Annons:
Etikettraser
Läst 434 ggr
cindra
2020-03-26 08:22

Groenendael eller australian shepherd?

Hej!

Jag går i funderingar på en ny hund och skulle gärna vilja ha lite hjälp. Jag har funderat kring en gronendael/möjligen tervueren (av bland-brukslinjer) eller en australian shepherd av bland/brukslinjer. De grenar jag vill syssla med är agility, rallylydnad och lydnad, i mån av tid kanske också bruks spårning eller sök. Agility räcker inte mina egna kunskaper/fysik till riktigt hög nivå, så hunden behöver inte vara super på det. Lydnad/rally skulle jag gärna ha en hund som har möjligheter att uppnå champion, med arbete naturligtvis.

Jag gillar vallhundars sätt och de verkar passa mej ganska bra. Ganska mycket fart, men ändå mycket fokus på förare och arbetet vi gör tillsammans, lätt att motivera och lätt för att lära. Vi har ett litet barn och ett till på gång, så hundplanerna skulle nog vara inom några år, inte just nu. Omplacering har fungerat mycket bra förr, så det är absolut ett bra allternativ.

Någon som har erfarenheter av båda raserna och kan jämföra lite eller andra tankar om den ena eller andra?

Annons:
Upp till toppen
Annons: