Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1092 ggr
[134643]
2020-03-25 07:19

Vad krävs för att tävla?

Jag är helt ny inom tävlingsvärlden, men har nu en 9 månaders schapendoes som jag snart vill komma ut på tävlingsbanorna med. Först och främst är det rallylydnad som gäller. Men, och med risk för att låta helt dum, hur gör man? Jag har hittat tävlingar via SBK och har förstått att man anmäler sig där? Måste man vara medlem någonstans, i någon klubb? Kan man anmäla sig till vilken tävling som helst, även de som arrangeras av en annan ras specialklubb? Något annat jag behöver veta/tänka på? Och om någon vill berätta lite hur det går till under tävlingsdagen hade det också varit guld värt. Är det förresten tillåtet att komma till en tävling och bara titta utan att delta? Massa frågor! Hoppas någon kan hjälpa en nybörjare :)

Annons:
Jojaton
2020-03-25 08:59
#1

På de allra flesta tävlingar är det helt okej att komma och titta - men dubbelkolla inbjudan/PMen nu iom Corona, vet att dels ställs en hel del tävlingar in och vissa (agility)tävlingar som ändå körs inomhus körs helt utan publik, inte ens sällskap till den tävlande får vara inne i hallen samtidigt. PM och inbjudan finns på SBKtävling på tävlingens sida. Du kan anmäla till vilka tävlingar som helst så länge de är officiella, även rasklubbars tävlingar (så är det i agility i alla fall, kan inte tänka mig att det är annorlunda i rally?). Du måste vara med i en SKK-ansluten klubb, rasklubb, brukshundklubb, hundungdom eller liknande. Läs igenom reglerna, det är tävlandes ansvar att kunna dom och man får svar på många frågor där 😊 Du måste ha med dig registreringsbevis, vaccinationsintyg och medlemskort när du tävlar - det ska visas upp varje tävlingsdag. Kan försöka skriva lite hur en tävlingsdag går till senare, men har bara varit på två ralöyrävlingar för 1.5 år sedan så finns kanske andra här som har bättre koll 😊

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: