Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1161 ggr
Arcade-Foodie
3/27/20, 10:23 AM

Äter allting på en promenad

Hej allihopa, Är allt oftare hundvakt åt min storasysters hund och största problemet med promenaden är att hon äter allt . Även fast jag håller kopplet kort och försöker se till att hon inte käkar något, så lyckas hon ändå få tag på något och jag får kämpa att få ut det från hennes mun. Blir orolig om hon lyckas äta något hon inte alls ska göra, då det kan bli farligt. Har ni några tips hur jag kan göra så att hennes promenader blir säkrare. Vet att detta är något min syster får träna henne men åtminstone när jag passar Zeta så vill jag ha bättre kontroll över henne.

Annons:
JoannaLi
3/27/20, 11:02 AM
#1

Be att din syster skickar med en munkorg med täckt botten (inte tygmunkorg).

Arcade-Foodie
3/27/20, 11:23 AM
#2

#1 Min stora syster har ingen munkorg åt hennes hund, kan nog se om hon har lust att köpa en åt hennes hund :)

[134643]
3/27/20, 3:33 PM
#3

Är det valpen alltså? Min unghund var en riktig dammsugare ute när han var yngre, unga hundar upptäcker världen genom munnen så det är inte konstigt att de stoppar in det ena och det andra i munnen. Jag lärde in byteshandel och ”släpp”, allt han plockade upp i munnen fick han en godis för när han släppte. Han är nu 9 månader och valpigheten är borta, därmed även dammsugaren på promenaden. Det försvann av sig självt. Däremot har jag fortfarande en hund som är klockren på att släppa saker och gärna kommer till mig med sina leksaker och annat istället för att sticka åt andra hållet vilket är guld värt!

Arcade-Foodie
3/27/20, 5:32 PM
#4

#3 Japp det är valpen, men då måste man träna henne att släppa men hon sväljer de hon får i munnen. Det är allt från mossa till choklad papper så de är riktig dammsugare. Jag brukar ta ut det från henne och hon morrar, inte ens godis får henne att byta de hon har i munnen. Samt min syster vill inte att jag ge hundgodis till hennes hund. Anledning till varför jag har oftast bara kört leksaker för att träna henne.

Arcade-Foodie
3/27/20, 5:41 PM
#5

Är mer ute efter att jag kan göra så att hennes promenader blir säkrare. Verkar som att jag har mer regel jämfört vad min syster har. Vilket kan vara förvirrande för Zeta. T.ex. får mat från bordet, om man tigger får man smaka, det är okej att bita på strumpor och morra mm. Medan jag har helt förbjudit tigg vid bordet, inte okej att bita folk på strumpor och morra mm. Så kan mycket väl tänka mig att hon blir förvirrad med olika regler.

JoannaLi
3/27/20, 6:01 PM
#6

#5 jag upplever att hundar är väldigt duktiga på att hålla koll på vilken person som betyder vilka regler. De generaliserar dessutom inte. Så jag hade inte oroat mig över det. Vill din syster inte att du ger godis, och leksak inte funkar, och den ssutom har ett resursförsvar. Så vill jag verkligen trycka på munkorg. Hade det varit jag som passade hunden så hade jag krävt att hon fixar en, eller har en annan plan för hur du ska bemöta beteendet. Det är inte ditt jobb som hundvakt att fixa sånt egentligen, tycker jag 😀

Annons:
Arcade-Foodie
3/27/20, 7:08 PM
#7

#5 Får berätta åt min pappa och se om hon lyssnar på honom. Då jag är hennes lillasyster så lyssnar hon inte mycket på mig ^^ Får se om hon skaffar en munkorg åt henne. Blir bara orolig när hon verkligen glupskar i sig allt och vägrar släppa. Inte speciellt roligt att lirka ut något hon stoppat i munnen. Jag är väldigt säker att mina föräldrar och lillebror tar inte ut det hon äter, eftersom det är ändå inte deras hund och de är inte lika uppmärksamma. Så de hinner inte reagera.

Upp till toppen
Annons: