Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 876 ggr
19Mikaela93
4/1/20, 10:07 AM

Bra första hund för barn/tonåring?

Jag är van hundägare och just nu har vi en mellanstor hund och en gammal Shih Tzu. Nu till funderingen så är det så att lillflickan på 10 snart 11år skulle vilja ha en "egen" hund att ta lite ansvar för, (självklart är det mitt ansvar - ingen tvekan där). Funderar på om det ska bli en ny Shih Tzu eller vad det mer kan finnas för bra nybörjarhundar? Vi lever ett aktivt liv med hundarna och ägnar mycket tid med dom 🙂 Påhopp undanbedes!!

Annons:
tiger tok
4/1/20, 10:09 AM
#1

någon av bichonraserna? Frise, havanaise etc.

Malteser?

19Mikaela93
4/1/20, 10:30 AM
#2

#1 Frise skulle jag aldrig kunna klippa fint men har faktiskt kollat på en annan närbesläktad ras, Malteser 🙂

Sunflower_
4/1/20, 12:16 PM
#3

Jag skulle direkt avråda från en till shih tzu pågrund av hur dom är avlade, stora utstående ögon, kort nos med trånga luftvägar som leder till problem för hunden. Finns fler liknande raser som har mycket bättre och hälsosammare exteriör. Andra potentiellt passande raser som inte redan nämnts skulle kunna vara Pudel och Papillon.

tiger tok
4/2/20, 4:07 PM
#4

Tibetansk spaniel?

OlgaMaria
4/2/20, 5:53 PM
#5

Vi har en Bichon frisé/Bichon havanais-mix och hon är så underbar, men det är mycket jobb med pälsvården. Våra bästa vänner köpte en mops till sin dotter när hon var 8 och hunden sov alltid med henne och de var så tighta (skriver var för tyvärr lever inte flickan längre, fick en hjärntumör)… men innan vi fick vår hund kände vi att denna mops var världens bästa hund. Så barnkär, älskar alla, leker med alla barn, tålig, lättskött päls. Bara sååå många plus och en perfekt hund till barn. Vår hund är också allt det men med krävande pälsvård. Mopsar har ju dock en del problem ofta med luftvägarna så det är ju ett stort minus, men så underbara.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: