Annons:
Etikettvalpar
Läst 560 ggr
[Malin_kost]
3/26/20, 8:55 AM

Tik eller Hane

Vi har planerat att köpa en jaktlabrador. Men vet verkligen inte om vi ska välja Tik eller Hane .

Jätte tacksam för tips och råd!

Annons:
Fridaaaa
3/26/20, 8:58 AM
#1

Anser att kön inte spelar någon roll utan individen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

cindra
3/26/20, 9:17 AM
#2

Det beror på vad ni gillar. Själv gillar jag mycket mera han-tänkandet, raka rör och inte för mycket hit och dit och om. Nu har jag haft den stora turen att jag har haft två tikar med mycket han-tänkande efter varandra. De funderar aldrig hur man skulle kunna göra saker och ting bättre, utan följer instruktionerna och that's it. Inga tik-fasoner heller vid möte av andra hundar, utan de är allas vänner och svarar bara på provokation om den andra utmanar först, inga knivar i ryggen, utan man säger det man har på hjärtat rakt ut. Före dessa tikar har jag haft 2 tikar med tik-hjärna och det var betydligt mer krångligt, man visste aldrig från dag till dag vilket humör de var på och det kunde svänga snabbt. Har också en pudelhane, som jag uppfattar som ganska kösnneutral i sitttänkande. Visst hanar är kanske något mera buffliga och de är oftare mera klumpiga som unghundar. Deras hjärna tycks ofta mogna senare än tikars. Hanar är ju i regel lite större än tikar, vilket kan vara av betydelse för vissa och sen sist men inte minst så har ju tikarna sitt löp ca 2 gånger i året, medan hanar är intresserade av löptikar ca 12mån/år 😃

Retriever456
3/26/20, 9:53 AM
#3

Jag har både tik och hane, dock är inte hanen helt könsmogen än, han är bara 6 månader. Men, jag skulle säga, att all uppfattning ja har fått om helt klara könsmogna hanar så tycker jag ändå att dom är enklare än vår tik. Hon kan bli extremt jobbig runt löp, pms, skendräktighet, personlighetsförändrad (nu ska vi dock snart kastrera henne dock) men många av dessa ”osäkra” beteenden vet ja inte om dom kommer försvinna. Hon är känslig osv gemfört me vad ja tycker vissa hanar kan vara. Sen är det också stor skillnad mellan olika individer, jag skulle säga att det egentligen kvittar. Man skulle lika gärna kunna få en jätte jobbig hanhund och super enkel tik. Jag tror att om ni låter uppfödaren välja en valp åt er som hen tror skulle passa er så spelar det ingen roll vilket kön det är. Det finns för och nackdelar med båda!

[Malin_kost]
3/26/20, 11:04 AM
#4

Tack! Är det vanligt att kastrera Tikar känner endast en som gjort det är det inte riskabelt?

cindra
3/26/20, 11:17 AM
#5

Alla stora operationer är riskabla. 3/4 av mina tikar har kastrerats/steriliserats, varav den första dog av det. Med den senaste tog de bara bort äggstockarna, så hålet blev mindre och tiden för läkning betydligt lättare. Två av tikarna hade löp 3 gånger per/år, så eftersom jag vill träna och tävla med dem, tyckte jag inte det fanns så mycket val.

Retriever456
3/26/20, 11:42 AM
#6

Det bästa är att kastrera tikar då ungefär var 4e okastrerade tik får livmodersinflammation. Hanar tycker jag inte att det är så nödvändigt att kastrera om dom inte mår super dåligt när andra tikar löper och att det inte försvinner när dom blir äldre. Det är egentligen alltid riskabelt att göra stora operationer som de men det är sällan det går dåligt, oftast är det då att det kan vara svårt att väcka hunden efter narkos men det är oftast hos trubbnosiga hundar osv. Jag tycker att man helst ska kastrera tikar men helst inte hanar, det är det jag utgår från iallafall. Sen är det såklart så himla olika från individ till individ.

Annons:
koppargaller
3/26/20, 1:12 PM
#7

#6 andelen PYO beror på rasen, i en del raser är det väldigt vanligt, bland andra raser väldigt sällsynt.

Retriever456
3/26/20, 1:37 PM
#8

#7 statistiken är ett ungefär bland alla raser kombinerat. Iallafall, det visar ändå att det är väldigt vanligt, så jag tycker att det är det bästa man kan göra.

Upp till toppen
Annons: