Annons:
Etikettövrigt
Läst 803 ggr
jenmjao
2020-04-01 22:06

Tips på riktigt hållbara leksaker

Har ni några super tips på leksaker som håller för en hund som tuggar sönder allt? Säg inte kong bara för kong har hunden men är inte så intresserad av, finns det något liknande i bollform med snöre eller något sådant? Vad tycker ni är hållbara leksaker? Gäller inte min egna malle, utan killens malle (malinois).

Annons:
Retriever456
2020-04-01 23:05
#1

Jag såg några leksaker på arkenzoo, dock var det inga grova bollar eller så. Det var mer som ”design” leksaker men jag kände på matrialet och det kändes otroligt hållbart och starkt. Min ena hund tar sönder alla sina leksaker oxå, jag tänkte att vi faktist skulle testa dom. Ni kan kolla där, dom flesta vara typ beiga och ”snygga” såg lite lyxiga ut och inte de typiska hundleksakerna liksom. Annars tycker jag att såna bollar med snören aldrig gått sönder, inte heller såna ”knutar” leksaker, alltså som liknar ett hundben men gjort av tyg och knutar och toffsar på sidorna.

Jojaton
2020-04-01 23:19
#2

Spengummin och brandslangar brukar ju vara tips folk ger i liknande fall. Jag har för mig att jag sett en Kong Extreme boll, men kan inte svära på det 🙈

Johanna - Instagram

Chinesecrestedlover
2020-04-02 02:03
#3

#2 Kong Extreme finns även som boll, ja.  Ianto har en Kong Extreme boll som han älskar. Finns förövrigt även Kong Extreme ben. 

Mina hundar må inte verka som om de kan ta sönder saker vid första anblicken, haha. Men trots att speciellt min minsta hund (Sookie) knappt ens har tänder (hon har enbart mjölktänder som lätt ramlar ut och lätt går av), så har hon alltid bitit sönder allt. Allt från mina föräldrars kök (från stolsben till socklar, knoppar etc. som valp) till sina leksaker (som t.ex. en stor gummiboll som valp, den var speciellt för valpar, men det hjälpte inte hon åt upp halva bollen på ett par minuter, hon har även haft sönder en vanlig röd kong m.m.) så jag måste vara väldigt försiktig med vad jag ger henne och därmed även med vad jag ger Ianto (eftersom de delar på leksakerna). 

Sookie = den lilla mörka odågan (den något större ljusa = Ianto)…men trots sin lilla storlek, 2 kg…hon kan verkligen tugga sönder saker, haha

Tips till Ts #0 : Sök på "Toys for extreme chewers" och liknande, det kommer upp en hel del bra tips där. Ge dock EJ leksaker från Nylabone och liknande (dessa gör ofta att hundar bryter tänderna…inte bara min hund som kan göra sådant). https://www.google.com/search?q=nylabone+broken+teeth&rlz=1C1JZAP_svSE738SE738&oq=nylabone+broke&aqs=chrome.1.69i57j0l2.8114j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Mvh/Chinesecrestedlover

Hornslandet
2020-04-02 09:10
#4

Ett par såna här ringar (största storleken) har jag haft sen min var valp. Nu är han inte en extrem bita-sönder-saker-hund alls, men de är riktigt rejäla, och verkar vara jäkla roliga för min hund. Flyter dessutom så funkar bra på vatten. Och ens egna händer är på bra avstånd från hundens mun i hetsig kamp :P

En annan bra fördel med såna här är att man kan både dra och trycka på liksom i kampen! Repbollar är sådär för min hund som helst tar tag i snöret och inte riktigt vet vad "dragkamp" är.

Nackdelen är att de är ganska stora att bära med sig.

https://www.haromi.se/puller-hund-p-2101%7B7%7D551.html

#1 Vet vilka du menar förresten med de "beiga och snygga" på Arken! De är riktigt hållbara, har en sån!

Lavin
2020-04-02 11:30
#5

Gillar starmarkbollen och på flera ställen kan man köpa med snöre i. Annars spengummi!

jenmjao
2020-04-02 14:58
#6

Tack så mycket för alla tips, Jag vill tillägga att det ultimata skulle vara en leksak som får plats i fickan så typ i storlek av en kong medium eller en "stor" tennisboll som max, och hunden ifråga ÄTER upp allt han tuggar sönder så det här är även farligt och inte bara "han tuggar sönder saker". Han har tydligen även börjat nöta på sin kong (röd) så det är alltså extremt fall har aldrig varit med om liknande och min malle tuggar inte ens sönder tennisbollar så lite skillnad där 😂

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-04-02 19:41
#7

#6 Kolla in Kong Extreme bollen då, ungefär i storlek med en tennisboll och mycket hårdare än den röda varianten. Bör hålla ett tag i alla fall…

Min Sookie har visserligen lyckats få loss den lilla toppiga biten av en "vanlig" kong (Extreme) men ännu inte lyckats förstöra bollen i alla fall. 

Finns ju ingenting garanterat oförstörbart, men man kan ju försöka hitta något som de små (eller stora) odågorna inte klarar att förstöra på nolltid i alla fall, haha. 

Sookie bet sönder en röd Kong första tillfället hon fick ha den = aldrig mer, här får bara finnas Extreme (svarta varianten). Hon hann ju som sagt äta (japp, det var tydligen gott?) en halv gummiboll på bara några minuter då hon var valp så hon är också ett extremfall (den var i storlek med en tennisboll eller lite större och hon vägde ca 1 kg då =galet liten). 

Mina föräldrar skulle tack och lov renovera köket…så de väntade tills Sookie slutat tugga sönder precis allt innan de renoverade. Hon tuggade verkligen sönder allt i köket…såg ut som en bäver varit framme eller nåt…inte en pytteliten valp med dåliga tänder!?? 😂 Vissa hundar gillar att tugga helt enkelt…hon har tack och lov lugnat ner sig lite med åren (hon är åtta år nu) men vågar inte ha "enkla att bita (äta) sönder leksaker" ändå.

Hornslandet
2020-04-02 21:01
#8

Fattar fanken inte hur era hundar biter sönder röda kongar. Jag använder röda kongbitar för inomhussök som doftkälla, och det var ärligt talat ett HELVETE att få isär den i bitar, då använde jag både knivar och såg och avbitartång :S

Chinesecrestedlover
2020-04-02 21:03
#9

#8 Ja du…fråga min jycke, haha 😂

Upp till toppen
Annons: