundras passar?

Hej på er! Till min stora lycka har nu min mamma bestämt sig för att skaffa hund! Jag själv fyller 17 år, har ett stort djurintresse och har genast engagerat mig i frågan om vilken hundras vi ska ha. Mamma har som yngre haft labrador och hon är ganska inställd på att skaffa just en labbe. Jag har även hittat och förälskat mig i rasen Kromfohrländer vilket mamma också håller med om att skulle passa bra, tyvärr är de ganska ovanliga med långa väntetider. 

Hunden vi söker kommer att vara en sällskapshund i första hand. Den kommer att få en lite kortare promenad på morgonen samt en längre promenad på eftermiddagen. På vardagarna kommer den att få bo hos en dagmatte/hunddagis och då få aktivering där under timmarna vi är på skola och jobb. Min mamma kommer eventuellt att arbeta hemifrån en dag i veckan då livet återgår till det normala efter coronan och jag pluggar även hemifrån en dag i veckan.  När någon är hemma stannar alltså hunden också hemma från dagiset och får aktivering av oss. På helgerna kommer hunden få följa med på diverse aktiviteter och långpromenader utlovas. Vardagslydnad samt roliga aktiviteter i skogen som kantarellsökning, balansgång, hopp i lite hinderbana osv. kommer också att vara en del av hundens vardag.  Vi är villiga att anpassa oss efter vad hunden tycker är spännande. Jag själv är intresserad av att testa på agility med hunden, men inte på någon väldigt hög nivå. På vintern ska hunden också kunna följa med ut i skidspåret.

Familjens storlek varierar mellan 2 och 6 personer, då vi barn flyttar mellan våra olika föräldrar över veckorna, två vuxna samt åldrarna 14, 17, 18,18.