Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2556 ggr
axa
4/8/20, 11:46 AM

Schapendoes - raka eller ej?

Kan man raka ned en Schapendoes eller är det tabu? Påverkar man pälsen negativt på något sätt om man gör det eller handlar det om preferenser (annat än förlorad isolationsförmåga)?

Annons:
Hornslandet
4/8/20, 1:01 PM
#1

Tja, jag har en briard som har liknande päls. Och det är samma diskussioner inom den rasen som med Schappar. Vissa säger att pälskvaliteten försämras, vissa säger att den inte direkt påverkas. Den kan säkert påverkas, men å andra sidan vet jag många briarder som har rakats ner och har fin päls oavsett sen när den växte ut igen.

Tabu är det såklart bland ffa utställningsfolk och även andra som bara vill att hunden ska se ut som en schappe, briard eller vaddetnuär. 

Men fråga dig. Varför vill du raka ner den? Jag har absolut förståelse för att folk vill klippa eller raka ner sina pälshundar, beroende på hur de lever, vad de gör med hunden mm. Hunden lider nog inte av det iaf, förutom att den kanske kommer behöva täcke ibland då, samt att den möjligtvis kan bli varmare på sommaren (särskilt i sol tänker jag).

Jag är själv inte så jättenoggrann med att kamma min hund perfekt, och klipper faktiskt sönder och bort tovor en del nuförtiden. Det är inte värt jobbet för mig att hålla en perfekt päls, för det fyller ingen just funktion för vår del som inte ställer ut. Vill gärna att han har päls då det är funktionellt med väder (och ändå ser rätt snyggt ut), men han har ingen "riktig" utställningspäls alls. Tänker att jag skulle nog göra samma med en schappe.

Så tja, det kanske KAN påverka pälsen negativt, men om du planerar hålla pälsen nerklippt så - vad gör det ens?

axa
4/8/20, 1:35 PM
#2

#1 Misstänkte det. Har ingen Schapendoes i dagsläget, men söker efter en mindre hund för ett mycket aktivt liv i skog och mark, men som fäller lite/inget. De tycks passa in väldigt bra till det jag söker, minus pälsen som ett långt ruffs. I kallare och blötare årstider tror jag inte att det blir hållbart varken för hund eller mig om den ska kunna vara med på min vardags upptåg så som jag tänkt. I alla fall sett till erfarenheter av pudel och den typen av päls långhårig som schappar brukar vara. Och ska jag vara ärlig tycker jag inte alltid att Schapendoes är så vackra som stora ruffs, men så kom jag över bilder på klippta Schapendoes och blev en aning frälst.. Har en pudel sedan tidigare och tänker att man borde kunna hantera en klippt schappe sett till skydd för väder likadant?

Hornslandet
4/8/20, 2:15 PM
#3

#2 Min personliga åsikt är att just hur man väljer att hålla pälsen inte ska stoppa en angående rasvalet, om hunden/rasen i övrigt stämmer på det man vill ha och gillar. Du måste ju inte ha hunden 100% rakad oavsett, nerklippt till några cm är nog det smartaste isf.

Nu tror jag ju inte att det är omöjligt nånstans att ha den pälsad heller, min är trots allt pälsad (om än jag är slarvigare pga inte ställer ut osv). Det har en funktion trots allt, han fryser aldrig och tål alla väder. Jag vet många med väldigt välpälsade och aktiva briarder. (likställer det med schappar här, haha).

Har du träffat många? Man börjar lätt gilla rufset också haha! Men återigen, jag tycker inte det ska stå och falla på om man vill ha pälsen där eller inte. Däremot kanske många uppfödare inte riktigt delar min åsikt :)

[134643]
4/8/20, 4:29 PM
#4

Jag har en schapendoes på 9 månader. Trots att han nu är i perioden när han tappar valppälsen och tovar något hemskt måste jag ändå säga att jag älskar pälsen. Han fryser _aldrig_, skulle nog helst av allt bo ute i snön. Han skakar inte när han blir blöt, brukar få självtorka i hallen när han är dränkt utan problem. Nackdelen jag ser är att det fastnar pinnar och liknande i pälsen som tar tid att rensa ur. Men har man inget intresse av att hålla efter pälsen skulle jag väl säga att det går bra att raka. De flesta jag känner till rakar kortkort eller så klipper man och sparar flera cm. Jag tror att pälsen mest bara är underull om man försöker sig på något mellanting däremellan och det är nog mest bara jobbigt och opraktiskt. Man får nog räkna med en del borstning om man inte håller det ordentligt kort hela tiden. Jag personligen kan tycka att det är tråkigt att raka dem (om det inte behövs av andra skäl såklart) just eftersom pälsen är så himla funktionell. Men visst går det, många gör det. Och personligheten sitter ju inte i pälsen :)

soozen
4/11/20, 9:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Jag har klippt min schappis (mest på benen) med kökssaxen 2-3 gånger. Jag har alltid sagt halvt på skämt att då hon blir utställningschampion klipper jag ner henne… Och då den dagen kom kunde jag liksom inte hålla mej 😃 Hon har bra pälskvalitet, inte alls svårskött, men vi bor längs en grusväg och jag är så less på det eviga duschandet. Vintertid blir det jobbiga snöbollar i pälsen också.  

Tycker inte pälskvaliteten ändrats men så har det ju inte växt ut helt mellan gångerna heller. Positivt är ju också att hon inte lider av sommarvärmen lika mycket! Att hon skulle ha frusit i vinter har jag inte märkt något av.  Jag vet att vissa tycker det är nästan dödssynd att klippa en schappis, men din hund ditt beslut och hunden lider knappast av det! Bifogar före och efter bilder, nästa gång klipper jag med en riktig klippmaskin för det tar dölänge att få det snyggt med kökssaxen 😃

Hornslandet
4/12/20, 9:58 AM
#6

"Dödssynd" gäller också för briarder, fast inte när de är äldre - då är det rätt vanligt att se dem nerklippta. 

Äh. Det är inte i pälsen hunden ligger trots allt. Ja, pälsen har en bra funktion, men visst klarar hunden sig utan det också, om än med ett täcke eller så (kanske, ibland). Om min hund som unghund klarade promenad i -30C på fjället utan sin vuxenpäls, så tror jag även en lite minskad mängd päls funkar bra i normal vinter…

Annons:
Maleficum
4/12/20, 1:00 PM
#7

Kan bara rekommendera att läsa denna sida! Står mycket bra om hur pälsen hos hund faktiskt fungerar och ser ut och vad som händer (och inte händer) när man rakar.

https://theeducatedgroomer.com/2018/06/25/shaving-double-coated-breeds/

Vår labbe vi hade rakade vi ner sommartid (inte helt ner till huden utan använde ett skär som lämnade 9mm) när hon blev äldre för hon fick så jobbigt med värmen. Funka toppen och blev ingen ändring i hennes päls och hon blev mycket gladare, piggare och alert! Och hon torka betydligt fortare efter att hon badat!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
4/12/20, 10:21 PM
#8

Vill man inte raka en långpälsad hund (som shappe), måste det ju gå att klippa halvlång frilla på dem. Säkert svårare om man vill ha det snyggt. Men man får ju mycket av de praktiskta fördelarna utan att ta bort den eventuella nytta pälsen gör helt.

Många pälshundar har ju avlats till att få allt längre päls, långt längre än de från början hade. Så att de skulle behöva full längd, det tror jag inte på.

Hornslandet
4/12/20, 11:55 PM
#9

#8 Klart det går. Men det enklaste är nog att raka till en cm eller nått med rätt skär. Oavsett kan man ju göra det i etapper så det blir mindre jobbigt.

Upp till toppen
Annons: