Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1031 ggr
keithan
3/29/20, 9:36 PM

Träna lösgång

Hur började ni träna lösgång med era hundar? Har en långlina på 100 m om jag inte minns fel men vad är nästa steg? Började ni redan i valpstadiet? Går det lika bra att träna lösgång med en äldre hund?

Annons:
Retriever456
3/29/20, 9:44 PM
#1

Vi började redan när han var 10 veckor, på lina då, vi håller honom oftast alltid fortfarande på liina och han är 6 månader, det känns säkrast så eftersom allt inte är 100% än. Vi började med att bara belöna varje gång han tog kontakt med oss, när han kom till oss utan att vi ropade osv, sen började träna på inkallningen bara, när han inte kom gick vi fram o peta till honom lite och gick iväg och när han följde efter belönade vi, vi gör fortfarande samma sak. Vad exakt är det du menar med lösträning? Är det att han ska komma på inkallning och alltid vara nära, inte hälsa på människor och hundar, inte springa efter vilt?

Retriever456
3/29/20, 9:47 PM
#2

Ändå jag tänker på att det skulle göra skillnad med valp och äldre hund är att det kommer mer ”naturligt” när man har dom lösa när dom precis flyttat hem. Sen så kommer ju också tonåren och då kan det ju vara svårare att lära in nya grejer så.

Retriever456
3/29/20, 9:47 PM
#3

Ändå jag tänker på att det skulle göra skillnad med valp och äldre hund är att det kommer mer ”naturligt” när man har dom lösa när dom precis flyttat hem. Sen så kommer ju också tonåren och då kan det ju vara svårare att lära in nya grejer så.

Changrila
3/29/20, 9:57 PM
#4

Jag har börjat med mina dagen efter att jag fått hem dem, oavsett om de varit 8 veckor eller några år gamla. Har de inget som liknar inkallningskommando sedan innan så bestämmer jag mig för något som jag vill använda och tränar sedan in det genom att säga kommandot och ge belöning direkt efter. Det kan göras även inomhus, i koppel och när som helst. För mina hundars del spelar det ingen roll om de går koppelpromenader, är i rastgård, går i flexi eller är lösa i skog, samma kommandon används i samtliga situationer och det som inte är ok lös (tex flyga efter katter) är inte heller ok i koppel.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

JoannaLi
3/29/20, 11:09 PM
#5

Det går att träna det med en äldre hund, men det är mer jobb. En äldre hund är överlag mer självständig, den är också rent praktiskt snabbare - du springer sällan ikapp en vuxen hund såsom du kan med en valp. Man måste ligga 13 steg före en vuxen hund jämfört med en valp, i min erfarenhet.

keithan
3/30/20, 8:13 PM
#6

Tack för samtliga svar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: