Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1525 ggr
Kazie
4/1/20, 1:20 PM

Adoptera hund från Spanien

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag jobbar som volontär på ett hundhem i Spanien. Kom hem igår efter att varit där 2 veckor och pga Corona epedemin försökte vi ta hem hundarna till oss. Jag tog då hem en spansk vallhund på 2 år under min semester. Hon har bott på hundcentret i över ett år och är livrädd och väldigt skygg. Efter 1 1/2 vecka såg jag denna hund förändras så mycket. Från att ha svansen mellan benen och inte kunna röra henne till att en glad hund stod och viftade på svansen när jag vaknade och superglad att få springa runt på tomten. Dock väldigt rädd för beröring. Nu till mitt problem. Jag har alltså bestämt mig för att ta hem henne men hon måste ju flygas hem i lastutrymmet. Eftersom hon är livrädd för allt och alla undrar jag om någon har erfarenhet av detta. Vi har tänkt ge henne något lugnande under resan men är osäker på hur hon kommer reagera. Så att hon verkligen klarar denna resa. Har övervägt att ta bilen ner men det är också svårt nu både pga stängda gränser men också för att hon är livrädd för bilar och jag inte lyckats få in henne i bilen pga total skräck. Alla tips och råd tas tacksamt emot förutom all information att man inte borde importera hundar för det har jag ingen förståelse för. Det viktiga är att se till att hunden är frisk och inte har några sjukdomar när den tas in i Sverige. Hoppas på massor av tips/svar och sköt om er alla. Mvh snart lycklig matte till Kaz

Annons:
Jojaton
4/1/20, 2:42 PM
#1

Alltså jag fattar inte, är du nere i Spanien nu och ska hem till Sverige, eller är du i Sverige och ska hämta hem henne? Oavsett, och oavsett vad jag tycker om att plocka hem gatuhundar så tycker jag att det är FRUKTANSVÄRT oansvarigt att resa över hela Europa i dagsläget, än mer för en hund? Är det ens tillåtet att resa så just nu?

Johanna - Instagram

Honestyisdead
4/1/20, 2:59 PM
#2

Du kommer få vänta bra länge på att kunna ta hem hunden. Viruset försvinner inte i första taget. För övrigt Kan en redan livrädd hund bli helt förstörd av en sådan resa. Hade aldrig gjort så mot hunden utan hjälpt till att leta hem på närmare håll.

Retriever456
4/1/20, 3:09 PM
#3

Jag förstår att du vill ha hem henne! Men det får nog vänta med tanke på kaoset i världen just nu och speciellt faktist i Spanien. När hade du tänkt att göra det?

Kazie
4/1/20, 4:02 PM
#4

Jag kom hem från Spanien igår. Hunden är kvar i Spanien hos en fosterfamilj. Hade det inte varit för att det inte gått 21 dagar efter senaste rabiessprutan hade hon följt med mig hem igår.

Får de något lugnande inför flygresan så blir de inte så uppstressade. Det är klart att det bästa hade varit om någon kunde ta hand om henne i Spanien. Nu finns 2 alternativ: Flyg eller bil och jag vet inte om det skonsammaste kan vara flyg ändå. Flygen går ju fortfarande men de har dragit ner på antal flyg och du ska ha en orsak för att resa in i landet.

Tyvärr så hanterar man inte djur så bra i Spanien i alla lägen.  Senast i lördags så hittades nyfödda valpar kastade i en container. Men jag tror faktiskt att jag kan henne en chans att vara en glad och lycklig hund och slippa sitta i ett hörn i en box på ett "dogshelter" men inte alla tycker det märker jag.

 Apropå läget så är det nog många som tänker att det är katastrof i Spanien. Det är det om man blir riktigt sjuk och speciellt om man är svag då sjukvården inte är så bra. Det är inte konstigt att så många dör där eftersom det är väldigt mycket gamla människor som bor där. Titta på flygen från Sverige där den största andelen är de som bosätter sig där när de blir pensionärer. De ska alltså konkurrera med den spanska resursen ¨på sjukvård. Där finns restriktioner om hur man ska hantera så inte smittan sprids. I Sverigen knallar på som vanligt och tror att vi är något förskonat land…. Det är vi inte och det kommer vi snart se här på siffrorna också. När jag kom till Spanien för 2 veckor sedan hade ca 300 personer dött och nu dör över 800 personer/dag där. Jag hoppas vi klarar det bättre!

Gronstedt
4/1/20, 4:12 PM
#5

#4: Det knallar definitivt inte på "som vanligt" i Sverige. 

Men  eftersom det inte är en omedelbar fråga om liv eller död för hunden , så kan man inte med bästa vilja i världen se det som en absolut nödvändig resa att hämta den. 

Att köra bil genom Europa just nu vore inte bara mycket olämpligt, utan förmodligen omöjligt, med tanke på alla stängda gränser och andra restriktioner. Och att du skulle flyga för varken till eller från för hunden, för den skulle ändå åka i en bur i ett lastutrymme. Möjligen kan du få hunden skickad utan att ledsagas av någon människa, det finns företag som kan transportera allt möjligt - även levande djur.

Retriever456
4/1/20, 4:13 PM
#6

Hur hade du tänkt att du ska flyga hit henne? Vill du åka dit och flyga med henne tillbaka eller vill du att någon ska flyga hit med henne? Varken det ena eller det andra är nog inte så enkelt att göra just nu med tanke på att typ hela landet är i lockdown. Kan hon bo i sin fosterfamilj tills allt lugnar ner sig? Många av våra vänner som bor där har sagt att troligtvis kommer man behöva vänta med att flyga dit o därifrån augusti-september.

Annons:
Honestyisdead
4/1/20, 4:19 PM
#7

#4 Du får visa respekt och helt enkelt vänta. Att ta hit en hund från Spanien är verkligen inget viktigt i detta läget.

Kazie
4/1/20, 4:33 PM
#8

De som vill åka till Sverige och för tillfället är i Spanien är det bara att åka hem. SAS har extrainsatta flyg och senast idag uppdaterade man med nya avgångar från Alicante.

All transport med fraktdjur är stoppad men att flyga med sin hund som vanligt är inga problem.

Jo det är sant att hon kanske bäst får stanna tills gränserna öppnar och det är lättare att ta sig mellan länderna. Tyvärr betyder det nog att hon blir satt i boxen igen och det känns fruktansvärt. först att ge henne ett hem/glädje/hopp och sedan tillbaks i boxen där de låser och stänger 17.00 för att åter komma tillbaka på morgonen efter.

Jag menade inte att allt är som vanligt i Sverigen men det hade nog varit smart att skärpa till reglerna kring restaranger/shoppingcenter osv. Först nu bestämdes det att inga besök ska ske på hem för äldre men kanske lite sent, vad vet jag. De går ju att dra lärdom av andra länder innan olyckan redan skett.

hemul
4/1/20, 4:46 PM
#9

Och här trodde jag att gränserna var stängda.

Honestyisdead
4/1/20, 4:57 PM
#10

Nej Svenskar är välkomna in.

Jojaton
4/1/20, 5:09 PM
#11

Du tycker alltså att Sverige borde skärpa regler gällande restauranger och shoppingcenter men samtidigt att det är helt okej att åka över 300 mil för att hämta en hund?

Johanna - Instagram

Kazie
4/1/20, 6:47 PM
#12

Precis Jojaton!

Det är ju smittad du inte ska bli och undvika det i Sverigen är inte så lätt. Däremot att undvika det i Spanien är betydligt lättare för att de har de retriktioner som gör att de är svårt att bli smittad. Ingen kommer närmare än 1.5 meter och du får inte gå ut om du inte ska till affären. Alla har munskydd och hanskar i butiken och alla vagnar och allt spritas samt att du måste själv sprita händer och ha hanskar på dig för att gå in i en butik där endast 10 personer får vistas samtidigt.

Men du blir det ju något helt annat än hund vi pratar om så jag lägger ner för detta var ju meningen att vara en diskussion om hur man på bästa sätt får hem en skygg/rädd hund som har levt på ett hjälpcenter efter som den blivit dåligt behandlad av människan.

Joyous
4/1/20, 6:55 PM
#13

Och om symptom uppstår under resan? På flygplatsen eller flygplanet? Vad gör du då? Håll dig hemma och hämta hunden när läget lugnat ner sig, respektera dina medmänniskor.

Annons:
Retriever456
4/1/20, 8:27 PM
#14

Jag tycker att du borde ta upp tråden igen när det är dags! Vänta och avstå tills allt lugnar sig. Just nu får man pausa livet lite.

Kazie
4/1/20, 11:12 PM
#15

Jo det är nog sant Retriever456 :) Vill ju så gärna att hon ska få komma till ett bättre liv men så sant det får vänta.

hemul
4/2/20, 4:11 AM
#16

#10. Hit ja. Men Spanien har väl också stängt gränserna.

Honestyisdead
4/2/20, 10:31 AM
#17

#16 Eftersom du skrev "här" antog jag att du menar Sverige.

hemul
4/2/20, 5:08 PM
#18

Det är ett uttryck. "Och här trodde jag (att tomten fanns på riktigt). 😉

Jag vet inte, men Spanien SKULLE ivs stänga gränserna för ett par veckor sedan. Om det är så fattar jag inte hur man kan resa fram och tillbaka. Strunt samma. Det är ju överspelat nu och OP ska vänta.

Hur som är det en otroligt söt och charmig hund! Precis sådan som jag går och blir kär i. ❤️

Honestyisdead
4/2/20, 5:18 PM
#19

#18 OP? TS menar du?

koppargaller
4/2/20, 7:37 PM
#20

Oavsett skall hundar inte sederas inför flygresa.

Annons:
Hornslandet
4/2/20, 7:59 PM
#21

Fattar faktiskt inte att folk reser mellan de här länderna just nu. Men det är ju det som tyvärr är problemet - alldeles för många personer följer enbart statens lagar, och vägrar göra rätt val utan att bli tvingad av en lag. Ungefär som att ha en fest med 49 personer just nu.

Sen att nån tror att alla står precis 1,5 meter från varann i spanien är ju rätt komiskt, eller att det för den skull skulle vara säkert från att sprida smitta. Eller att nån tror att det är "business as usual" i sverige. 

Håhå jaja, vilken cirkus.

hemul
4/2/20, 9:09 PM
#22

Ja. Ursäkta. Jag är mer van vid engelskspråkiga forum och förkortningar.

Upp till toppen
Annons: