Annons:
Etikettraser
Läst 1388 ggr
Amrisms
2020-04-03 16:41

Välja rätt valp

Hej, nu är det så att familjen har funderat på att skaffa hund. Inga små barn och alla har relativ hundvana och är pålästa osv. Dvs förberedda att skaffa valp.

Vi har några raser som det står mellan men har nu svårt att utesluta för att hitta den rätta, därför skulle vi behöva lite hjälp. Till en början en liten beskrivning på vad vi söker. En familje/sällskapshund, helst ganska lättlärd men endå behöver mycket aktivering, ska kunna sitta hemma några timmar om dagen, mycket långpromenader och garanterat mycket lek. Vi vill gärna testa på agility och om det är något som kommer att intressera gärna fortsätta med det. Vi ser mycket framemot lydnandsträningen och aktiveringslekar mm. En social hund som gärna inte skäller så mycket. Inte en hund med lockig/krullig päls, men annars spelar pälsen inte så stor roll. Storlek spelar inte heller så stor roll, inte för stor.

Här kommer våra favoriter:

Golden retriver, Labrador, Dansk/svensk gårdshund, Jack russell, kooiker, Nova scotia duck tolling retriver, Shetland sheepdog

Har ni några andra förslag som ni tror skulle passa? Era åsikter?

Annons:
Herveaux
2020-04-03 17:09
#1

Tycker ni kan stryka tollare, de behöver mycket mer än vad ni erbjuder. 

Jag röstar för en sheltie.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

koppargaller
2020-04-03 18:32
#2

Skippa Nova scotia duck tolling retriver, den är för skarp för et ni söker.

Jojaton
2020-04-03 18:33
#3

Har själv sheltie och älskar rasen - men ”social som gärna inte skäller så mycket” stämmer inte in på de flesta shelties 🙈 Havanais? Har en klubbkompis som föder upp havanaiser och de är sååå häftiga, supersociala, roliga i träning (vi tränar agility, men de hänger glatt med på det mesta), enkla i vardagen, kan med fördel klippas ner för att underlätta pälsvården. Annars kan dansk/svensk absolut vara ett vettigt val. Kooikrar kan vara rätt knepiga hundar.

Johanna - Instagram

[Tismon]
2020-04-03 19:14
#4

Jack russell hade nog inte passat, skälliga, krävande och envisa små krabater :)

Amrisms
2020-04-03 19:37
#5

Då utesluter vi tollare. :)

JoannaLi
2020-04-03 19:38
#6

#3 håller med om att kooikrar inte är enklast. Den vi hade var skarp som fasen. Och då med referenser som jämtar, bruksschäfer mm.

Annons:
Lord Vulcan
2020-04-04 07:59
#7

#4 skälliga, krävande? Envisa är det enda som stämmer på Jack Russell terrier.

soozen
2020-04-04 11:47
#8

Havanaise tror jag också hade passat 🙂 sällskapsavlade goldens och labbar kan vara rätt flamsiga och brötiga (hanar) och har inte världens bästa fysiska förutsättningar för agility.

Lavin
2020-04-04 12:42
#9

Med lydnadsträning, menar du vardagslydnad eller strukturerad tävlingslydnad? Tycker faktiskt ni kan stryka kooiker och tollare (pga mycket hund), sheltie och jrt (skälliga, men det beror väl på hur viktigt ni tycker det är) och golden och labbe (inte optimala för agility om ni faktiskt vill hålla på med det). 

Havanaisen tycker även jag hade passat. Även mellanpudeln men den är ju krullig.

[Tismon]
2020-04-04 17:04
#10

#7 jrt har lätt till skall då det använts vid grävlingsjakt Jag vet inte vad du definierar som krävande, men en rymningsbenägen hund med stor jaktinstinkt och kort stubin kan jag tycka kan vara ganska krävande. De är väldigt intelligenta hundar men de hittar gärna på egna saker. Kan ju säga att de är fruktansvärt roliga hundar med mycket charm, men man måste veta vad man tar på sig :)

Honestyisdead
2020-04-05 21:30
#11

#7 Ja det är krävande hundar som behöver mycket träning både för kropp och knopp för att må bra. Som har lätt till skall och stress.

MyCola
2020-04-07 09:04
#12

#11 Hur menar du? Lätt till skall och stress?

Wenniz
2020-04-07 14:18
#13

Som kooikerägare kan jag nog tycka att Kooiker bör strykas från listan. Det är ingen social hund och ska inte vara social utan ska vara reserverad. Skal och vaktl finns nära till hands och kan ibland ha svårt att hantera främmande människor vilket kan vara jobbigt om man har barn och deras vänner över.

I övrigt en ganska komplex ras som man bör vara beredd på att lägga mycket tid på, finns många andra raser jag skulle tipsa om som är mer "enkla och förlåtande".

I min ungdomsgrupp har jag stött på trevliga Dvärgschnauzrar, Dansk Svenskar och några enstaka Shetland Sheepdogs (men en del skall hör ju till här) och Terrier Brasileros.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
Lona
2020-04-07 15:42
#14

Borderterrier skulle kunna vara ett alternativ, jag upplever dem som lite enklare än Jack Russell. Det kan i och för sig hänga ihop med att JRT har blivit väldigt populära och många har hamnat hos fel ägare. Som ren sällskapshund passar de verkligen inte, då kan de bli både skälliga och stressade. Nackdel med de flesta terrierraser är att de kan ha rätt mycket jaktlust och vara både egensinniga och envisa med en del skinn på näsan. Jättekul att träna med om man vill vara lite finurlig och inte räkna med att allt går som på räls - definitivt inte rätt val om man vill ha en följsam och lite vekare hund. Jag kan ju säga att våra jaktlabbar och terrierna (cairn och border) är EXTREMT olika mentalt! Jaktspringern som vi har är mer åt labbehållet men väldigt sprallig med mycket fart. Där är väl de sällskapsavlade något lugnare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: