Annons:
Etikettraser
Läst 1756 ggr
hundvalp2000
2020-04-05 08:27

Skaffa valp (irländsk setter)

Hej! nu är det så att jag står inför ett val och vill jätte gärna höra era åsikter. Jag har varit och kollat på många olika raser. Spansk vattenhund, lagotto, labradoodle osv. Igår var jag och kollade på irländsk setter som även hade valpar. Jag kände direkt i mitt hjärta att det här är rätt ras för mig. Den är lugn inne men mycket fart ute. Vilket jag älskar eftersom jag är en väldigt aktiv person. Efter jag besökt uppfödaren så hade jag glömt en viktigt fråga, och det var kring sjukdomar. Jag började söka och upptäckte att det fanns en HEL DEL sjukdomar hos irländsk setter. Detta gjorde mig självklart orolig. Jag besökte uppfödaren igår och hon hade många intressenter som var bra hem. Därför ville hon gärna ha ett svar under helgen. Och nu sitter jag här, väldigt kluven hur jag ska göra. Är det någon med irländsk setter eller kunnig inom den som kan intyga om det är extremt vanligt med sjukdomar och hur jag borde tänka? Svar snabbt uppskattas stort! :-)

Annons:
Retriever456
2020-04-05 09:24
#1

Kolla upp uppfödaren i skks register (avelsdjurs) och hitta valparnas mamma och pappa, där borde du kunna hitta släktträdet och sjukdomar hos avelshundarna. Tycker också att du ska ringa henne och fråga lite frågor till uppfödaren. Fråga vad hon prioriterar vid avel osv. Föräldrarna bör va kollade hos veterinär utan några anmärkingar. Och som sagt, om hundarna är registrerade i skk (vilket de bör va eftersom dom är renrasiga) så borde du kunna kolla upp längre bak i släkten. Jag tycker överlag att det inte är fel att skaffa en ras som har många sjukdomar som är vanligt för den rasen. Så länge man är noga med att bara köpa valp från uppfödare som är noga med hälsan och avlar åt det friskare hållet. Inget heller du bör oroa dig för.

LBB
2020-04-05 09:31
#2

Den röda settern är en av de vackraste hundarna som finns. Tyvärr så upptäckte även utställningsfolket det och det ursprungliga jaktegenskaper har avlats bort. Den var förr lika duktig som den engelska settern på fjäll o fält.  Som sällskapshund är den som alla fågelhundar familjekär och mjuk.

Jojaton
2020-04-05 10:11
#3

Jag hade kontaktat uppfödaren och ställt lite frågor, säg som det är att du mitt i allt glömde bort det under besöket. På SKKs avelsdata kan man hitta en del, men främst ev ögon- och ledfel (har dock ingen koll på settrar så vet inte alls vilken typ av sjukdomar som är vanliga i rasen)

Johanna - Instagram

JoannaLi
2020-04-05 14:09
#4

Varför jakthund?

hundvalp2000
2020-04-05 20:36
#5

#1 tack för ditt svar! Valde irländsk setter och denna uppfödare eftersom det kändes så bra!! #2 tack för svar! #3 tack för ditt svar! Kontakta uppfödaren och fick ett rakt och ärligt svar. Det kändes bra och valde denna ras till slut. #4 förstår om du är nyfiken och frågar.. Men det är inte riktigt relevant i min fråga.

Lona
2020-04-06 10:54
#6

#4, De flesta irländska settrar är väl snarare familje- och utställningshundar numera. Jag tror inte att det är jaktlinjer TS har tittat på - inte konstigare än att välja en showlabbe med andra ord. Annars så håller jag med dig, låt jakt- och vallhundarna få vara just det, utan att "sällskapsfieras"!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
LBB
2020-04-06 13:50
#7

#6  Man skulle kanske införa för alla jakt o bruksraser att de skulle meriteras inom de verksamheter rasen är framtagna för innan championat utdelas.  Alltså inget utställningschampionat för en setter innan hunden har meriter inom  ex fågeljakt/apportering.

Lona
2020-04-06 15:26
#8

#7, Så var det ju förr, funkade inte så värst bra. Det finns fortfarande raser där det krävs en viss "arbetsmerit" för att få ut sitt utställningschampionat - i de flesta fall är kraven löjligt låga. Man ska helt enkelt ha en jakt/vall/drag/whatever-ras som är ful, absolut utan fina färger eller fluffig päls! Lägg därtill att den helst inte ska vara så värst trevlig heller och voilà, man har en ras som får vara ifred från show- och sällskapsavel.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

LBB
2020-04-06 16:33
#9

#8 värsta bråket var väl mellan leksakstaxarna (dvärg o långhåriga) gentemot jakt taxarna.  Men för att behålla ex en setterns egenskaper så måste man tyvärr mota utställningsfolket.  Jämför gärna den engelska och den irlänska settern eller varför inte pointern och se vilka som idag används till det rasen avlades fram till. Fler skräckexempel är väl den gamla jaktrasen cockerspaniel.. De jagar inte längre utan utsätts för frisörer och rosetter istället ;)

Lona
2020-04-06 23:51
#10

#9, Fel tråd att diskutera detta i kanske men labbe, cocker och engelsk springer spaniel finns åtminstone kvar i en jaktvariant även om det är showvarianten de flesta tänker på när man nämner raserna.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Retriever456
2020-04-07 11:53
#11

Fel tråd igen egentligen då, men angående det ni pratar om lite, såg en annons på blocket me bordercollie valpar där dom skriver ”Våra valpar säljs utan stamtavla då vi inte har gjort vallprov utan avlar för att få trevliga familjehundar med så lite vall som möjligt. Dock kan man aldrig garantera hur mycket eller lite just den individen kommer vilja.” Tröttsamt är det.

Jojaton
2020-04-07 12:22
#12

#7 😭😭😭 då får man ju välja en annan ras från början, det är ju just vallegenskaperna som gör border collies till just border collies, varför kan inte folk fatta och acceptera det… 😔

Johanna - Instagram

LBB
2020-04-07 13:29
#13

#12 ja så är det det. Och vad gör en drever till en drever, en setter till en setter osv.. Jo deras framavlade egenskaper.

Annons:
Upp till toppen
Annons: