Annons:
Etikettövrigt
Läst 1128 ggr
Wilola
2020-03-27 11:08

Familj som inte respekterar mina regler

Min hund har både känslig mage och lätt för att gå upp i vikt så jag har vissa regler när det gäller hans kost. Jag har sagt till min familj att de inte får mata honom vid bordet men de lyssnar inte och ger honom skinka, macka, mjukost osv. Hur har ni gjort för att få folk att respektera era regler?

Annons:
JoannaLi
2020-03-27 11:10
#1

Bor du hemma? Berätta för dem att på grund av hälsoanledningar, så om de inte kan Kontrollera sig som vuxna människor och sluta ge honom godsaker, så måste du förhindra honom från att vara med vid måltider tex.

Hornslandet
2020-03-27 15:39
#2

Har aldrig förstått den här problematiken själv. Får ofta såna kommentarer att "men är du säker på att han inte får X Y Z hos dina föräldrar" osv… 

Ja, jag är 100% säker. Förstår inte faktiskt, det är ju extremt respektlöst om man inte lyssnar alls på det viset. 

Hur säger du åt din familj vad som gäller? De har ju uppenbarligen inte förstått alls, tyvärr.

MyCola
2020-03-31 10:10
#3

Har haft samma problem med familjemedlemmar som matade min hund med allt möjligt, slutade ofta i diarre. De tyckte han var underviktig och mager, han var i alldeles utmärkt form, men folk är ju så vana vid överviktiga hundar.

En utskällning varje gång det sker, och förbjuda familjemedlemmar från att umgås med hunden tills att de är villiga att följa reglerna som gäller. Fråga en kunnig utomstående vad de säger. Vi frågade personal på Djurmagazinet - de höll med om att han var i fin form och inte behövde matas mer än nödvändigt. Skulle nog rekommendera att be er veterinär förklara dock.

Jojaton
2020-03-31 12:38
#4

Vad har de för argument för att fortsätta ge mat trots att du förbjudit? Mina föräldrar kan ibland skratta åt mina matförbud (de båda är uppvuxna med hundar som levde på matrester) men har lärt sig att det beror på att jag vill hålla mina hundar friska så länge som möjligt, de har sett min äldre hund riktigt, riktigt dålig för att han fick i sig något olämpligt och vet hur illa det kan bli, så nu frågar de ALLTID innan de ger något extra.

Jag hade tryckt mer på hälsoaspekten - upplever att folk har lättare att acceptera det än viktproblem. Berätta att varje skinkbit leder till diarré (överdriv om du måste för att det ska nå fram) och att även om hunden uppskattar det precis i stunden leder det till problem senare. Bor du hemma och han blir rejält dålig i magen så hade jag hotat med att de fick torka diarren själva efter varje gång de matar honom med olämpliga saker.

Johanna - Instagram

Wilola
2020-03-31 18:41
#5

#4 De har inga argument, känns som de gör det bara för att irritera mig… Har skickat bilder på hur han blir i magen efter de har matat honom med onödiga saker men de bryr sig inte

Teatibbe
2020-03-31 20:15
#6

Har varit med om liknande med vissa medlemmar i familjen. Bor inte hemma så har sagt att deras kontakt med hunden upphör tills dom följer matreglerna för min vovve. Om så någon skulle ge en bit under en gemensam middag så har jag klargjort att jag kommer åka med hunden där och då. Kanske dramatiskt men prioriterar min hunds välmående högre. Hade en äldre hund med artros och njurproblem så var tydlig med att all övervikt och extra salt förkortade hennes liv och ökade lidandet. Det var argumentet som bet till slut. Så lite samma situation som #4. Även erbjudit familjen sånt som är ok för vovven att äta (typ en morot, ben, torrfoder) så de kan bjuda på det istället för matrester.

Annons:
Sugar Mist
2020-04-01 08:44
#7

Bara att tala om för dom att fortsätter dom så kommer hunden till slut få kroniska skador i magen och tarmarna(överdriv lite) och då får dom stå för veterinärkostnaderna samt medicinering, och framöver kan dom gärna få betala för ev. canikur/probiotika och snäll burkmat för att få magen i balans igen.

-

Turast
2020-04-01 15:56
#8

Jag köpte min första hund som 17åring och på tex jul och såna lite mer större tillställningar så ville ofta släktingar mata honom med allt möjligt och lyssnade inte på en 17åring . Det kunde vara allt från ofarligt skit till russin och choklad (?!?) Jag sa helt enkelt att min hund är superallergisk mot väldigt mycket så är lättare att de inte ger honom något än att de ska komma ihåg allt han är allergisk mot😉 han är inte allergisk över huvud taget men det funkade 🤷‍♀️ Har verkligen aldrig förstått varför folk ska vara så respektlösa mot någon annans djur, jag skulle aldrig ens tänka på att mata någon annans hund med något utan att fråga, och ens det skulle kännas konstigt 😬

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: