Annons:
Etikettbeteende
Läst 913 ggr
Glassljus
2020-03-25 17:20

Vänja hund vid buss

Hej, någon som har lite tips på hur man kan vänja en hund att åka buss?

Annons:
Retriever456
2020-03-25 17:31
#1

Jag skulle säga att börja med att sitta vid busshållplatsen och låt bara bussar åka förbi o så hunden kan vänja sig med ljuden osv. Sen är det bara att kliva på bussen och faktist åka, men börja med att kanske åka 1-2 stationer ibörjan. Du kan ge lite gott godis när ni sitter på bussen och öva på kontakt där och att inte hälsa på andra osv.

Hornslandet
2020-03-25 21:30
#2

Har hunden problem med det idag? Om det bara är att ni aldrig åkt buss, så tycker jag ni bara ska ta och gå och åka buss isåfall. Ta med godis och använd det kanske som hjälp för att få hunden att sitta eller ligga still under resan.

hemul
2020-03-25 22:03
#3

Ja, har den problem? Och är det en valp eller en vuxen hund?

Glassljus
2020-03-26 10:31
#4

Han är 1 år och har aldrig åkt buss förut, är lite rädd att han ska bli stressad av det. Men fick ett tips från min kusin att åka till ett ställe han gillar för då kommer han förknippa att åka buss med något positivt.

Hornslandet
2020-03-26 11:41
#5

#4 Varför är du rädd för det? Jag tror ärligt talat du tänker lite för mycket på detta (jag lider av det problemet själv ibland). Sen är inte all "stress" så dåligt heller. Klart det KAN vara nytt och lite konstigt, men de allra flesta hundar finner sig i saker bara de utsätts för det några gånger. 

Jag hade bara tagit med mig hunden på bussen, satt mig vid nått bra säte och kanske haft honom framför mig mellan benen. Åkte buss och tåg med min i många timmar hem som 12-veckors, det var aldrig nån fara. Sen har jag åkt buss ett par gånger i livet med honom med kanske ett års mellanrum efter det, ingen fara då heller.

Retriever456
2020-03-26 11:45
#6

Kör på! Ta det sakta bara och läs av hunden och åk inte så många stationer ibörjan bara. Som du sa så kan ni åka till något roligt ställe eller bara hitta på något jätte kul när ni går av. Och försök göra själva bussresan till något mysigt, klappa o klia på hunden o gosa o ge lite godis och sånt, något extra gott som blir ”bussgodiset”. Försök att inte stressa över att han ska bli stressad, hundar är så känsliga och kan känna av din stress, försök att ta det lugnt bara och skjut inte fram på det!

Annons:
Upp till toppen
Annons: