Annons:
Etikettbeteende
Läst 1214 ggr
Wilola
2020-03-28 15:38

Tror att jag leker

Jag vill börja springa med min hund nu när det börjar bli fint ute. Har testat lite, problemet är att han tror att det är en lek och börjar då hoppa på mig och bitas. Hur får jag honom att förstå?

Annons:
Retriever456
2020-03-28 15:52
#1

Vi har exakt samma ”problem” med vår hund. Men jag har börjat att börja jogga väldigt långsamt och i dom stunderna han travar fint brevid mig berömmer jag honom med rösten o ger honom godis medans, sen ökar jag takten sakta. När han börjar bitas o leka o hoppa så säger jag till honom och stannar, och sen börjar om. Jag har också börjat säga ”nu joggar vi” eller ”jogga” precis innan vi börjar jogga så att han vet att det inte är lek som gäller.

Hornslandet
2020-03-28 17:55
#2

Ålder på hunden/hundarna? Är det valp vi pratar om?

Retriever456
2020-03-28 18:24
#3

#2 våran är iallafall valp, 6 månader. Men det är nog ungefär samma ”träningsätt” vuxen eller valp.

Hornslandet
2020-03-28 19:55
#4

#3 Undrade ändå, min var helt omöjligt på det sättet i den åldern. Kunde inte jogga med honom utan att han skulle klättra på mig. Inte i koppel iaf. Vi la ner det lite just då, men sprang runt med en leksak i munnen på honom istället.

Så tja, ett tips vore att testa att han får hålla nått i munnen också. Men för mig var det mest att han växte upp, nu gör han aldrig så längre när vi joggar.

Retriever456
2020-03-28 21:08
#5

#4 precis man får klura lite i vad som funkar bäst och testa lite olika!!

Changrila
2020-03-29 14:11
#6

Testa att lära in ett kommando för att gå framåt, sedan använda det när hunden är kopplad och ni går. När hund går framåt i kopplet samtidigt som du går så kan du tex kasta en leksak framåt för att ytterligare förstärka beteendet.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
[134643]
2020-03-29 21:14
#7

Jag håller på att ”springa in” min unghund (9 månader). Det som jag har märkt är viktigast för att min inte ska bli helt knäpp är hur vi startar. Skulle jag bara börja springa från ingenstans hade han suttit i underarmen på mig inom två sekunder. Jag tar ett lugnt tag i hans koppel, säger kommandot ”här” vilket för oss betyder att han ska gå vid sidan, ett kommando vi använder om vi ska gå förbi människor och liknande när han är lös. Sen ökar jag långsamt takten till en sakta jogg. Viktigt att det är en naturlig travtakt för honom - blir det galopp från början blir han för glad och tappar det helt. Sen belönar jag luuuugnt med rösten bara. Skulle han hoppa upp, plocka pinnar på vägen eller liknande säger jag nej, stannar, det roliga försvinner och sen börjar vi om. Han tycker om att springa så att ta det ifrån honom räcker som korrigering. Nu sitter det klockrent för oss och han kan utan problem trava bredvid, så nu har jag ökat svårighetsgraden och lägger in galopp och liite drag från hans sida för att träna in de olika kommandon jag vill använda. Blir han för glad saktar jag helt enkelt ner och det roliga tar slut. Tanken är absolut att han ska få dra i full galopp när han är färdig i kroppen, men jag tycker det är viktigt att lära in grunderna först. Jag vill att han ska kunna kommandon som dra, öka, sakta, vänster/höger, framför, sidan och att han springer stabilt rakt framåt utan att stanna eller svänga av. Så för mig gör det inget att vi tar det metodiskt steg för steg, det är nog bara bra eftersom han hinner mogna i både kropp och knopp innan vi ska träna ordentligt.

Upp till toppen
Annons: